Gå til innhold

Hjelp til slanking uten dømming?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det i det hele tatt mulig å få hjelp til slanking uten et dømmende opplegg? Jeg har tatt det opp med fastlegen, men hun virker som en dømmende person, så jeg vil ikke ha hjelp av henne. Jeg meldte meg på Grete Roede for mange år siden, men stilte opp bare 2 ganger, da jeg begynte å føle dømmingen i gruppen da jeg ikke gikk ned i vekt første uken. Jeg trenger motivasjon, ikke dømming av andre hvor jeg bare føler meg mer mislykket. Jeg vet at jeg må gjøre jobben, men så leser jeg jo om andre som klarer det, så da burde jeg også klare det, men mitt inntrykk er at all slankehjelp innebærer dømming hvis det går dårlig?

Anonymkode: 2584d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i det hele tatt mulig å få hjelp til slanking uten et dømmende opplegg? Jeg har tatt det opp med fastlegen, men hun virker som en dømmende person, så jeg vil ikke ha hjelp av henne. Jeg meldte meg på Grete Roede for mange år siden, men stilte opp bare 2 ganger, da jeg begynte å føle dømmingen i gruppen da jeg ikke gikk ned i vekt første uken. Jeg trenger motivasjon, ikke dømming av andre hvor jeg bare føler meg mer mislykket. Jeg vet at jeg må gjøre jobben, men så leser jeg jo om andre som klarer det, så da burde jeg også klare det, men mitt inntrykk er at all slankehjelp innebærer dømming hvis det går dårlig?

Anonymkode: 2584d...ba1

Jeg gikk på GR kurs og fikk en binders for hver halve kg jeg klarte gå ned. Dagen kom da damen sa: "Nå må jeg få fire binderser tilbake for du har  gått opp to kg siste uken". Da sluttet jeg og vekten føyk videre opp før jeg fant ut at denne jobben måtte jeg gjøre for meg selv og av meg selv. Nå minus en haug kg senere føler jeg meg tilfreds med "ny" kropp og jeg klarte det selv. Utrolig god følelse :) 

Anonymkode: 52267...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i det hele tatt mulig å få hjelp til slanking uten et dømmende opplegg? Jeg har tatt det opp med fastlegen, men hun virker som en dømmende person, så jeg vil ikke ha hjelp av henne. Jeg meldte meg på Grete Roede for mange år siden, men stilte opp bare 2 ganger, da jeg begynte å føle dømmingen i gruppen da jeg ikke gikk ned i vekt første uken. Jeg trenger motivasjon, ikke dømming av andre hvor jeg bare føler meg mer mislykket. Jeg vet at jeg må gjøre jobben, men så leser jeg jo om andre som klarer det, så da burde jeg også klare det, men mitt inntrykk er at all slankehjelp innebærer dømming hvis det går dårlig?

Anonymkode: 2584d...ba1

Hva mener du med dømmende opplegg?

Husk at du skal slanke deg for egen del og ikke for å please andre, så da er det vel bare å drite i alle andre og konsentrere deg om deg selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i det hele tatt mulig å få hjelp til slanking uten et dømmende opplegg? Jeg har tatt det opp med fastlegen, men hun virker som en dømmende person, så jeg vil ikke ha hjelp av henne. Jeg meldte meg på Grete Roede for mange år siden, men stilte opp bare 2 ganger, da jeg begynte å føle dømmingen i gruppen da jeg ikke gikk ned i vekt første uken. Jeg trenger motivasjon, ikke dømming av andre hvor jeg bare føler meg mer mislykket. Jeg vet at jeg må gjøre jobben, men så leser jeg jo om andre som klarer det, så da burde jeg også klare det, men mitt inntrykk er at all slankehjelp innebærer dømming hvis det går dårlig?

Anonymkode: 2584d...ba1

Hva gjorde eller sa de som var dømmende? 

