Gå til innhold

ferie


Madelenemie

Anbefalte innlegg

yellow ledbetter
14 timer siden, gråstein skrev:

Hvorfor fremstiller du det som om en med asperger ikke skulle klare å håndtere økonomien? Det er ikke akkurat PU .

Det problemet kan folk ha helt uavhengig av diagnose, og en med asperger er neppe verre enn folk flest. Mange av oss er kanskje til og med flinkere med økonomi enn gjennomsnittsbefolkningen, siden en del med vår diagnose liker (og er flinke med) rutiner og system og oversikt. Men alle er ikke like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
15 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes det høres veldig rart ut, så jeg tror hun bør sjekke med advokaten hvor stort beløp regningen nå er kommet opp i.

Jeg frykter at summen er riktig. Tusenlappene kan fly veldig fort hvis den som kjøper tjenesten ikke er nøye med å følge opp og styre pådraget. Når man får fakturaen i posten har advokaten kanskje allerede jobbet enda en uke som ikke er fakturert.

Jeg er redd for at MM ikke har krav på så fryktelig mye så lenge de bor i samme hus, og at det er begrenset hvor mye en advokat kan påvirke resultatet. Reglene er klare og det er nok mange ting her man ikke kan diskutere. Når det er sagt: JA, det kan være lurt å la en advokat bruke noen timer.

Jeg er veldig glad for at Påskelilje skal se på det. Hun er en voksen dame som sikkert har erfaring med litt av hvert. Det er ikke sikkert det er så ille som det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bokormen123 skrev:

Har hun blitt sammen med denne pensjonerte psykiateren sin?? 

Dette har hun selv skrevet her, så jeg verken outer eller spekulerer: Nei, det er en annen kvinne, som tilfeldigvis (dvs. hun er ikke Mms psykiater i den forstand) også er psykiater av yrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg frykter at summen er riktig. Tusenlappene kan fly veldig fort hvis den som kjøper tjenesten ikke er nøye med å følge opp og styre pådraget. Når man får fakturaen i posten har advokaten kanskje allerede jobbet enda en uke som ikke er fakturert.

Jeg er redd for at MM ikke har krav på så fryktelig mye så lenge de bor i samme hus, og at det er begrenset hvor mye en advokat kan påvirke resultatet. Reglene er klare og det er nok mange ting her man ikke kan diskutere. Når det er sagt: JA, det kan være lurt å la en advokat bruke noen timer.

Jeg er veldig glad for at Påskelilje skal se på det. Hun er en voksen dame som sikkert har erfaring med litt av hvert. Det er ikke sikkert det er så ille som det høres ut.

Slik jeg ser det, så er det to litt forskjellige ting det er snakk om her. Det ene er dette med bidrag, noe NAV kan hjelpe til med et godt stykke på vei, men enda viktigere er jo skiftet av fellesboet, - og der tror jeg det er uhyre viktig med kompetent juridisk hjelp. Det med skiftet ligger langt over den kompetansen økonomiske rådgivere på nav har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det problemet kan folk ha helt uavhengig av diagnose, og en med asperger er neppe verre enn folk flest. Mange av oss er kanskje til og med flinkere med økonomi enn gjennomsnittsbefolkningen, siden en del med vår diagnose liker (og er flinke med) rutiner og system og oversikt. Men alle er ikke like.

Det er jeg enig i. Allikevel mener jeg det er vesentlig å si fra for eksempel til advokaten om autismen, fordi det gjør at advokaten har et økt aktsomhetsansvar i forhold til sin klient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
59 minutter siden, frosken skrev:

Det er jeg enig i. Allikevel mener jeg det er vesentlig å si fra for eksempel til advokaten om autismen, fordi det gjør at advokaten har et økt aktsomhetsansvar i forhold til sin klient.

Ja. Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 timer siden, frosken skrev:

Slik jeg ser det, så er det to litt forskjellige ting det er snakk om her. Det ene er dette med bidrag, noe NAV kan hjelpe til med et godt stykke på vei, men enda viktigere er jo skiftet av fellesboet, - og der tror jeg det er uhyre viktig med kompetent juridisk hjelp. Det med skiftet ligger langt over den kompetansen økonomiske rådgivere på nav har.

Hva kan Nav hjelpe til med når det gjelder bidrag, når hun ikke har rett på noe bidrag ? 

Alle sammen bor under samme tak. Barnas far bor sammen med barna 100% av tiden. Ergo er han ikke bidragspliktig. 

Det er den som ikke bor sammen med barnet som er bidragspliktig og det regnes ut etter hvor mye samvær den bidragspliktige har, samt inntekt til begge foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Hva kan Nav hjelpe til med når det gjelder bidrag, når hun ikke har rett på noe bidrag ? 

