Gå til innhold

Annerledes mens med tilførte hormoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinne i 30 årene som skriver til deg. Lang historie gjort kort: På grunn av raske endringer gikk det omtrent fra 100 til 0 med eggstokkene mine som nå nesten ikke har funksjon. Går på sterkeste dose østrogenplaster og provera for å gi blødninger. Men jeg lurer på denne "mensblødningen" som jeg har nå. Den er så annerledes enn slik det var da jeg hadde min egen mens frem til for 1-1,5 år siden. Da hadde blødde jeg i ca 5-6 dager og måtte i blant ha nattbind fordi jeg blødde så mye. Kunne bruke bare bind type normal mot slutten av mensen. Men nå føler jeg at blødningene er så sparsomme i forhold til før. Jeg kan uten problem bruke bind for bare mellomstore blødninger og trenger ikke bytte like ofte. Har sjekket at livmorslimhinnen ikke er for tykk forresten. 

Kan dette bety at jeg får for lite østrogen tilført kroppen? Jeg ønsker så veldig at østrogen skal få ha den sårt tiltrengte virkningen på hele kroppen min. Jeg syns det er så vanskelig at kroppen min ikke virker som det skal. Jeg kan vel ikke være den eneste kvinnen som føler en slags sorg over dette. 

Har også hørt at prematur ovariesvikt kan forkorte livet siden det fremskynder aldringsprossessen. Stemmer dette? Eller vil hormoner tilført bremse denne skeive utviklingen??

Anonymkode: a2998...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvilke raske endringer mener du var årsak til svikt i eggstokkene? Vekttap? Vet du verdiene på dine hormoner før du startet behandling? (FSH, LH og østradiol)

Hormonbehandlingen høres grei ut med 100 mikrogram østrogenplaster og Provera (dose, hvor lenge og hvor ofte?) Man kan ikke sammenlikne det som skjer i en naturlig syklus med det som skjer i en kunstig syklus, bla fordi den naturlige østrogenproduksjon svinger mye gjennom en syklus, i starten er den lavere enn ved tilført hormon, omkring eggløsning er den høyere. Så blødningen avspeiler ikke om du får nok hormon. Det er mulig å ta en blodprøve for å måle østradiol-nivået (skal gjerne ligge på 0,250 nmol/L til 0,300 nmol/L). Det er jo egentlig bare fint at du ikke blør så mye!

Det er riktig at det har vært observert kortere levetid hos de som har tidlig overgangsalder (men er det overgangsalder hos deg? Da vil FSH og LH være sterkt forhøyet). I stor grad kan fenomenet sannsynligvis forklares ved at kvinnene ikke har fått ordentlig behandling med østrogen, og det gir større risiko for bla. hjertekar-sykdommer og benskjørhet (lårhalsbrudd øker dødeligheten i året etter bruddet !) Det kan jo også være tilstedeværelse av andre sykdommer som sekundært har medført svikt i eggstokkene. Man har naturlig nok ikke gode studier på om behandling kan redusere ‘overdødeligheten’. Da måtte man ha en kontroll-gruppe som ikke fikk behandling, og det vil man ikke utsette dem for.

Hos kvinner som nå er 35 år vil forventet levealder være 88-90 år. Er det en stor tragedie om levealderen blir litt kortere (1-2 år)? Jeg synes iallfall ikke at det er noe man skal bekymre seg for.

Det er for øvrig vanlig å behandle med hormon frem til ‘naturlig’ overgangsalder ved 50-52 år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legene vet vel ikke helt hva som har skjedd med meg. En lege snakket om en uoppdaget autoimmun sykdom som var aktiv i perioder og som kunne ha vært med på at eggstokkene mine tok kvelden så raskt. Men han sa det var bare synsing, men en mulig forklaring. Jeg har to barn på 6 og 4 år og hadde ingen problemer med å bli gravid. En gynekolog jeg var hos sa at han ikke skjønte hvordan jeg hadde små barn med den tilstanden eggstokkene mine var i på det tidspunktet han sjekket. Og at endringene har sannsynligvis skjedd med ganske rask utvikling. Han sa at eggstokkene mine så ut som hos en dame i 50-årene omtrent. Jeg holdt på å gråte ut øynene mine da han sa det så brutalt, men samtidig var jeg takknemlig for at jeg faktisk hadde greid å få barn uten problemer. 