Vi kan jobbe sammen her. Legge inn på aktuelt forum (hva heter det igjen?) her. Mulig noen som fremdeles legger inn ukas vekt? Jeg var egentlig kommet i mål, men har gått opp litt igjen nå i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det i det hele tatt mulig å få hjelp til slanking uten et dømmende opplegg? Jeg har tatt det opp med fastlegen, men hun virker som en dømmende person, så jeg vil ikke ha hjelp av henne. Jeg meldte meg på Grete Roede for mange år siden, men stilte opp bare 2 ganger, da jeg begynte å føle dømmingen i gruppen da jeg ikke gikk ned i vekt første uken. Jeg trenger motivasjon, ikke dømming av andre hvor jeg bare føler meg mer mislykket. Jeg vet at jeg må gjøre jobben, men så leser jeg jo om andre som klarer det, så da burde jeg også klare det, men mitt inntrykk er at all slankehjelp innebærer dømming hvis det går dårlig?

Anonymkode: 2584d...ba1

Her var det mye tolkning og lite fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det i det hele tatt mulig å få hjelp til slanking uten et dømmende opplegg? Jeg har tatt det opp med fastlegen, men hun virker som en dømmende person, så jeg vil ikke ha hjelp av henne. Jeg meldte meg på Grete Roede for mange år siden, men stilte opp bare 2 ganger, da jeg begynte å føle dømmingen i gruppen da jeg ikke gikk ned i vekt første uken. Jeg trenger motivasjon, ikke dømming av andre hvor jeg bare føler meg mer mislykket. Jeg vet at jeg må gjøre jobben, men så leser jeg jo om andre som klarer det, så da burde jeg også klare det, men mitt inntrykk er at all slankehjelp innebærer dømming hvis det går dårlig?

Anonymkode: 2584d...ba1

Svaret avhenger litt av om du har BMI over 40, evt. 35, eller ikke. Dersom du har BMI over 40/35, så har du rett til hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Der vil du evt. møte svært kompetente behandlere, som vet at moralisering hjelper lite.

Hvis du derimot har en moderat overvekt, og du ikke opplever at fastlegen kan hjelpe deg, så kan du undersøke om frisklivssentral eller tilsvarende har et tilbud. Det vil kanskje være lettest for deg med en individuell tilnærming i alle fall innledningsvis? Sjekk hva som tilbys der du bor av tilbud rettet mot mennesker som har tilleggsproblemer til sin overvekt (jeg antar at du har psykiske vansker siden du har postet dette innlegget på forum for psykiatri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det i det hele tatt mulig å få hjelp til slanking uten et dømmende opplegg? Jeg har tatt det opp med fastlegen, men hun virker som en dømmende person, så jeg vil ikke ha hjelp av henne. Jeg meldte meg på Grete Roede for mange år siden, men stilte opp bare 2 ganger, da jeg begynte å føle dømmingen i gruppen da jeg ikke gikk ned i vekt første uken. Jeg trenger motivasjon, ikke dømming av andre hvor jeg bare føler meg mer mislykket. Jeg vet at jeg må gjøre jobben, men så leser jeg jo om andre som klarer det, så da burde jeg også klare det, men mitt inntrykk er at all slankehjelp innebærer dømming hvis det går dårlig?

Anonymkode: 2584d...ba1

Jeg skjønner følelsen av at det kjennes som man dømmes når man ønsker hjelp med et slikt problem. Det siste du skriver tyder på at en stor del av dømmingen kommer fra deg selv også. Jeg har også tenkt mye slik at jeg burde klare det, da andre klarer det osv. Jeg tror at mange som hjelper med slike problemer også er klar over at det er mange utfordringer ved å skulle gå ned i vekt, mange som ikke klarer det, selv om de prøver osv. Man treffer nok på fastleger og andre som er dømmende, men ofte sitter nok følelsen av å bli dømt mer i eget hode enn hos fastlegen eller fagpersoner.

Jeg skjønner at denne følelsen av å bli dømt, gjør det vanskelig å oppsøke hjelp for dette, men jeg synes du er veldig tøff dersom du tør på tross av dette. Kanskje hjelpemidler på nett kan hjelpe noe, der du slipper å møte andre ansikt til ansikt, i alle fall i starten? Vektklubb.no har blant annet mange hjelpemidler som kan benyttes uten at du behøver å møte noen. Det kommer jo selvsagt an på hvordan situasjonen din er, men husk at det er mange som sliter med vekten og at svært mange som prøver finner det utfordrende å klare å gå varig ned i vekt.

