Gå til innhold

Hva tror dere om fremtidens velferdsmodell?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Er forutsetningen at alle må betale mer av egen lomme for at det skal gå bra?

Eller kan hjelpetiltak kanaliseres mere målrettet ? 

Eller blir veien til mens man går?

Kommer man langt ved å skjerme grupper man har mye erfaring for er utsatt med spesielle forsterkede velferdstilbud?

Er tanken om at det er for knappe ressurser i utgangspunktet bare en " hemsko" og virker forstyrrende da det er veldig mye man ikke vet utover at ressursene alltid er knappe iallefall når det gjelder fellskapets ressurser.

Jeg tror mest på det første men dersom arbeidsmarkedet blir mer differensiert  og stabilt ser det kanskje litt lysere ut.

Veldig mye i samfunnet er basert på frivillighet tror jeg. Mye mer enn jeg før har skjønt. Noe som gjør at mye verdiskapning er "skjult"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Er forutsetningen at alle må betale mer av egen lomme for at det skal gå bra?

Eller kan hjelpetiltak kanaliseres mere målrettet ? 

Eller blir veien til mens man går?

Kommer man langt ved å skjerme grupper man har mye erfaring for er utsatt med spesielle forsterkede velferdstilbud?

Er tanken om at det er for knappe ressurser i utgangspunktet bare en " hemsko" og virker forstyrrende da det er veldig mye man ikke vet utover at ressursene alltid er knappe iallefall når det gjelder fellskapets ressurser.

Jeg tror mest på det første men dersom arbeidsmarkedet blir mer differensiert  og stabilt ser det kanskje litt lysere ut.

Veldig mye i samfunnet er basert på frivillighet tror jeg. Mye mer enn jeg før har skjønt. Noe som gjør at mye verdiskapning er "skjult"

Jeg tror det blir et hardere kjør for å få ulike grupper i arbeid på et langt raskere tidspunkt enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Maggie55 skrev:

Er forutsetningen at alle må betale mer av egen lomme for at det skal gå bra?

Eller kan hjelpetiltak kanaliseres mere målrettet ? 

Eller blir veien til mens man går?

Kommer man langt ved å skjerme grupper man har mye erfaring for er utsatt med spesielle forsterkede velferdstilbud?

Er tanken om at det er for knappe ressurser i utgangspunktet bare en " hemsko" og virker forstyrrende da det er veldig mye man ikke vet utover at ressursene alltid er knappe iallefall når det gjelder fellskapets ressurser.

Jeg tror mest på det første men dersom arbeidsmarkedet blir mer differensiert  og stabilt ser det kanskje litt lysere ut.

Veldig mye i samfunnet er basert på frivillighet tror jeg. Mye mer enn jeg før har skjønt. Noe som gjør at mye verdiskapning er "skjult"

Blir vanskelig for de fattige. Har du mye penger blir det ikke noe problem.

Anonymkode: 15159...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, XbellaX skrev:

Jeg tror det blir et hardere kjør for å få ulike grupper i arbeid på et langt raskere tidspunkt enn før.

Bare så synd det blir stadig færre og færre jobber pga automatisering og roboter.

Anonymkode: 15159...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare så synd det blir stadig færre og færre jobber pga automatisering og roboter.

Anonymkode: 15159...818

Nja, jeg er ikke sikker på den der. Fordi automatisering fjerner en del, på samme tid åpner det seg flere "nye" muligheter med f.eks nettbaserte jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Nja, jeg er ikke sikker på den der. Fordi automatisering fjerner en del, på samme tid åpner det seg flere "nye" muligheter med f.eks nettbaserte jobber.

Leste nettopp at man må forvente 50% arbeidsløshet om 20-30 år.

Anonymkode: 15159...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste nettopp at man må forvente 50% arbeidsløshet om 20-30 år.

Anonymkode: 15159...818

Hvor leste du dette, link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, XbellaX skrev:

Hvor leste du dette, link?

Husker ikke. Var på en teknologi side. Hardware.no muligens.

Anonymkode: 15159...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, XbellaX skrev:

Hvor leste du dette, link?

En annen artikkel, men dog.

 

Flere roboter fører ikke til bedre jobber og høyere lønn for industriarbeiderne – snarere tvert imot. Slik konkluderer en ny rapport fra MIT.

