Gå til innhold

Sjelden mens, prøver å bli gravid


benedictes

Anbefalte innlegg

Siden jeg var 13 har jeg brukt p-piller fordi jeg blødde sjelden men, kraftig (kunne gå 3-4mnd i mellom, eller bare 2 uker. Blødde også lange perioder 7-21 dager) . Blødningene stabiliserte seg og kom til rett tid ved bruk av p-piller. 

Etter 6-7år med p-piller gikk jeg to år uten noen form for prevensjon. I to år hadde jeg sjelden og veldig lite mens. Blødde 4-5 ganger i året, ca. En uke av gangen. 

Begynte på p-sprøyte, noe som funka dårlig. Blødninger flere mnd i strekk det meste av året .. tok 4 sprøyter og ingen ting endret seg.. 

Tok den siste sprøyta i mai i fjord. Har nesten ikke blødd siden. Blødde litt i august i fjord. Hadde noe antydning ved juletider. Blødde igjen i midten av mai, veldig lite blod, mest rosa utflod og noen dager med litt blod. Har ikke blødd siden. 

Nå har vi ønske om å bli gravide. Men synes dette virker noe unormalt. Er jo veldig i startfasen. Aner ikke om jeg har eggløsning f.eks. om jeg har så er det jo ikke ofte, ut i fra menstruasjon. Er 23 år og har god tid enda.. 

Håper noen har vært i samme situasjon og kanskje har noen tips til meg?? 

Håper på svar! Takk 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er nok så sikkert at du ikke har eggløsninger og derfor ikke produserer de hormoner som lager en normal syklus (østrogen og progesteron i kombinasjon). Eggmodning og eggløsning styres av et samspill mellom eggstokkene og hypofysen (hjernevedhenget). Dette samspillet har tydeligvis aldri fungert hos deg etter at du fikk dine første menstruasjoner, og med p-pille og p-sprøyte har man hindret eggløsning i å finne sted. P-pillen vil gi regelmessige blødninger, men vil skjule problemet.

Hvorfor fikk du forresten p-sprøyte i stedet for p-pille når pillen fungerte bra mht blødninger?

Du bør få en utredning hos din fastlege med hormonanalyser (FSH, LH, østradiol, prolaktin og TSH). Så bør du henvises til gynekolog for videre vurdering og igangsettelse av eggløsning når du ønsker å forsøke å bli gravid. Det vil sannsynligvis skje med hormonsprøyter. Det skulle være gode muligheter for å bli gravid, men altså med hjelp.

Det er viktig at du prøver å holde normal vekt, altså ikke er for tykk eller for tynn.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lange perioder mellom blødningene før. Det kunne gå alt fra 31 -46 dager mellom hver blødning. Jeg fikk allikevel to barn. Ble gravid 3 ganger men mistet ufrivillig en av gangene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for informasjon. P-sprøyten kan sitte lenge i kroppen, men virkningen skulle nå være borte.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: Hvis jeg var deg så ville jeg ha oppsøkt fastlege. Og fortalt problemstillingen til han, og gjort det Mette, gynokolog sier. 

Du er ung, og du har tiden for deg. Legene er veldig flinke i dag på dette området :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

PS Hvis du ligger meget lavt i hormonnivå av østrogen, kan man overveie å gi deg østrogentilskudd frem til du ønsker å bli gravid. Yngre kvinner skal ikke i for lang tid ha for lavt østrogen, det har en del negative virkninger (på hjerte-kar og skjelett). Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, benedictes skrev:

Får sjekke det opp hos fastlege. Takk for alle svar! 😀 

Slapp helt av. Du kommer nok til å lykkes. Legene er veldig flinke i dag :) . 

Jeg ønsker deg masse lykke til!!!! :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke allerede har vært det, synes jeg du skal be din fastlege om henvisning til gynekolog så dere kan legge en plan for fremtiden. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få henvisning til en gynekolog som virkelig kan feltet sitt. Gjerne noen som jobber på fertilitetsklinikk eller lignende. 

Anonymkode: e5512...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kanskje du først skal til en vanlig gynekolog, før du skal til fertilitetsklinikk?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal til lege først hvertfall, så får vi høre hva han sier. Kanskje han i tillegg henviser meg til en gynekolog 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei igjen! Tenkte å oppdatere litt.. 

Var hos gyn å tok ultralyd av eggstokkene og det hele.. hadde cyster på høyre eggstokk. Han ville jeg skulle ta det litt med ro fram til det hadde gått 2 år fra jeg sluttet på prevangsjon. Skulle se om blødningene endret seg. Nå er det 15mnd siden jeg slutta på p sprøyta. 

Noen som har noen erfaring utover dette? Dersom noe ikke endrer seg.. Hva skjer så? Han sa jeg bare skulle slappe av og ikke stresse med det og at vi fikk se når det hadde gått 2 år fra prevangsjon slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...