Alle sammen bor under samme tak. Barnas far bor sammen med barna 100% av tiden. Ergo er han ikke bidragspliktig. 

Det er den som ikke bor sammen med barnet som er bidragspliktig og det regnes ut etter hvor mye samvær den bidragspliktige har, samt inntekt til begge foreldrene. 

Vet vi at begge foreldrene bor dere hele tiden? At ikke de bytter på å være tilstede med barna? Mitt poeng er at NAV kan bidragsreglene. Men uansett så er det nettopp kompleksiteten som gjør at jeg mener det er helt nødvendig å bruke advokat til å få sortert denne situasjonen korrekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, frosken skrev:

Vet vi at begge foreldrene bor dere hele tiden? At ikke de bytter på å være tilstede med barna? Mitt poeng er at NAV kan bidragsreglene. Men uansett så er det nettopp kompleksiteten som gjør at jeg mener det er helt nødvendig å bruke advokat til å få sortert denne situasjonen korrekt.

 

Det spiller liten rolle hvor de oppholder seg eller « bor » , hvis ingen av dem har skiftet adresse. Det står ingen steder at noen av dem har skiftet adresse. Dette må Madelenemie svare på selv. Frem til hun har svart på dette går jeg ut i fra at de har samme adresse. 

Man må gjøre ting i riktig rekkefølge.

Først må de til mekling for å bli enige om hvordan samværet skal være etter flytting.

Det eneste jeg ser Nav kan hjelpe med foreløpig er å gi råd og eventuelt hjelp til å skaffe en midlertidig bolig hvis ikke Madelenemie har midler til å komme seg ut på egen hånd. 

Etter dette kan bidraget fastsettes. 

En advokat kan ikke hjelpe henne med annet en det vi kan nå foreløpig. 

En advokat kan hjelpe på et senere tidspunkt hvis det blir en konflikt, men på dette stadiet er det ikke mye en advokat kan bidra med .

Vi her inne kan bidra gratis, men forutsetningen er selvfølgelig at detaljene kommer frem. 

En annen sak er at Madelenemie trenger hjelp til å lære seg å håndtere sin privatøkonomi og vil sannsynligvis trenge hjelp til det i fremtiden også. Det er her jeg ser den største utfordringen. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav har noe som heter Frivillig forvaltning hvor nav overtar økonomistyringen din for en kortere eller lengre periode. Kanskje noe å tenke på? Jeg har selv benyttet meg av dette og det var til stor hjelp i en periode hvor jeg var forvirret, sliten  og ute av stand til å kontrollere økonomien. Du trenger en saksbehandler som også vil hjelpe deg med å åpne regninger hvis du får helt noian. Jeg tok med meg en bærepose full en gang og saksbehandleren så på mens jeg åpnet alle regningene og så fikk jeg låne telefon for å ringe og avtale betaligsutsettelse, be om betalingsplan og så videre. Jeg vil som de andre her inne råde deg til å kontakte nav, men husk at de ikke kan utføre mirakler. Økonomi er noe av det mest virkelighetsnære som finnes. Gjør noe nå før det går helt overstyr.

Du klarer det nok Madelenemie, men det kan ta litt tid å venne seg til den nye livssituasjonen. Liker du å skrive lister og systematisere? Det kan lønne seg nå. Ta godt vare på deg selv! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det spiller liten rolle hvor de oppholder seg eller « bor » , hvis ingen av dem har skiftet adresse. Det står ingen steder at noen av dem har skiftet adresse. Dette må Madelenemie svare på selv. Frem til hun har svart på dette går jeg ut i fra at de har samme adresse. 

Man må gjøre ting i riktig rekkefølge.

Først må de til mekling for å bli enige om hvordan samværet skal være etter flytting.

Det eneste jeg ser Nav kan hjelpe med foreløpig er å gi råd og eventuelt hjelp til å skaffe en midlertidig bolig hvis ikke Madelenemie har midler til å komme seg ut på egen hånd. 

Etter dette kan bidraget fastsettes. 

En advokat kan ikke hjelpe henne med annet en det vi kan nå foreløpig. 

En advokat kan hjelpe på et senere tidspunkt hvis det blir en konflikt, men på dette stadiet er det ikke mye en advokat kan bidra med .

Vi her inne kan bidra gratis, men forutsetningen er selvfølgelig at detaljene kommer frem. 

En annen sak er at Madelenemie trenger hjelp til å lære seg å håndtere sin privatøkonomi og vil sannsynligvis trenge hjelp til det i fremtiden også. Det er her jeg ser den største utfordringen. 

 

 

 

 

Vi vet jo ikke om en av dem har skifta adresse eller om kåken evt. er gjort om til tomannsbolig.