Dette er bare mine tanker på spørsmål jeg kan kjenne meg altfor godt igjen i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, XbellaX skrev:

Her var det mye tolkning og lite fakta. 

Jeg fortalte at jeg trente regelmessig, alt fra 1-3 ganger i uka. Da fikk jeg til svar at du går ikke ned i vekt ved å trene en gang i uka, også begynte hun å snakke om å skrive ned det jeg spiser. Da svarte jeg at det er ikke kunnskapet det står på. Jeg er ikke tjukk i hodet, men tjukk i kroppen (det siste sa jeg selvfølgelig ikke). Da jeg gikk på Grete Roede kurs, ble vi veid hver gang offentlig. Jeg gikk opp i vekt første gangen og kurslederen unnskyldte det med at det kunne være mensen, tror ikke jeg hadde mensen, men jeg skjønte lunta og stilte ikke mer opp. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fortalte at jeg trente regelmessig, alt fra 1-3 ganger i uka. Da fikk jeg til svar at du går ikke ned i vekt ved å trene en gang i uka, også begynte hun å snakke om å skrive ned det jeg spiser. Da svarte jeg at det er ikke kunnskapet det står på. Jeg er ikke tjukk i hodet, men tjukk i kroppen (det siste sa jeg selvfølgelig ikke). Da jeg gikk på Grete Roede kurs, ble vi veid hver gang offentlig. Jeg gikk opp i vekt første gangen og kurslederen unnskyldte det med at det kunne være mensen, tror ikke jeg hadde mensen, men jeg skjønte lunta og stilte ikke mer opp. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Jeg tolker ikke dette som dømming. Hun fortalte fakta, men dømte ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hva mener du med dømmende opplegg?

Husk at du skal slanke deg for egen del og ikke for å please andre, så da er det vel bare å drite i alle andre og konsentrere deg om deg selv ?

Det jeg mener, er at det tilbudet som finnes er at man gjerne skal følges opp med jevne mellomrom hvor man skal på vekten for å se hvordan det går. Hvis vekten ikke går ned, blir jo spørsmålet hva har du gjort galt, altså man får en følelse av å være barn og stå til rette for sine synder hvis du skjønner. Du har vel sett slankeprogrammer på tv? Alle er slik. Man føler seg grusom hvis ikke vekten går ned og i offentlig gapestokk. Da handler det plutslig ikke om meg, men også om at det er ydmykende offentlig å ikke lykkes. Det private blir offentlig og noe andre skal ha noe med, og de får rett til å dømme deg. Slik føles det for meg isåfall. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tolker ikke dette som dømming. Hun fortalte fakta, men dømte ikke. 

Jo, men de fleste oppegående mennesker skjønner at man går ikke ned med trening en gang i uka. Det er jo bare å google. Jeg er ikke dum. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener, er at det tilbudet som finnes er at man gjerne skal følges opp med jevne mellomrom hvor man skal på vekten for å se hvordan det går. Hvis vekten ikke går ned, blir jo spørsmålet hva har du gjort galt, altså man får en følelse av å være barn og stå til rette for sine synder hvis du skjønner. Du har vel sett slankeprogrammer på tv? Alle er slik. Man føler seg grusom hvis ikke vekten går ned og i offentlig gapestokk. Da handler det plutslig ikke om meg, men også om at det er ydmykende offentlig å ikke lykkes. Det private blir offentlig og noe andre skal ha noe med, og de får rett til å dømme deg. Slik føles det for meg isåfall. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Men hvis du ikke går ned, så spør hun jo hva du gjør for å kunne hjelpe deg videre. 

Det må hun nødvendigvis gjøre. Hvordan kan hun ellers hjelpe ? 

Det du tolker som dømming, ser jeg på som oppriktig interesse i å kunne hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Svaret avhenger litt av om du har BMI over 40, evt. 35, eller ikke. Dersom du har BMI over 40/35, så har du rett til hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Der vil du evt. møte svært kompetente behandlere, som vet at moralisering hjelper lite.

Hvis du derimot har en moderat overvekt, og du ikke opplever at fastlegen kan hjelpe deg, så kan du undersøke om frisklivssentral eller tilsvarende har et tilbud. Det vil kanskje være lettest for deg med en individuell tilnærming i alle fall innledningsvis? Sjekk hva som tilbys der du bor av tilbud rettet mot mennesker som har tilleggsproblemer til sin overvekt (jeg antar at du har psykiske vansker siden du har postet dette innlegget på forum for psykiatri).