Dermed tar forskerne et oppgjør med de antakelsene som hittil har dominert; at introduksjonen av roboter vil øke antallet jobber i andre sektorer, og dermed kompensere for de jobbene som forsvinner – altså på samme måte som den gangen kranene gjorde mange havnearbeidere arbeidsløse, men samtidig skapte en masse nye jobber innen andre områder og førte til bedre lønninger.

 

Disse resultatene er stikk i strid med de uttalelsene som den amerikanske finansministeren Steve Mnuchin nylig kom med. Da slo han fast at kunstig intelligens ikke vil få noen stor innflytelse på den amerikanske økonomien før om 50-100 år: «Jeg tror at det er så langt ute i fremtiden at det ikke engang er på min radar-skjerm,» sa han da.

Men en liten undersøkelse som MIT-forsker Andrew McAfee har gjennomført hos 140 eksperter innen kunstig intelligens, automasjon og arbeidsmarked viste noe helt annet. Ekspertene forventet at 50 prosent av alle lastebiler vil være førerløse rundt år 2032. Og det var bare ett enkelt område:

– Den amerikanske middelklassen ble bygd opp på rutinearbeid. Mange av de jobbene har allerede blitt automatiserte, og nå kommer kunstig intelligens til å overta resten, sier han til Wired.

Anonymkode: 15159...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, XbellaX skrev:

Nja, jeg er ikke sikker på den der. Fordi automatisering fjerner en del, på samme tid åpner det seg flere "nye" muligheter med f.eks nettbaserte jobber.

Eksperter tror jobbene våre kan forsvinne for godt

 

https://www.aftenposten.no/okonomi/Eksperter-tror-jobbene-vare-kan-forsvinne-for-godt-12689b.html

Roboter, selvkjørende biler og kunstig intelligens kan gjøre millioner av mennesker overflødige. I Davos diskuteres det om vi står overfor en fremtid med altfor få jobber.

Niall Ferguson, forfatter og professor i økonomisk historie ved Harvard:— Som historiker bør jeg i utgangspunktet være skeptisk til at ny teknologi vil gjøre enorme mengder mennesker arbeidsløse, fordi historien tilsier noe annet. Likevel tror jeg at den nye teknologien denne gangen utgjør en mer grunnleggende trussel mot sysselsetting enn vi har sett noen gang før. Denne gangen handler det ikke om å gjøre mennesker mer produktive, men å kvitte seg fullstendig med dem, sier den kjente historikeren til Aftenposten.

Han mener man allerede begynner å se tegn til dette og viser til at andelen amerikanere i jobb har falt fra over 66 prosent i 2005 til 62,6 prosent i dag.

— Å se for seg en verden der veldig mange mennesker vil få veldig dårlig betalt for å gjøre enkle helsejobber, er å se for seg en ganske mørk fremtid, men det kan være den veien den går. Vi får mange flere eldre, og det er lite sannsynlig at roboter vil ta over denne jobben fordi de ikke har den menneskelige faktoren.

Laura Tyson, tidligere leder for president Clintons råd av økonomiske rådgivere og direktør ved Haas School of Business, Berkeley:— Jeg er bekymret fordi den nye teknologien fjerner behovet for arbeidskraft over hele spekteret av ferdigheter. Med dagens teknologi alene kan 45 prosent av arbeidsoppgavene vi utfører, bli automatisert. Så kan man spørre seg, hvem vil sitte igjen med de nye inntektene? Ved tidligere revolusjoner trengte man fortsatt mennesker i tillegg til maskinene, bare til andre oppgaver, og middelklassen økte sine inntekter. Det er ikke sikkert det vil skje denne gangen.

 

Anonymkode: 15159...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, takk! 

NAV drøfter noe av dette i sin omverdensanalyse og skriver blant annet-

"Dapi m. . (2016) har framskrevet sysselsettingen for noen aggregerte næringsgrupper fram til 2035. Fram- skrivingene viser størst sysselsettingsvekst innen bygg og anlegg, andre tjenester og offentlige tjenes- ter. Med andre tjenester menes tjenester utenom bygg og anlegg, offentlige tjenester, varehandel og petroleum. Innen bygg og anlegg anslås sysselsettingen å være om lag 35 prosent høyere i 2035 enn den var i 2013. Det tilsvarer nesten 90 000 ere sysselsatte i denne næringen. Innen offentlige tjenester har sysselsettingen vokst jevnt de siste tiårene, noe som hovedsakelig skyldes vekst innen helse- og omsorgs- tjenester. Denne trenden ventes å fortsette, slik at sysselsettingen innen offentlige tjenester i 2035 vil være 27 prosent høyere enn den var i 2013. Bare innen helse- og omsorgstjenester var det i 2013 over 550 000 sysselsatte, slik at en vekst på 27 prosent tilsier omtrent 150 000 ere sysselsatte. I tillegg kommer skoler, barnehager med mer." https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kunnskap/Analyser+fra+NAV/NAV+rapportserie/NAV+rapporter/omverdensanalyse-2016

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, XbellaX skrev:

Interessant, takk! 

