Gå til innhold

Abyl e og oppkast


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har Leiden mutasjon faktor fem og er gravid. Går derfor på blodfortynnende under graviteten. Er i uke sju nå og har gått på det siden påvist gravitet i samråd med legen. Mitt problem er imidlertid at jeg slitet veldig med Kvame og oppkast nå. Dette gjennom hele dagen. Er derfor redd for at jeg ikke får full effekt av medisinen og at jeg kaster den opp. Hvor lang tid går det fra jeg svelger blodfortynnende til den er tatt opp i kroppen og det ikke er fare for å kaste den opp? Prøver alt for å la det gå en time etter at den er tatt uten å kaste opp. Har prøvd ulike tider å ta den på, uten at det har utgjort noe forskjell siden jeg er kvalm hele dagen for tiden.... klarer ikke heller å få ned folattabelettene. De er store og jeg brekker meg bare jeg ser de. Er redd for underutvikling hos fostret siden jeg ikke tar de. Hva er sjansen siden jeg ikke får tatt disse?

Anonymkode: 424f7...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du skriver i overskriften at det er albyl du får. Jeg er litt usikker på hvorfor du får dette legemiddel. Hvis du ikke tidligere har hatt blodpropp, og hvis du ikke er ‘homozygot’, dvs har arvet Leiden-anlegget fra begge foreldre, så er det ikke rutine å behandle. Hvis du hadde trengt behandling (tidligere blodpropp), så ville man ha valgt heparin som forebyggende behandling. Men jeg har kanskje ikke all informasjon om deg?

Så det med folat. Det er for å forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret. Det er relativt nytt, i min generasjon var det ikke kjent, og det ble fine barn likevel. Tok du folat før du ble gravid? Da vil det ligge i depot. Du kan også få folat gjennom kosten, det finnes rikelig i grønne grønnsaker, bønner og lever.

Du behøver ikke å tenke på at det er stor risiko for ditt foster, se frem til at du snart slutter med oppkast og kvalme så du fullt ut kan glede deg over graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til trådstarter. Hvis du må ha blodfortynnende kan du få dette i sprøyteform. Da slipper du problemet med å kaste opp medisiner. 

Anonymkode: 10d0d...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ovenstående er ikke korrekt. Tabletter og sprøyter brukes i to ulike situasjoner. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ovenstående er ikke korrekt. Tabletter og sprøyter brukes i to ulike situasjoner. Hilsen Mette

Da beklager jeg at jeg tok feil. Godt at man har eksperter innpå her. Da du snakket om heparin tenkte jeg på fragmin eller klexane inj. Beklager veldig at jeg uttalte meg om noe jeg ikke har greie på. 

Anonymkode: 10d0d...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på abyl e siden jeg har Leiden. Har hatt tre spontanaborter der det har vært mistanke om at blodet har koagulere i navlestrengen. Har en datter på fire år. Da jeg ble gravid med henne begynte jeg straks på blodfortynnende å graviditeten gikk som normalt (selv om hun er født tre mnd før tidlig men det er andre grunner til det...) det ble derfor bestemt at ved en ny graviditet skulle jeg straks begynne på blodfortynnende igjen, noe jeg nå gjør. Men er redd den ikke skal få full virkning da jeg kaster en del opp. Redd jeg kaster opp før den har blitt tatt opp i kroppen. Lurer derfor på hvor lang tid det tar før kroppen tar dn opp å jeg ikke kaster opp restene av pillene.....

 

takker for øvrig svar og skal spise enda mer grønnsaker og leverpostei for å få folat gjennom kosten da 😀

Takk for det og ser virkelig frem til kvalmen slipper taket og jeg kan kose meg 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...