Gå til innhold

Hva gjør at noen mennesker blir så uendelig skjøre og delikate mens andre mennesker bare "rister tingene av seg"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har det med kjønn å gjøre først og fremmst?

Anonymkode: 34e5f...b84

Holder nok heller en knapp på resiliens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt skjør type. Jeg tror årsaken er at jeg er født slik. Jeg var alltid litt sjenert som barn. Og jeg var ikke av den robuste typen. En annen sak er oppveksten. Jeg ble mobbet og utstøtt på skolen ganske mye. Det gjorde meg nok litt skjør. Som voksen så har jeg også opplevd en del situasjoner som gjør meg skjør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det med kjønn å gjøre først og fremmst?

Anonymkode: 34e5f...b84

Nå antar jeg du mener at generelt er kvinner skjøre og delikate vesener, mens menn er det motsatte? Jeg er kvinne, men kjenner meg ikke igjen i verken skjør eller delikat... Jeg tror ikke dette har med kjønn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå antar jeg du mener at generelt er kvinner skjøre og delikate vesener, mens menn er det motsatte? Jeg er kvinne, men kjenner meg ikke igjen i verken skjør eller delikat... Jeg tror ikke dette har med kjønn å gjøre.

Jeg tror heller ikke at det har med kjønn å gjøre. Men uansett : skjør eller ikke. Man er like mye verdt om man er skjør eller om man er sterk type. 

Det viktigste for en skjør type er å jobbe med seg selv for å bli sterkere. Finne ut av hva en bør gjøre slik at man ikke lar ting sitte fastlåst. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det med kjønn å gjøre først og fremmst?

Anonymkode: 34e5f...b84

Det ser ut for meg som om det er en kjønnsforskjell i hvordan folk reagerer. Vet ikke om det kommer av forventninger eller om kjønnene er forskjellige inni seg.

Jeg synes mye offentlig ordskifte har som premiss at kvinner er sårbare og at menn er tøffe.

Mye handler om hva jenter føler om ting. Kroppspress, "flink pike" syndrom etc. Når det gjelder gutter handler det oftere om konkrete ting som at de dropper ut av skolen. (Dette er så klart forenklet.)

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Det ser ut for meg som om det er en kjønnsforskjell i hvordan folk reagerer. Vet ikke om det kommer av forventninger eller om kjønnene er forskjellige inni seg.

Jeg synes mye offentlig ordskifte har som premiss at kvinner er sårbare og at menn er tøffe.

Mye handler om hva jenter føler om ting. Kroppspress, "flink pike" syndrom etc. Når det gjelder gutter handler det oftere om konkrete ting som at de dropper ut av skolen. (Dette er så klart forenklet.)

 

Mulig at det er et overtall med skjøre kvinner enn menn. Du sier noe der. Men jeg tror at menn viser det på en annen måte. Tror de skjuler den mer. Jeg vet ikke. Men i utgangspunktet så fins det både sterke og skjøre kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 minutt siden, Mina1 skrev:

Mulig at det er et overtall med skjøre kvinner enn menn. Du sier noe der. Men jeg tror at menn viser det på en annen måte. Tror de skjuler den mer. Jeg vet ikke. Men i utgangspunktet så fins det både sterke og skjøre kvinner. 

Godt mulig det bare er ulik måte å reagere på pga forventninger utenfra. Jeg tror menn foretrekker å fremstå som sinte heller enn såret og nedbrutt.

Det er ikke tvil om at det finnes sterke kvinner og skjøre menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Godt mulig det bare er ulik måte å reagere på pga forventninger utenfra. Jeg tror menn foretrekker å fremstå som sinte heller enn såret og nedbrutt.

Det er ikke tvil om at det finnes sterke kvinner og skjøre menn. 

Enig for jeg har merket at menn blir oftere sinte når det oppstår noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gargamel skrev:

Det ser ut for meg som om det er en kjønnsforskjell i hvordan folk reagerer. Vet ikke om det kommer av forventninger eller om kjønnene er forskjellige inni seg.

Med tanke på at gutter topper selvmordsstatistikken så er jeg ikke så sikker 

https://www.nrk.no/ostfold/flest-unge-menn-tar-livet-sitt-1.12163453

 

29 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes mye offentlig ordskifte har som premiss at kvinner er sårbare og at menn er tøffe.