NAV drøfter noe av dette i sin omverdensanalyse og skriver blant annet-

"Dapi m. . (2016) har framskrevet sysselsettingen for noen aggregerte næringsgrupper fram til 2035. Fram- skrivingene viser størst sysselsettingsvekst innen bygg og anlegg, andre tjenester og offentlige tjenes- ter. Med andre tjenester menes tjenester utenom bygg og anlegg, offentlige tjenester, varehandel og petroleum. Innen bygg og anlegg anslås sysselsettingen å være om lag 35 prosent høyere i 2035 enn den var i 2013. Det tilsvarer nesten 90 000 ere sysselsatte i denne næringen. Innen offentlige tjenester har sysselsettingen vokst jevnt de siste tiårene, noe som hovedsakelig skyldes vekst innen helse- og omsorgs- tjenester. Denne trenden ventes å fortsette, slik at sysselsettingen innen offentlige tjenester i 2035 vil være 27 prosent høyere enn den var i 2013. Bare innen helse- og omsorgstjenester var det i 2013 over 550 000 sysselsatte, slik at en vekst på 27 prosent tilsier omtrent 150 000 ere sysselsatte. I tillegg kommer skoler, barnehager med mer." https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kunnskap/Analyser+fra+NAV/NAV+rapportserie/NAV+rapporter/omverdensanalyse-2016

 

Jeg lurer litt på hvordan dette skal finansieres.

Anonymkode: 15159...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Jeg er veldig bekymret på lang sikt mye fordi mange av de som styrer verden ikke ser og oppleves mye friske selv. Jeg lurer ofte på hva enkelte mennesker nå mangler i livet sitt og er veldig engstelig for enda mere og større kriger.

På meg virker det som mennesket har mistet sin "skaperkraft." Ønsker langt i fra at alt skal bli som i "gamle dager." Der var veldig mye vondt og vanskelig og dypt urettferdig og mørk tragedie men folk hadde det jevnt over like bra og dårlig  og det det kunne bare gå framover og sånt som staking og andre ting var ikke tilfelle men det var også da enormt mye personlig tragedie og skjult arbeidsledighet som ikke ble snakke om i det hele tatt.

Men jeg er veldig enig i at for negativt fokus ikke er bra for noe aller minst de som har "dårligst rustning."

På den annen side kan man ikke ukritisk bare akseptere tingenes tilstand  bestandig.Ting kan alltid bli værre.

Mennesket har klart seg på lite ressursgrunnlag før og kommer til å lære stadig nye ting. Har sett en del på " han danske bonden" på TV.   Kjempegod kunnskapsformidler men veldig vanskelig å forst når han tenker " stort". Skikkelig " sømløse" programmer. Uendelig mye å lære.

En tankevekker at man ikke søker Inginør yrket og læreryrket i så stor grad som politikerne ønsker. Nok et tegn i tiden eller ny trend på at arbeidslivet bare " slår ut" folk så lenge før tida dessverre i tillegg til at unge som så ofte får en vanskelig vei ut i arbeidsliv og  voksenliv.

De unge ser og hører hva som skjer i nærmiljøet sitt om jobber og fordeler og ulemper og hvem som har " gode dager" Alt går ofte i bølger er det enkelte som hevder.

 

Vi har god nytte av støvsugerroboten vår men jeg synes dette med roboter generelt er en dårlig ide.

Jeg tviler mer og mer på mye jeg hører og ser men det er jo ofte veldig løsrevne publiseringer og dermed vanskelig å ta stilling til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enhver kraft har en motkraft. Fysikk i et nøtteskall." Programmene med han danske bonden" er den mulige motkraften tror jeg sjøl om jeg som alle som var unge på søttitall har mye angst for alt med " store" løsninger. De som trenger det mest blir bare utnytta og dårlig behandla i de aller fleste systemer uavhengig av nye navn som bærekraftig osv 

Om to år er kanskje det mest bærekraftige som kan drives frem i dag søppel med nye gjennviningsproblematikk og kanskje kunnskap som ikke formidles til annet enn et fåtall av makthavere. Takke meg til en mer eller mindre dement " elite" skal man behøve å forholde seg til samfunnsendringer basert på maktstrukturer på tvers av human tenkning kanskje. Dette er jeg imot.

