Gå til innhold

Innleggelse alkoholproblemer og sertifikat bil


VinjaTinja

Anbefalte innlegg

Jeg har et par ting jeg lurer på, eller rettere sagt ikke helt forstår i forbindelse med visse lover og regler som har tredd i kraft de senere år. For å være mer spesifikk, tenker jeg på innleggelser på sykehus/institusjoner som enten er som følger av for stort alkoholkonsum, psykiatri eller gjerne begge deler. 

Slik jeg har forstått det, blir man fratatt førerkortet i et halvt år dersom man legger seg inn for å få hjelp til å komme av en drikkekule, og for å ta sikte på behandling for å bli kvitt sitt alkoholproblem. Dette gjelder også når man legger seg selv inn frivillig, og ikke ved tvang. Dersom man ber om hjelp, blir man strengt tatt straffet for dette. Med "straffet" mener jeg at denne regelen er stigmatiserende, fordi det slett ikke er synonymt med å kjøre i fylla. 

Et eksempel jeg kjenner til: En kar jeg ble innlagt med for tre år siden, drakk en halvflaske sprit hver kveld før han la seg. Han var en stor mann, fysisk sett, så selv om de fleste vil mene at dette er et stort konsum av alkohol, vil også mange mene at det ikke er all verden. Det kommer litt an på øynene som ser, men uansett er det ikke poenget jeg prøver å få frem. Poenget mitt er at han var yrkessjåfør, og alltid meget nøye med å aldri ha promille når han kjørte. Han hadde aldri kjørt i fylla, og de som hadde kjent ham, hadde fort skjønt at han aldri engang ville ha vurdert det, på grunn av hans moralske vesen. 

Hans pårørende var blant dem som mente at han var litt hard på flasken, og han ville ikke at de skulle være bekymret. Derfor bestemte han seg for å legge seg inn ved en klinikk, først og fremst for at de ikke skulle være bekymret for ham. Han ville ikke være en belastning på dem, på grunn av sin uvane. Jeg er ikke sikker på hvor lenge dette drikkemønsteret hadde vart, og om han kunne defineres som "alkoholiker". Ikke alle som drikker hver dag er det, nemlig. 

Da han la seg inn, fikk han vite at han ikke kunne kjøre bil igjen på et halvt år. Dette fikk han først vite etter at han var innlagt, så toget hadde allerede gått. Han sa at dersom han hadde visst dette på forhånd, hadde han aldri lagt seg inn. Men det var for sent, og han måtte sette levebrødet sitt på vent i et halvt år. 

For å bruke ham som et eksempel videre, lurer jeg på hvorfor han ble "straffet" fordi han la seg inn for å slutte å drikke. Hvorfor er det sånn at alkohol, som er et lovlig rusmiddel, skulle bli individuelt ulovlig for ham, men ikke for andre som drikker hver kveld, kjører hver dag, og IKKE legger seg inn. Er det et spørsmål om HVA som kan kalles alkoholisme, eller HVA som handler om benektelse av et problem og ikke. Alkohol er faktisk et lovlig rusmiddel, og jeg er sikker på at det er mange leger, politifolk, advokater og dommere som drikker hver dag, og kjører til jobb når de er edru. 

Dersom denne tråden skulle bli debattert, er jeg sikker på at det vil komme kommentarer om at et daglig forbruk av alkohol er uforenelig med bilkjøring, fordi det skader forskjellige funksjoner i hjernen osv. Det er sikkert mange argumenter. Så spørsmålet mitt er: Blir disse skadene påført den gjeldende personen på institusjonen, eller av alkoholen selv? Regelen sier altså at dersom noen "må" legge seg inn for det de anser som et for høyt alkoholforbruk, så er det ikke forenelig med bilkjøring. Mens de som benekter tilsvarende alkoholforbruk, og IKKE legger seg inn, kan fortsette å kjøre innenfor lovens rammer, fordi de "ikke trenger hjelp"? Benektelsen, som er et av de største problemene i forhold til alkohol, blir altså belønningen som faktisk redder selve sertifikatet?

Beklager, men jeg ser ikke logikken. 

Ved vanlig psykose som ikke er utløst av rus, har jeg forstått at disse må vente et helt år. Dette har jeg mer forståelse for, selv om jeg synes det er leit for deres skyld. Men det er klart at dersom man begynner å hallusinere på en motorvei, så er det jo ikke akkurat helt forenelig med bilkjøring. Men hvordan er det med rusutløst psykose? De som faller mellom to stoler? Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

Det jeg også lurer på, er at dersom en person som har hatt en tidligere innleggelse klarer å moderere drikkingen sin til kanskje bare lørdager, er det da "ulovlig" for denne personen å drikke med tanke på å beholde sertifikatet? Hvis denne personen sier til legen sin at han drakk forrige lørdag, og kjørte ikke bil før to dager etterpå; Vil han da miste sertifikatet igjen da, fordi han har hatt en innleggelse grunnet alkoholproblemer for flere år siden? 

Jeg håper noen kan hjelpe meg å oppklare dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...