Mye handler om hva jenter føler om ting. Kroppspress, "flink pike" syndrom etc. Når det gjelder gutter handler det oftere om konkrete ting som at de dropper ut av skolen. (Dette er så klart forenklet.)

 

Jeg tror du undervurderer kroppspress blant gutter

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/ja-visst-finnes-det-kroppspress-blant-gutter-1.785260

https://web.retriever-info.com/go/?u=https%3A%2F%2Fweb.retriever-info.com%2Fservices%2Farchive%2FdisplayPDF&p=256069&a=31767&sa=2017391&x=c92413f79593c4c08d3fa4af266392f8&d=020002201511122530513&s=20002

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg mener at selvmorsstatistikken bekrefter det jeg prøver å si. Menn ligger langt bak kvinner i både selvmordsforsøk og selvskading. De vil ikke sende "rop om hjelp" og virke svake. De oppsøker heller ikke hjelp. Da er det ikke rart set går galt til slutt. De kan holde fasaden oppe helt til de faktisk begår selvmord. Jeg kjenner menn som har tatt livet sitt tilsynelatende helt ut av det blå. Utrolig. 

Jeg synes overskriften "Ja visst finnes det kroppspress blant gutter" også bekrefter mitt syn. Underforstått er det en selvfølge at det finnes kroppspress blant jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg mener at selvmorsstatistikken bekrefter det jeg prøver å si. Menn ligger langt bak kvinner i både selvmordsforsøk og selvskading. De vil ikke sende "rop om hjelp" og virke svake. De oppsøker heller ikke hjelp. Da er det ikke rart set går galt til slutt. De kan holde fasaden oppe helt til de faktisk begår selvmord. Jeg kjenner menn som har tatt livet sitt tilsynelatende helt ut av det blå. Utrolig. 

Jeg synes overskriften "Ja visst finnes det kroppspress blant gutter" også bekrefter mitt syn. Underforstått er det en selvfølge at det finnes kroppspress blant jenter.

Jeg er helt enig i det du skriver her, mulig jeg leser hovedinnlegget på en annen måte enn deg. At menn og kvinner kan håndtere vansker ulikt er jeg enig i - men når begge parter håndterer situasjoner med et ganske miserabelt resultat -hva skiller da disse fra de personene som opplever det samme kravet/presset/ ++ men går videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også snakket både med kvinner og menn litt" bak fasade" og hvem man ikke skulle tro føler seg ikke bra nok og god nok.

Er det egentlig så mye velferd da.

Anonymkode: 34e5f...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også snakket både med kvinner og menn litt" bak fasade" og hvem man ikke skulle tro føler seg ikke bra nok og god nok.

Er det egentlig så mye velferd da.

Anonymkode: 34e5f...b84

Alle kan streve med/i livet - det er jo ikke en nyhet i seg selv. Og dette er også uavhengig av kjønn.

Jeg synes heller ikke det å "lide i stillhet" automatisk er synonymt med en god "robusthet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, XbellaX skrev:

Alle kan streve med/i livet - det er jo ikke en nyhet i seg selv. Og dette er også uavhengig av kjønn.

Jeg synes heller ikke det å "lide i stillhet" automatisk er synonymt med en god "robusthet".

Enig i dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror faktisk vi er født forskjellige. Noe som er viktig å forstå. Tror egentlig at vi mennesker i større grad var ment å leve tettere på hverandre og skulle utfylle hverandre. Man trenger følsome og " skjøre" mennesker og vi trenger streke og handlekraftige mennesker. Vi reagerer og ser på livet på ulike måter. Dette burde være en styrke og noe vi oppskattet hos hverandre. Istedet blir det lett misforståelser og konkurranse. Ofte er kvinner mer følsome og pratsomme enn menn men jeg kjenner også menn som er mer følsomme enn kvinner. Min mann er svært følsom og trenger trygghet og kontroll. Han gråter av filmer og blir opprørt og stresset av lite . Han har stort behov for å prate. Men han er ikke svak for det. Han har en ufattelig styrke når der gjelder å forsørge og stille opp for meg og ungene. Er optimistisk og fremtidsrettet. Ordner praktiske ting og ser til at regningene er betalt osv.  Vi er sterk sammen.

Anonymkode: 00332...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er et såkalt løvetannbarn. Jeg opplevde grusomme ting i barndommen, men har jobbet meg gjennom grenseløs motgang og er nå sterkere enn noen gang. Kvinne, 40+

Anonymkode: b37a9...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...