Jeg tror uansett det er av helt avgjørende betydning at M får juridisk hjelp til oppgjøret, slik at ikke eksmannen hennes tvinges til å forholde seg til regelverket. Hun sier selv at dette er et helt realistisk scenario. 

NAV kan på det nåværende tidspunkt bistå henne i å få oversikt over privatøkonomien, og jeg er helt enig i at det er en god idé. Jeg tror imidlertid ikke det er en kjempegod idé å flagge alle opplysninger her inne, selv om det er i hensikt å motta hjelp. For det første er det alltid noen nysgjerrigper'er og kjipinger som vil slenge dritt og snuse i ting de ikke har noe med, og for det andre trenger ikke eksmannen hennes å lese om planene hennes. 

Bud nr. en i en skilsmisse som ser ut til å bli stygg er å ligge et hestehode foran og være dobbelt så smart som motparten. Min advokat sa i sin tid at skilsmisser ikke er noen frøkensport. Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Vi vet jo ikke om en av dem har skifta adresse eller om kåken evt. er gjort om til tomannsbolig.

Saksopplysning: Jeg har forstått det som at mannen er på vei ut, han har bare fått litt lenger tid på seg fordi det er midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Saksopplysning: Jeg har forstått det som at mannen er på vei ut, han har bare fått litt lenger tid på seg fordi det er midt på sommeren.

Ok, da vet du mer enn meg. :) Har vært her lite siden eksamen/tentamensinnspurten i mai. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
7 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Vi vet jo ikke om en av dem har skifta adresse eller om kåken evt. er gjort om til tomannsbolig.

Jeg tror uansett det er av helt avgjørende betydning at M får juridisk hjelp til oppgjøret, slik at ikke eksmannen hennes tvinges til å forholde seg til regelverket. Hun sier selv at dette er et helt realistisk scenario. 

NAV kan på det nåværende tidspunkt bistå henne i å få oversikt over privatøkonomien, og jeg er helt enig i at det er en god idé. Jeg tror imidlertid ikke det er en kjempegod idé å flagge alle opplysninger her inne, selv om det er i hensikt å motta hjelp. For det første er det alltid noen nysgjerrigper'er og kjipinger som vil slenge dritt og snuse i ting de ikke har noe med, og for det andre trenger ikke eksmannen hennes å lese om planene hennes. 

Bud nr. en i en skilsmisse som ser ut til å bli stygg er å ligge et hestehode foran og være dobbelt så smart som motparten. Min advokat sa i sin tid at skilsmisser ikke er noen frøkensport. Det er jeg helt enig i.

Joda, du har et poeng i det . Kan være skummelt å legge ut detaljer. 

Det siste er jeg enig i ja :)

Selv valgte jeg å ikke bruke advokat. Noen vil si det var dumsnilt, men selv er jeg glad for det. Er redd det ville ha tilspisset seg og blitt bråk i lang tid. Noe jeg ikke hadde energi til, så valgte å tenke fremover.

Før Madelenemie bruker mer penger på advokat nå, bør hun i hvert fall undersøke om hun har mulighet for å fri rettshjelp. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Joda, du har et poeng i det . Kan være skummelt å legge ut detaljer. 

Det siste er jeg enig i ja :)

Selv valgte jeg å ikke bruke advokat. Noen vil si det var dumsnilt, men selv er jeg glad for det. Er redd det ville ha tilspisset seg og blitt bråk i lang tid. Noe jeg ikke hadde energi til, så valgte å tenke fremover.

Før Madelenemie bruker mer penger på advokat nå, bør hun i hvert fall undersøke om hun har mulighet for å fri rettshjelp. 

 

 

Enig i det siste. :)

Jeg er sjeleglad jeg brukte advokat. Det hadde blitt adskillig styggere uten henne. Hun og venninna mi, kalt Lillehjernen, holdt meg i håret, sånn at jeg ikke tok igjen med samme mynt hver gang det kom utspill fra eksen. Og det var noe ofte - men sånt kjenner du jo til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det spiller liten rolle hvor de oppholder seg eller « bor » , hvis ingen av dem har skiftet adresse. Det står ingen steder at noen av dem har skiftet adresse. Dette må Madelenemie svare på selv. Frem til hun har svart på dette går jeg ut i fra at de har samme adresse. 

Man må gjøre ting i riktig rekkefølge.

Først må de til mekling for å bli enige om hvordan samværet skal være etter flytting.

Det eneste jeg ser Nav kan hjelpe med foreløpig er å gi råd og eventuelt hjelp til å skaffe en midlertidig bolig hvis ikke Madelenemie har midler til å komme seg ut på egen hånd. 

Etter dette kan bidraget fastsettes. 

En advokat kan ikke hjelpe henne med annet en det vi kan nå foreløpig. 

