Gå til innhold

ferie


Madelenemie

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, frosken skrev:

Hei:-)

Du må få hjelp til å lage en økonomisk oversikt, slik at du slipper å bli redd når du åpner regninger. Du vil kunne få hjelp til dette hos nav, tror jeg, dersom du forklarer situasjonen og presiserer at du har autisme.

Jeg tror ikke helt at du kan ha pådratt deg 60 000 i advokatregning allerede? Jeg håper du har sagt til din advokat at du har autisme og ikke er vant til å håndtere økonomiske forhold i familien? Du må ikke prøve å late som om du forstår ting du foreløpig ikke helt forstår.

Hvorfor fremstiller du det som om en med asperger ikke skulle klare å håndtere økonomien? Det er ikke akkurat PU .

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg vil tro at det er mye mer enn bidrag som må på plass her, så jeg tror så avgjort at det er nødvendig med advokathjelp for at Madelenemie skal få ivaretatt sine økonomiske rettigheter mht bolig mm.

Problemet er ikke at hun bruker advokat, men at hun har brukt 60 000 på advokat siden juni og utgiftene løper videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gråstein skrev:

Hvorfor fremstiller du det som om en med asperger ikke skulle klare å håndtere økonomien? Det er ikke akkurat PU .

Ser at det kan forstås som jeg mener at en med autisme ikke kan forventes å ha oversikt, men det er ikke min hensikt. Madelenemie har jo fortalt før her på dol at hun ikke er vant til å forholde seg til økonomi. Jeg mener at hun bør sørge for at både advokat og nav tar et ekstra ansvar for å være sikker på at hun har oppfattet det de sier, da jeg vet at mye stress kan gi forvirring. Dersom hun kun viser sine svært sterke sider, så er det ingen som vil forstå hvor dårlig oversikt hun har mht økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Problemet er ikke at hun bruker advokat, men at hun har brukt 60 000 på advokat siden juni og utgiftene løper videre.

Jeg synes det høres veldig rart ut, så jeg tror hun bør sjekke med advokaten hvor stort beløp regningen nå er kommet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Andreaswell skrev:

Her kan du lese mer om økonomisk rådgivning hos NAV.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-rådgivning-og-gjeldsrådgivning--87499

Håper du får time raskt om du velger å få hjelp av dem, det er gratis! Lykke til!

Betyr det at man ikke kan få hjelp før man faktisk har økonomiske problemer? Virket sånn på det som sto om hvem som kunne få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
1 time siden, Trine skrev:

Betyr det at man ikke kan få hjelp før man faktisk har økonomiske problemer? Virket sånn på det som sto om hvem som kunne få hjelp.

De med økonomiske problemer blir nok prioritert. Vet om flere som har fått hjelp uten at det har vært kritisk. 

Står jo også "Hensikten med rådgivningen er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv."

Bare send en mail eller ring å hør :) 

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Andreaswell skrev:

De med økonomiske problemer blir nok prioritert. Vet om flere som har fått hjelp uten at det har vært kritisk. 

Står jo også "Hensikten med rådgivningen er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv."

Bare send en mail eller ring å hør :) 

Ok, da er det jo en mulighet. Her er det jo ikke kritisk, men syns jo liksom det er greit å ta tak i det før det ev. blir kritisk.

Ja, så det sto det, så jeg ble litt forvirra :P

Tenkte jeg skulle ta det opp med psykologen når jeg skal dit i slutten av uka. Hun ville ha et samarbeidsmøte med NAV og fastlegen. Mulig det er noen i kommunen som også kan hjelpe meg. Hun har ihvertfall snakket noe om at jeg kan få hjelp til å få litt orden og struktur. Om psykologen mener jeg skal høre med NAV så sender jeg en mail til saksbehandleren min og hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, Trine skrev:

Ok, da er det jo en mulighet. Her er det jo ikke kritisk, men syns jo liksom det er greit å ta tak i det før det ev. blir kritisk.

Ja, så det sto det, så jeg ble litt forvirra :P

Tenkte jeg skulle ta det opp med psykologen når jeg skal dit i slutten av uka. Hun ville ha et samarbeidsmøte med NAV og fastlegen. Mulig det er noen i kommunen som også kan hjelpe meg. Hun har ihvertfall snakket noe om at jeg kan få hjelp til å få litt orden og struktur. Om psykologen mener jeg skal høre med NAV så sender jeg en mail til saksbehandleren min og hører.

Ja, altså det er jo en fordel for de fleste at det ikke blir kritisk :) Bortsett fra de som skor seg på andres elendighet, inkassoselskapene.

Helt sikkert noen i kommunen som kan hjelpe om NAV ikke er rette instans :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Madelenemie skrev:

Tusen takk for at du svarte meg.

Jeg er frykelig fortvilt, og jeg har ingen å snakke med om det.

Og inn på min digipost kommer den ene regning etter den andre, og mer og mer og mer fortvilt blir jeg....

I dag skulle jeg på noe, men så kom regning fra fjell linjen, og jeg stivnet av skrekk, jeg forstår ikke hvordan greie betale alle disse regninger.

