Gå til innhold

Store forskjeller mellom generasjonene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Unge i dag vil bare ha " alt klappet og klart" mens vår generasjon " visste merebeskjed" føler jeg.

Hva man mener om det avhenger kanskje av så mye?

Kjør debatt..

Anonymkode: 448b3...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva man mener om det avhenger kanskje av så mye?

Det avhenger i hvert fall av hva du egentlig mener.  Hvem er "vår generasjon" for eksempel?  Og hva betyr det at den "visste mere beskjed"?

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unge i dag vil bare ha "alt klappet og klart"

Hvis du mener materielt - typisk at de (i hvert fall noen av dem) tror man kan flytte rett hjemmefra til den store drømmeleiligheten med designmøbler, integrerte hvitevarer og hjemmekinoanlegg - så kan jeg være litt enig med deg.  Men de fleste oppdager nok fort at ikke voksenlivet er akkurat som i interiørbloggene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som sitter på "sin grønne gren" og har "alt på stell" og så 

Alle oss andre i en mer eller mindreudefinerbare hop.

Virker det klargjørende?

Anonymkode: 448b3...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som sitter på "sin grønne gren" og har "alt på stell" og så 

Alle oss andre i en mer eller mindreudefinerbare hop.

Virker det klargjørende?

Anonymkode: 448b3...f08

Ikke særlig klargjørende for meg, i hvertfall. Hva har forskjeller med forhold mellom generasjoner å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7/29/2017 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Unge i dag vil bare ha " alt klappet og klart" mens vår generasjon " visste merebeskjed" føler jeg.

Hva man mener om det avhenger kanskje av så mye?

Kjør debatt..

Anonymkode: 448b3...f08

Ja, i våre dager skal man ha alt med en gang og tar opp store lån. I gamle dager tok en ting gradvis, og var ikke så kravstore.

Anonymkode: 6da8a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 7/29/2017 den 9.40, laban skrev:

Det avhenger i hvert fall av hva du egentlig mener.  Hvem er "vår generasjon" for eksempel?  Og hva betyr det at den "visste mere beskjed"?

Hvis du mener materielt - typisk at de (i hvert fall noen av dem) tror man kan flytte rett hjemmefra til den store drømmeleiligheten med designmøbler, integrerte hvitevarer og hjemmekinoanlegg - så kan jeg være litt enig med deg.  Men de fleste oppdager nok fort at ikke voksenlivet er akkurat som i interiørbloggene.  

Vel, de fleste boliger som selges av unge ser ut som interiørblogger, bare sjekk på Finn.

Anonymkode: 6da8a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ungdommen er vant til mer materiell velstand siden det er det de er vant til. Man kan ikke klandre dem for det.

Ellers er de nok prektigere enn vi var. Mer lekser og mindre fanteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i våre dager skal man ha alt med en gang og tar opp store lån. I gamle dager tok en ting gradvis, og var ikke så kravstore.

Anonymkode: 6da8a...275

Det er sant, men det er nok ikke fordi de er unge.  Da vi var unge hadde vi ikke mulighet til å ta opp store lån for å kjøpe den fineste sofaen og dyreste kjøkkenlampa. De fleste av oss vokste heller ikke opp i en familie med god økonomi, og vente oss dermed ikke til å ha penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Ungdommen er vant til mer materiell velstand siden det er det de er vant til. Man kan ikke klandre dem for det.

Ellers er de nok prektigere enn vi var. Mer lekser og mindre fanteri.

Og mange er helt utrolig stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i våre dager skal man ha alt med en gang og tar opp store lån. I gamle dager tok en ting gradvis, og var ikke så kravstore.

Anonymkode: 6da8a...275

Jeg tror mormora mi (født 1914) sa noe tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes bare at avstandene øker mellom menneskene også her til lands veldig raskt. Har også sett på TV fra Mexico og hvordan styrtrike lever der. Alle land har jo sitt men det ser ut for meg at avstandene mellom menneskene øker enormt på alle sosioøkonomiske verdier og disse på " den grønne gren" er både unge og eldre. Jeg mener bare at dette med generasjoner har mye mere overlappende eller usynlige grenser enn før i gamle dager. 

Anonymkode: 448b3...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan aldri bli flink nok til å skille mellom viktig og uviktig i livet men da er man jo over på området politikk som jo er hva all politikken handler om. Da snakker man avgjort politikk. Vi fikk valgkort i går. Dette i tilfelle noen trenger hjelp til å få forhåndsstemt tror jeg.  Arbeidsplasser er A til Å for alle føler jeg spesielt i år.