En advokat kan hjelpe på et senere tidspunkt hvis det blir en konflikt, men på dette stadiet er det ikke mye en advokat kan bidra med .

Vi her inne kan bidra gratis, men forutsetningen er selvfølgelig at detaljene kommer frem. 

En annen sak er at Madelenemie trenger hjelp til å lære seg å håndtere sin privatøkonomi og vil sannsynligvis trenge hjelp til det i fremtiden også. Det er her jeg ser den største utfordringen. 

 

 

 

 

Dette tror jeg ikke stemmer, og jeg tror ikke det er tilfeldig at Med mer etter hvert tok kontakt med en advokat. Og jeg har liten tro på at vi på dol kan bidra i noen særlig grad. Vi kjenner ikke alle relevante detaljer, og dersom forutsetningene ikke stemmer vil konklusjonene også kunne bli svært misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
31 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Enig i det siste. :)

Jeg er sjeleglad jeg brukte advokat. Det hadde blitt adskillig styggere uten henne. Hun og venninna mi, kalt Lillehjernen, holdt meg i håret, sånn at jeg ikke tok igjen med samme mynt hver gang det kom utspill fra eksen. Og det var noe ofte - men sånt kjenner du jo til. :rolleyes:

Joda, kjenner til det, men det roet seg og jeg kjenner x godt bok til å vite hvordan det hadde blitt om jeg hadde brukt det :) Nei huff, tør ikke tenke på det. 

Men alle skilsmisser er forskjellige og ser at det noen ganger kan være helt nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Xtra skrev:

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å spekulere i så private forhold.

Dette er da opplysninger MM med vilje deler med oss, så dette er ikke snakk om spekulasjoner. Eneste jeg ser jeg skulle ha gjort annerledes, var å spørre "har du blitt sammen med"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er litt forvirring omkring hvordan situasjonen egentlig er for deg, Madelenemie.

Siden du kalte innlegget "Ferie" vil jeg kommentere det først. Du må nok heretter tenke at du ikke har råd til å ta med barna på dyre ferier. For deg er kanskje ikke ferie dere hadde nå et eksempel på en kostbar ferie, siden du lenge har vært vant til å leve godt, men for de fleste som leser dette sier det seg selv at du med din inntekt fra NAV ikke kan tillate deg å bruke så mye på noen feriedager. Faste utgifter må komme først. Når det er betalt, er det ikke sikkert du kan ta med barna på ferie de neste årene. Da må du tenke at du kan gi dem mye annet - tid, omsorg, praktisk hjelp - som ikke koster penger for deg. Faren vil nok sikkert kunne ta dem med på ferie, så får de dekket dette hos ham.

Barn og ungdom tåler også å få et "nei", både til ferier, dyre klær, datamaskiner etc. De kan nok bli sure og sinte, men det må du klare å tåle. De vil nok også etter hvert forstå at situasjonen din nå er endret, bare de får litt tid på seg til å fordøye det. Jeg vet du sjelden bruker penger på deg selv, men du må nok også lære deg at du ikke kan bruke så mye penger på andre, og da i hovedsak barna dine. Ting du mener de "må" ha, er det nok trolig de kan klar seg uten.

Ellers er det selvsagt rett det de andre skriver; fortsetter dere å leve i samme hus, vil du ikke ha krav på bidrag. Er det slik at du skal fortsette å bo i huset, mens din mann flytter ut, vil du kunne få bidrag, men jeg vil også tro det vil bli krevende for deg å sitte med en enebolig. Det lureste tror jeg vil være at du finner et mindre sted å bo, som har en husleie du har råd til å betale. 

Jeg tror også du gjør lurt i å prøve på alle måter å få ned konfliktnivået mellom deg og din mann. Han har nok elsket deg høyt og er nå fortvilet, redd og sint - da gjør og sier man mange dumme ting. Prøv alt du klarer å ikke eskalere situasjonen ytterligere og svelg gjerne mange kameler. Det vil komme de fem barna deres til gode, både nå og fremover.

Endret av Cilien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
13 timer siden, laban skrev:

Saksopplysning: Jeg har forstått det som at mannen er på vei ut, han har bare fått litt lenger tid på seg fordi det er midt på sommeren.

Hvis det stemmer, så vil det jo ordne seg med både bidrag og sannsynligvis bostøtte etter hvert.

Når det gjelder mer permanent hjelp til økonomistyring, er det jo mulig å søke om å få en hjelpeverge. Den yngste sønnen min blir myndig om ikke så lenge, og han har allerede sagt at han vil ha meg som hjelpeverge nettopp for å klare å holde orden på regninger, økonomi, skattemelding og lignende. Om en ikke har en i familien eller vennekretsen som kan påta seg en sånn oppgave (og er skikket til det), så kan det offentlige skaffe en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...