Det er ikke frisklivssentral her i bydelen, men i nabobydelen. Ikke noe tilbud om tilleggsvansker. Ja, jeg har psykisk lidelse i tillegg. Jeg er 173 cm og veier nå 115,1 kg, kvinne. Jeg har aldri veid så mye noen gang. Jeg nevnte det for en lege på Aker sykehus om jeg kunne få snakke med en ernæringsfysiolog. Fikk til svar, hva er det du trenger hjelp med, som om jeg var dum. Også forklarte hun at jeg måtte spise færre kalorier med alderen. Det skjønner jeg jo. Hun fikk meg til å føle meg dum. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men de fleste oppegående mennesker skjønner at man går ikke ned med trening en gang i uka. Det er jo bare å google. Jeg er ikke dum. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Ja ok, men hun hva annet kan hun si for å hjelpe ? Det er vel ikke så mye annet å si enn at det du kan i teorien må praktiseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men hvis du ikke går ned, så spør hun jo hva du gjør for å kunne hjelpe deg videre. 

Det må hun nødvendigvis gjøre. Hvordan kan hun ellers hjelpe ? 

Det du tolker som dømming, ser jeg på som oppriktig interesse i å kunne hjelpe deg. 

Jo da, jeg ser den og, men noen ganger er måten andre er på (strengt kroppspråk, armene i kors, og tonefall med i tolkningen, samt at hun er tynn som en flis selv med på å tenke slik. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke frisklivssentral her i bydelen, men i nabobydelen. Ikke noe tilbud om tilleggsvansker. Ja, jeg har psykisk lidelse i tillegg. Jeg er 173 cm og veier nå 115,1 kg, kvinne. Jeg har aldri veid så mye noen gang. Jeg nevnte det for en lege på Aker sykehus om jeg kunne få snakke med en ernæringsfysiolog. Fikk til svar, hva er det du trenger hjelp med, som om jeg var dum. Også forklarte hun at jeg måtte spise færre kalorier med alderen. Det skjønner jeg jo. Hun fikk meg til å føle meg dum. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Tror ikke ernæringsfysiolog et så lurt. Kanskje heller en psykolog? Ernæringsfysiologen vil sikkert stille deg spørsmål om kostholdetditt nå, og du føler deg dømt. Han ville skjer også undervise litt om kosthold, og si ting som du allerede vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo da, jeg ser den og, men noen ganger er måten andre er på (strengt kroppspråk, armene i kors, og tonefall med i tolkningen, samt at hun er tynn som en flis selv med på å tenke slik. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Hvis du skal greie det, så tror jeg det er viktig at du innser at det er din egen sårbarhet som er problemet og ikke hun. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke frisklivssentral her i bydelen, men i nabobydelen. Ikke noe tilbud om tilleggsvansker. Ja, jeg har psykisk lidelse i tillegg. Jeg er 173 cm og veier nå 115,1 kg, kvinne. Jeg har aldri veid så mye noen gang. Jeg nevnte det for en lege på Aker sykehus om jeg kunne få snakke med en ernæringsfysiolog. Fikk til svar, hva er det du trenger hjelp med, som om jeg var dum. Også forklarte hun at jeg måtte spise færre kalorier med alderen. Det skjønner jeg jo. Hun fikk meg til å føle meg dum. 

Anonymkode: 2584d...ba1

Går du til behandling på dps? I så fall bør de kunne hjelpe deg med å finne et egnet tilbud. Det skal være et satsningsområde etter hvert de fleste steder å prøve å motvirke den overvekten som mange med kroniske psykiske lidelser utvikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, de avviser meg. Får til svar at jeg kan få hjelp i primærtjenesten når jeg har søkt om behandling. Har ikke søkt om hjelp til slanking, men jeg er en moden dame nå, og kapasiteten pleier å være sprengt der, og de prioriterer ikke de som er på min alder (44 år) har jeg inntrykk av. De prioriterer de unge, psykotiske og de med selvskading.

Anonymkode: 2584d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...