Virker forresten som alle politikere med respekt for seg sjøl har noen meritter på idrettsbanen om ikke annet i tidlig ungdom. Noe kulestøting eller bedriftsfotball.

Så de burde jo vite at idrett burde være for alle.På samme måte som språket.

Gikk en fjelltur med en venninne en gang men var så redd for plutselig uvær og at vi ikke skulle finne frem til neste hytte at det hele ble veldig mas. Hadde stav og lånt en av fars hatter husker jeg. Flott tur ellers.

Kan avgjort anbefales.

Anonymkode: 448b3...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, morsan skrev:

Jeg tror mormora mi (født 1914) sa noe tilsvarende. 

Er nok tegn på at man er i ferd med å,bli gammel.

Anonymkode: b1d31...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før var det slik at den eldre generasjon hadde mest penger eller var mest konsoliderte ( det vil si de hadde grunnleggende sikkerhet i bolig og jobb eller andre ting)

Jeg synes å se at dette er i forandring( kanskje som følge av økte arveoverføringet tidlig osv)

Makt og pengebildet er kanskje da i forandring slik at det er den " unge generasjon"  som vil være de førende i samfunnet?

Ser man på historien var " de gamle alltid eldst" og forandringer skjedde når de var borte og da med sterke føringer fra deres bestemmelser.

 

 

Anonymkode: 448b3...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før var det slik at den eldre generasjon hadde mest penger eller var mest konsoliderte ( det vil si de hadde grunnleggende sikkerhet i bolig og jobb eller andre ting)

Jeg synes å se at dette er i forandring( kanskje som følge av økte arveoverføringet tidlig osv)

Makt og pengebildet er kanskje da i forandring slik at det er den " unge generasjon"  som vil være de førende i samfunnet?

Ser man på historien var " de gamle alltid eldst" og forandringer skjedde når de var borte og da med sterke føringer fra deres bestemmelser.

 

 

Anonymkode: 448b3...f08

Er fortsatt de eldre som har mest formue, også i dag.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, morsan skrev:

Jeg tror mormora mi (født 1914) sa noe tilsvarende. 

Jeg kan si det jeg og, når jeg opplever 25-åringer som nærmest mener det er en menneskerett å ha egen nyoppusset og velutstyrt leilighet i Oslo sentrum.

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok tegn på at man er i ferd med å,bli gammel.

Anonymkode: b1d31...501

Antakelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Xtra skrev:

Jeg kan si det jeg og, når jeg opplever 25-åringer som nærmest mener det er en menneskerett å ha egen nyoppusset og velutstyrt leilighet i Oslo sentrum.

Sant det :) Kjenner noen selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker ungdommer. Ja, de er litt mer kravstore og godt vant enn jeg var i min ungdom. Noe som er min generasjons feil. Vi har oppdratt dem og gitt de alt vi ikke kunne få. Og hadde vi hatt de samme mulighetene hadde vi blitt akkurat som dem. Men ungdommer er nydelige , ferske mennesker som fremdeles ser på fremtiden med håp, som planlegger og engasjerer seg . Som tror de skal leve for alltid og mener at det de mener er det eneste rette. Som enda tror de kan redde verden og snakker høyt om hva de står for. De er også så sårbare bak sine sminkede fasader. De skal være så selvstendige og tøffe men trenger oss godt voksne som forbilder og støttespillere. Ikke døm ungdommene, vær der for de. 

Anonymkode: 89348...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker ungdommer. Ja, de er litt mer kravstore og godt vant enn jeg var i min ungdom. Noe som er min generasjons feil. Vi har oppdratt dem og gitt de alt vi ikke kunne få. Og hadde vi hatt de samme mulighetene hadde vi blitt akkurat som dem. Men ungdommer er nydelige , ferske mennesker som fremdeles ser på fremtiden med håp, som planlegger og engasjerer seg . Som tror de skal leve for alltid og mener at det de mener er det eneste rette. Som enda tror de kan redde verden og snakker høyt om hva de står for. De er også så sårbare bak sine sminkede fasader. De skal være så selvstendige og tøffe men trenger oss godt voksne som forbilder og støttespillere. Ikke døm ungdommene, vær der for de. 

Anonymkode: 89348...1de

Åh, ja! Til alt dette. Det var nydelig skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...