Gå til innhold

Vaginal rift Six o'clock


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 66 år og er fortsatt gift med min ektefelle fra ungdommen. Har hatt barn som forlengst er voksne.
De senere årene har jeg blitt mere og mer plaget av jeg lett får en rift i skjeden: Six o'clock hvor det er en hudfold som virker litt stram og den har lett for å gi en rift på ca 5mm på innsiden. Når dette skjer legger vi på litt Bacimycin for å få dette til å gro, noe som tar noen dager.

Vi forsøker å være meget forsiktig under samleie, men det skal lite til før vi er uheldige og jeg får vondt. Dette medfører at vi får litt skrekk for å gjennomføre et samleie!!

Når vi har samleie får jeg lett orgasme dersom riften ikke oppstår.

Jeg har vært hos fastlege og også nevnt dette for gynekolog ved en anledning. Vi har fulgt de råd som er gitt. Vi smør skjeden daglig med fuktighetskrem morgen og kveld (Vivag gel) og bruker ekstra glidemiddel selv om dette ikke er nødvendig.

Kan nevne at jeg ofte har vært plaget med urinveisinfeksjon og noen tilfeller av sopp, noe som for så vidt er enkelt å kurere, men jeg tror ikke dette er kilde til dette problemet.

Vi så en gang et tilsvarende tilfelle på «Pinlige Sykdommer» hvor legen anbefalte et bitte lite kirurgisk inngrep som skulle løse problemet, men vet ikke om dette kan være et alternativ??
Vi er begge litt fortvilet over situasjonen.
Hva vil gynekologen anbefale utover det vi allerede har gjort og hvordan går vi fram for å finne en løsning på dette.

Anonymkode: 47787...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så flott at dere har et bra sexliv, men trist at det med riften skal ødelegge samlivet. Iblant kan det være et stramt ‘drag’ bak til ved skjedeinngangen, men det ville gynekologen vel ha oppdaget? Ellers få en ny sjekk.

Har du forsøkt lokal østrogen? Det ville være mitt første forslag, og det kan dessuten være med til å forebygge urinveisinfeksjon. Du kan kjøpe Ovesterinpreparater uten resept, men noen synes at stikkpillene –eller kremen- er litt klisset. Av legen kan du få resept på Vagifem som er en liten tablett til å legge i skjeden. Nevnte østrogenpreparater er så svake at de ikke medfører risiko som kan ses ved de sterke østrogenpreparater, men på den andre siden heller ikke har de positive effekter som sterkere østrogenpreparater tilfører (behandling av hetetokter og beskyttelse mot benskjørhet). Østrogen styrker slimhinnen i skjeden. Du kan gjerne bruke glidekrem i tillegg før samleiet.

Prøv altså med lokal østrogen, daglig i de første 2-3 ukene, så to ganger i uken. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrertfrue65

Takk for raskt svar!
Jeg har brukt og bruker Vagifem 10 microgram i mange år.  Har også forsøkt Ovesterin og tilsvarende uten noe særlig hell.
Det har ingen innvirkning på riftproblemet så her er vi like langt.  Vi har vist det stramme "draget" til fastlege og gynekolog, også med bilde av riften, men det endte bare opp med anbefaling om å smøre og bruke glidekrem.  
Riftproblemet er derimot ikke blitt bedre med tiden.  
Har du noen anbefalinger utover dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå har jeg konsultert en ekspert. Kronisk sopp bør utelukkes. 'Hvis negativ, kan man prøve Locoid lipid massert i bakre kommisur (der hvor riften oppstår) hver 2. dag i 2 uker. Hvis det hjelper, gjentas det i  perioder- men ikke fast bruk.'  Locoid er en kortisonsalve.

Det er rådet. Kremen er på resept.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...