Gå til innhold

Kan vi i det hele tatt stole på media lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fake News: Slik startet myten om den "ulovlige" nazimarsjen

http://gooding.blogg.no/1501749267_slik_startet_myten_om_den_ulovlige_nazimarsjen.html

Etter alt oppstyret om nynazistdemonstrasjonen i Kristiansand helgen som var, har Politidirektoratet sett seg nødt til å oppklare regler og lover som gjelder offentlige demonstrasjoner.

Gjennom drøyt 200 presseoppslag har mediene gitt publikum et feilaktig inntrykk av at demonstrasjonen var ulovlig -- men det var den ikke.

Det må dessverre politiet i Kristiansand delvis ta på sin kappe, i form av fungerende stabsjef Bård Austad.

NRK: Det var en ulovlig demonstrasjon i utgangspunktet?

Austad: Ja, sånn som det ser ut for oss nå, så var det det.

Og dermed satt pressen i gang med å videreformidle dette -- ukritisk.

Her kunne NRK, NTB, og resten av pressen som diltet etter dem, påkostet seg å ringe til en uavhengig juridisk ekspert, til Politidirektoratet, eller en politiker som jobber innenfor dette feltet.

F.eks. John Christian Elden, som pressen ikke akkurat er blyge om å kontakte i andre tilfeller:

Mediemisforståelse at demo i Krsand var "ulovlig". Den var lovlig og ble aldri avbrutt/forbudt, jf politilov prg 11 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-04-53#KAPITTEL_2 

 

Anonymkode: f4ec4...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye er bare stygt maktspill som ikke er bra for noen virker det som." Fake "nyheter er vel når uriktige nyheter og fakta "plantes." og får noen til å tror bare tull og kanskje skadelig tull og det er vel heller ikke lovlig spesielt om informasjonskanalen gi seg utfor læremateriell og det gjør jo ikke vanlige nyhetssendinger. Men folk betaler jo lisens og ønsker at media skal ha god og opplysende rolle. Mange hensyn å ta som ofte i alt.

Alle tenker bare sitt tror jeg.

Bare en veldig trist utvikling på alle kanter idag.

Det klokeste er nok å prøve å avstå fra  mest mulig.Veldig mye er ikke bra for noen tror jeg.

Anonymkode: 7e41a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Når flyktningestrømmen var størst så var det stort sett kvinner og barn som ble filmet. Selv om 70-80 prosent av flyktningene var voksne menn. Kan man stole på media? Nei, det har man heller aldri kunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg håper bare at Trumf ikke har tatt mål av seg til å bli en av verdens store banditter og ikke at noen andre statsledere har det for den sakens skyld.

Hele verden er jo snart bare banditter hvis ikke ting roer seg snart.I  dette tror jeg media er til å stole på så langt.

Forhindre krig og skape fred er statslederes fremste oppgaver synes jeg. Noe annet er veldig ressurssødende spesielt med tanke på klima og så mange andre utfordringer. Se bare hetebølgen og alle vi mister og alt vi mister. Her kan man virkelig snakke om feil bruk av tid om det går an.

Anonymkode: 7e41a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg tror ikke lenger det. Men kanskje trenger man ikke NRK og media på samme måte som før.😊

Anonymkode: 7e41a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...