Jeg har lest at mange deler ansvar for gårdsbruk og derigjennom bidrar masse til " forgrønning"

Man forsker masse i isen som knekker opp og alger også.

Arbeidsmarkedet har alltid vært vanskelig spesielt for svakere grupper men aldri så rått har jeg sett det dessverre.

Også at så mye stadig handler om våpen i verden. Det er ikke mye friske tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men jeg har god tro på at alle våpen vil legges bort mere og mere for godt og at en " ild opphør" politikk igjen vil vinne frem fordi nå er det så mange som har det veldig alvorlig og store politikere er også mennesker. Slik at man igjen kan fokusere på  å skape ting som er mer positive for menneskene og verden.( jeg lurer veldig på hva gjenlevende indianere på reservatene tenker og tror i dag. Innblandet har det vært litt i riksnyheter) Man vil da få frigjort mye tid og spart mye ressurser. Så alvorlig er det for så mange at nå må det bare snu.Det blåser en vindoveralt som min mor ofte sa på telefon når vi før snakket på telefon og jeg trodde vi ble avlyttet( jeg var mye syk)

Men jeg tror hardt og jevnt på at alt vil gå bra.

Selv er jeg nå også mye bekymret for min mor akkurat nå. Hun har falt på gulvet i den senere tid og er våken og bekymret og sover ikke mye selv om natten. Hun er bekymret fordi hun har reist fra sitt barn og er redd barnet hennes( altså meg riktignok nå i en veldig voksen utgave) ikke har fått vite at hun er her og hun husker ikke hvordan hun kom hit enkelte ganger. ( bodd her fast i ca 50 år) Hun tror jeg bor på hybel og jobber som jeg gjorde før. I natt løp hun rundt og lurte på hvilke planer jeg hadde for middag. Jeg svarte Thaisuppe noe som jo bare er nydelig. Et forslag hun syntes var lite fristende og ikke hva hun hadde lyst på uten at det er lett å skjønne hva er for noe. Men jeg er glad hun er så glad i melk ellers tror jeg fallepisodene lett kunne gått værre for oss. Melk er veldig bra mot benskjørhet tror jeg. Det blir mye forstyrret søvn og hvile for oss begge dessverre. Alt skal ikke være lett som man ofte sier.

Håper nå hun orker å spise litt frokost i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man ser og hører om mange kostnadsskandaler kan man lett komme på tanken at der er kostnader som må dekkes inn et sted. eller populært sagt " gammal morro" som ingen vil ha eierskap til.

Anonymkode: 9f7a1...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørte på radio at en stor dikter i Norge er død. Den største sorg har rammet oss føler jeg.

Hører også nå bekymret debatt mellom flotte statsledere i Norge om kristen praksis og nestekjærlighet. Mange kloke ord. En veldig vanskelig debatt. Det er en umulig oppgave alltid å være så tilstedeværende man burde og agere eller handle på rett måte. Ofte bør man kanskje ikke gjøre så mye  Det er kanskje ikke handling som teller.

Men det  ha et arbeide betyr helt enormt føler jeg.

Men jeg tror alle omstillingene vil det vil gå bra fordi i Norge står tanken om frivillighet så sterkt.Derfor vil det gå bra. Kan ikke annet. Det er det norske frivilligheten som har båret oss så langt og den vil bære oss videre.

Husker så mange jeg selv også har kjent personlig som loddkjøper og vaffelspiser og køståer.Man blir veldig stolt av å være norsk ( skikkelig tårer presser på)når man ser og hører dem hver dag hvor de plukker opp etter oss langs strender og prøver å klekke ut nye og gode og praktiske løsninger på vanskelige ting med få ressurser.

Dengang jeg var ung og " satte ut"syntes jeg ikke tro var så vanskelig som i dag. Mange syntes nok med stor riktighet at jeg " fløy lavt" i så mange spørsmål. 

Bare måtte bli sånn kanskje.

Anonymkode: 9f7a1...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...