I tillegg, må jeg kjøpe det barna trenger, og to av mine barn, de to eldste, sier aldri takk for noe, enda når jeg har kjøpt klær til de det siste året, så er det fordi kjæresten ga meg penger...:-(

Jeg har ikke råd nesten til noenting mer.

Men det er helt ok, bare jeg greier betale alle regningene som kommer, og jeg blir så redd av å se dem, hver gang de kommer, ja så får jeg panikk:-(

Jeg har opprettet ulike kontoer nå, en som heter skolepenger, og en som heter komunale avgifter, ja sånn at jeg kan sette av et månedlig beløp, men jeg har skrekk, fordi min mann har oversikt, og jeg vet ikke når hva kommer, og ting er avsluttet, og når jeg starter på nytt sier de det blir dyrere, så jeg er i det man kaller deep sheet.

Takk for at du orket lese min fortvilelse:-(

Ingen å snakke med? Kan du ikke dele problemene dine med kjæresten din? Som attpåtil er psykiater? 

Anonymkode: b9022...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60.000 i advokatutgifter kan da ikke være riktig? Hvis jeg får lov, kan jeg se på regningene og prøve å forstå dem når jeg kommer på besøk. 

Tror det er ekstremt viktig at du sier til barna dine at din økonomiske situasjon er totalt endret, at de ikke kan få det de har fått før. 

Jeg synes det høres ut som et godt råd å bestille et møte hos NAV for økonomisk rådgiving. Der vil du få vite hva du har krav på fra exmannen din.

Klem ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Oj oj oj, er dette sant ? 

 Du har brukt 60.000 på advokat siden juni for å prøve å få farsbidrag ?

 Vet du hva du holder på med ? 

For å få bidrag kontakter du Nav og hvis du ikke har rett på bidrag er det vel fordi dere fortsatt bor under samme tak og at han har de samme utgiftene som før. 

Betaler du på lån, strøm, nrk , bil, forsikringer osv osv ? Betaler du halvparten av alle utgifter ved å bo der du bor ? 

Hvis han fortsatt er hovedforsørger inkl deg, så blir det ganske hårreisende å forlange bidrag. 

Det er helt spinnvilt å ha tanker om å bo under samme tak, samtidig som du vil bråke om advokat som du sannsynligvis ikke kommer noen vei med uansett,  så lenge han fortsatt er hovedforsørger.

Hvis det da er slik. Jeg går ut fra at det slik og at du fortsatt lever på uføretrygd ?

Jeg synes også det er håreisende å kjøpe så mange billetter til så mange i løpet av en ferie hvis du bare har uføretrygd og barnetrygd å leve av. 

Selv har jeg noe over 28.000 netto utbetalt i lønn hvis jeg velger avspasering i steden for overtidsbetalt. I tillegg til dette får jeg tilsammen utbetalt 4.800 i barnetrygd og farsbidrag og tenker at det hadde holdt med billetter til en ting, selv med min økonomi. 

Det skal ikke komme som noe sjokk at regning på fjellinjen kommer. Regninger skal prioriteres før ferie. 

Ferie sparer jeg til hele året rundt. Jeg har egen feriekonto og setter inn penger der når ALT annet er betalt først. 

Du kan ikke forvente at mannen din vil påta seg den samme rollen som tidligere Madelenemie. 

Jeg synser litt nå ang din økonomi, men jeg svarer ut fra hva som tidligere har kommet frem ang deres økonomi, samt at vi har sett at økonomi ikke er din sterke side, mildt sagt. 

Arrester meg om jeg tar helt feil og om situasjonen er en helt annen

Hva er Fjellinjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, påskelilje skrev:

 

Jeg synes det høres ut som et godt råd å bestille et møte hos NAV for økonomisk rådgiving. Der vil du få vite hva du har krav på fra exmannen din.

 

Enig i at det synes lurt å be om rådgivning hos NAV, men tror ikke man skal forvente at de har eller klarer å få oversikt over hva MM har rett til å få med seg fra ekteskapet av eiendeler og annet. Til det trenger hun antakelig noe advokathjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen å snakke med? Kan du ikke dele problemene dine med kjæresten din? Som attpåtil er psykiater? 

Anonymkode: b9022...302

Har hun blitt sammen med denne pensjonerte psykiateren sin?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Har hun blitt sammen med denne pensjonerte psykiateren sin?? 

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å spekulere i så private forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Har hun blitt sammen med denne pensjonerte psykiateren sin?? 

Nei.  Det er en annen psykiater, og ikke en av hennes behandlere.  Det har hun presisert tidligere på dol. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Nei.  Det er en annen psykiater, og ikke en av hennes behandlere.  Det har hun presisert tidligere på dol. 

Stemmer - det har hun fortalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Enig i at det synes lurt å be om rådgivning hos NAV, men tror ikke man skal forvente at de har eller klarer å få oversikt over hva MM har rett til å få med seg fra ekteskapet av eiendeler og annet. Til det trenger hun antakelig noe advokathjelp.

Det stemmer sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...