Gå til innhold

Kirurgisk abort


lillemeg88

Anbefalte innlegg

Hei. Neste onsdag må jeg gjennom en kirurgisk abort. Fryktelig trist. Fosteret i magen har akrani. Altså det har ikke hodeskalle og det er ikke forenlig med liv utenfor magen. 

Jeg har bare tatt narkose en gang når jeg var 5 år og husker jeg var livredd da også. Jeg har spurt om jeg kan få ta medisinsk abort. Men jeg er 11 uker på vei og fikk beskjed om at mellom uke 9 og 12 er det kun kirurgisk de utførerer her ved sykehuset. 

Har noen her gått gjennom det? Er det fort gjort? Hvordan gjør de så man får pustet under narkosen?

Jeg er livredd for å aldri våkne igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, lillemeg88 skrev:

Hei. Neste onsdag må jeg gjennom en kirurgisk abort. Fryktelig trist. Fosteret i magen har akrani. Altså det har ikke hodeskalle og det er ikke forenlig med liv utenfor magen. 

Jeg har bare tatt narkose en gang når jeg var 5 år og husker jeg var livredd da også. Jeg har spurt om jeg kan få ta medisinsk abort. Men jeg er 11 uker på vei og fikk beskjed om at mellom uke 9 og 12 er det kun kirurgisk de utførerer her ved sykehuset. 

Har noen her gått gjennom det? Er det fort gjort? Hvordan gjør de så man får pustet under narkosen?

Jeg er livredd for å aldri våkne igjen... 

Det går ganske raskt. Mener å huske at jeg fikk beskjed om at jeg skulle ligge i narkose i 15 min. Det er ikke lenge å ligge 15 min i narkose. Anestesien bruker forskjellige metoder for å puste for deg. Antagelig blir du intubert, en slange blir satt ned i halsen din. Den er koblet til en maskin som puster for deg. For å si det veldig enkelt. Anestesipersonell passer på deg kontinuerlig! Du behøver ikke være redd :)

Trist å høre at du må igjennom dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For tre år siden måtte jeg gjennom en liknende operasjon i uke 13 fosteret var dødt for en ukes tid siden uten av kroppen min hadde merket det. 

Jeg hadde aldri vært i narkose og var, som du, redd for å ikke våkne igjen. Jeg ble imidlertid tatt VELDIG godt vare på av anestesisykepleier som beroliget meg både før og mens jeg lå på operasjonsbordet. Det er ingen sterk narkose man skal i gjennom og jeg er ganske sikker på at jeg pustet selv. Jeg hadde veneflon i armen hvor de satte medisin og  fikk også en maske over ansiktet og skulle telle ned fra 10.. Sovnet kjempefort, og et kvarter senere ble jeg vekket og alt var over❤️ I følge sykepleier hadde jeg selv lagt meg over i senga igjen - med støtte, men det husker jeg INGENTING av. Trist at du må igjennom dette! Stå på ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler veldig med deg. Svært triste omstendigheter.

Jeg har ikke gjennomgått abort, men jeg har hatt narkose i forbindelse med utskrapning etter spontanabort, underlivscyster (to ganger) og sterilisering. Mellom første og siste gang (de to cystene - tror det var i 1993 og 2007) var det en enorm utvikling når det gjaldt narkosen når det gjelder lengde, bivirkninger etc. De fester antakelig en "målerstrips" på deg slik at du får akkurat det som trengs. Dermed våkner du antakelig så snart selve inngrepet er over, og du vil ikke føle deg like kvalm, svimmel eller forvirret som du kanskje gjorde da du var barn. 

En anestesisykepleier er "på deg" hele tiden, så jeg garanterer at du får puste. Spør gjerne hvor lenge det varer, de vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå at det er en skremmende situasjon, og din opplevelse av narkose som barn kan komme frem i bevisstheten. Narkose ved abortinngrep er meget ‘overfladisk’ så den ikke rammer pustefunksjonen og inngrepet er overstått på få minutter. Den offisielle holdning fra Norsk gynekologisk forening er ar abort kan utføres også mellom uke 9 og 12, ‘oppskriften’ er vedlagt. Du kan høre med avdelingen hvorfor det ikke kan brukes på deg. Det kan være forhold hos deg som gjør at det velges kirurgisk abort.

Jeg håper at aborten –uansett metode- går så greit som mulig for deg. Vennlig hilsen Mette

9. – 12. svangerskapsuke (63 – 84 dager)17

  • Mifepristone 200 mg pr. os inntas på sykehuset etter avtale

  • 42-48 timer senere innlegges pasienten i avdelingen. 800 mcg misoprostol (4 tabletter à 200 mcg) vaginalt eller 800 mcg misoprostol sublingualt.

  • Hvis ikke abort etter 4-6 timer gis misoprostol 400 mcg sublingual hver 3. time inntil abort. 

    • Maksimal dose 5/døgn

  • Hvis kvinnen ikke har abortert etter 5. dose misoprostol vurderes kirurgisk abort (eller gjentatt medikamentell prosedyre med misoprostol neste dag)

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg kan forstå at det er en skremmende situasjon, og din opplevelse av narkose som barn kan komme frem i bevisstheten. Narkose ved abortinngrep er meget ‘overfladisk’ så den ikke rammer pustefunksjonen og inngrepet er overstått på få minutter. Den offisielle holdning fra Norsk gynekologisk forening er ar abort kan utføres også mellom uke 9 og 12, ‘oppskriften’ er vedlagt. Du kan høre med avdelingen hvorfor det ikke kan brukes på deg. Det kan være forhold hos deg som gjør at det velges kirurgisk abort.

Jeg håper at aborten –uansett metode- går så greit som mulig for deg. Vennlig hilsen Mette

9. – 12. svangerskapsuke (63 – 84 dager)17

  • Mifepristone 200 mg pr. os inntas på sykehuset etter avtale

  • 42-48 timer senere innlegges pasienten i avdelingen. 800 mcg misoprostol (4 tabletter à 200 mcg) vaginalt eller 800 mcg misoprostol sublingualt.

  • Hvis ikke abort etter 4-6 timer gis misoprostol 400 mcg sublingual hver 3. time inntil abort. 

    • Maksimal dose 5/døgn

  • Hvis kvinnen ikke har abortert etter 5. dose misoprostol vurderes kirurgisk abort (eller gjentatt medikamentell prosedyre med misoprostol neste dag)

     

Tusen takk for svaret ditt. Det var ikke forhold med meg som gjorde det, men sykehuset her utfører kun kirurgisk og ikke medisinsk mellom uke 9 og 12. Jeg trodde det var mindre ressurskrevende for dem om jeg fikk medisinsk jeg? Men selv om jeg er livredd ser jeg jo også at kirurgisk er veldig fort over. 

Å? Det rammer ikke pustefunksjonen? Da bare sover jeg og puster selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...