Gå til innhold

Blødningsforstyrrelser kenacort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke menstruasjonsforstyrrelser kan man få etter kortisonsprøyte for allergi?

Jeg har nå hatt blod i utflod hver dag, mer eller mindre de siste tre ukene (fra siste menstruasjonsdag). Noen ganger rød med synlige blodstriper, andre ganger lyserosa eller beige på farge. 

Kan dette ha sammenheng med kenacort?

Ingen smerter eller unormal lukt. Venter ny periode om et par dager. Ikke seksuelt aktiv.

Hilsen jente 36.

Anonymkode: 57aca...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke vanlig med blødningsforstyrrelser etter kortisonsprøyte. Du bør få en sjekk av underlivet hos din fastlege. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Etropomhjelp
AnonymBruker skrev (På 2.8.2017 den 0.11):

Hvilke menstruasjonsforstyrrelser kan man få etter kortisonsprøyte for allergi?

Jeg har nå hatt blod i utflod hver dag, mer eller mindre de siste tre ukene (fra siste menstruasjonsdag). Noen ganger rød med synlige blodstriper, andre ganger lyserosa eller beige på farge. 

Kan dette ha sammenheng med kenacort?

Ingen smerter eller unormal lukt. Venter ny periode om et par dager. Ikke seksuelt aktiv.

Hilsen jente 36.

Anonymkode: 57aca...de8

Ser at dette er en gammel tråd, men den er like aktuell.

 

Jo, man kan få blødningsforstyrrelser av kenacort!

 

Det er selvfølgelig viktig å utelukke malignitet og at man ser at det er en opplagt sammenheng av kenacorten mtp når medisinen ble satt, og når blødningsforstyrrelser begynte. 

 

Kenacort inneholder steorider/kortison som kan gi binyresuppresjon. 

Binyrebarken er med på å regulere vår månedlige hormonelle syklus. Hos noen vil man være mer sensitiv for steorider enn andre, og hos noen få vil binyrebarken bli påvirket.

 

Selv tok jeg kenacort injeksjon for noe år siden grunnet pollenallergi.

Jeg endte da opp med en menstruasjonsblødning i hele 3 måneder. Jeg fikk innkallelse til utskrapning" for å restarte " livmoren, men det stoppet heldigvis av seg selv.

Jeg forsøkte også for noen år siden pulmicort astmaspray. Denne inneholder også steorider, men i mye mindre grad. Da fikk jeg regelmessig menstruasjon hver 14.dag. Da sprayen ble seponert, tok det ikke lang tid før jeg var i min månedlige syklus igjen.

 

Ville bare dele til oss googler der ut🙂

Kom mai du skjønne milde, gjør våren atter grønn🤧

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...