Ved målinger mener jeg å huske at progesteronnivået var 2 og østrogen var 0,05 eller noe slikt. Høyt FSH og LH. På ene eggstokken kunne telles 2-3 follikler(men at gyn trodde ikke det var egg som kunne modnes inni der) og den andre var visst helt innskrumpet uten noe som helst innhold. 

Min mamma kom også tidlig i overgangsalderen, men likevel 9-10 år etter meg. Jeg kom sannsynligvis i overgansalderen rundt 36-37(fikk mitt siste barn da jeg var 34).Så jeg var alt for tidlig ute. Har hatt store plager og symptomer på hormonmangel. Nå endelig når jeg er opp i full dose føler jeg meg mer som meg selv. 

Jeg har forresten blitt sjekket for lavt stoffskifte. Det var visst bittelitt lavt, men ikke nok til at legen ville gi meg tyroksin eller hva det nå heter. Er det noe annet jeg burde sjekkes for? Takk for hjelpen. 

Anonymkode: a2998...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det lyder som du har tilstanden ‘tidlig eggstokksvikt’. Det er ikke det samme som overgangsalder, bl.a. fordi det er 5-10% mulighet for graviditet, og  ikke det ‘vanlige’ med at man er ufruktbar i ca. 10 år før det stopper opp. Det kan forklare at du 'sent' fikk barn.

Det kan være arvelig som det ser ut til å være tilfelle hos deg. Det kan skyldes kromosomfeil, infeksjon, autoimmunitet ved at kroppen danner antistoff mot egne kjertler som eggstokker, og kreftbehandling kan ødelegge eggstokkene. I de fleste tilfeller kjenner man ikke årsaken. 1% opplever tilstanden før 40 år, 1 promille før 30 år.

Du er IKKE å sammenlikne med en dame på 50 år, og får du tilført østrogen i passe mengde (større dose enn det man vanligvis gir til kvinner etter overgangsalderen), så er du ikke spesielt utsatt for aldring, ikke mer enn andre kvinner som selv produserer østrogen. Man bør holde øye med andre hormonproduserende organer som skjoldbruskkjertelen (stoffskifte), binyrer og bukspyttkjertel.

Hvis du har døtre bør du forsiktig informere dem om ikke å vente alt for lenge med å få barn. Men når de blir voksne, vet man sikkert mer om tilstanden og kan sjekke om de har risiko.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da skal jeg si fra til legen min at jeg må sjekke binyrene og bukspyttkjertelen også i tillegg til skjoldbruskkjertel. Der tror jeg ikke er blitt gjort. Hvor ofte bør jeg sjekke disse andre hormonproduserende organene? Siden jeg kanskje har en tilstand som kan klusse til andre kjertler i kroppen min? Og hvor ofte bør jeg få sjekket brystene mine for kuler(ultralyd i blant)? Jeg har problemer med å kjenne etter selv nå siden brystene mine oftest er litt hovne og ømme p.g.a. hormonene. Har ikke brystkreft i familien, men lurt å følge med uansett.

Dette var ny informasjon for meg at ved eggstokksvikt er det vanlig å ha 5-10% mulighet for graviditet. Jeg ble gravid etter 6 mnd med første og 3 mnd med nr to. Det er lite ekspertise rundt om kring på dette feltet føler jeg, selv blant gynekologer jeg har vært hos. Håper min kjære lille datter slipper dette når hun blir voksen. Skal informere henne hvis jeg ser at hun begynner å vente litt lenge med å få barn. 

Setter stor pris på at jeg kunne få svar her inne. Takk for at du hjalp meg! 

Anonymkode: a2998...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ingen faste regler for sjekk av nevnte kjertler, en gang i året?

Brystundersøkelse er nytt spørsmål. Vi kan ikke ha lange tråder med nye emner,

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...