Gå til innhold

Quetiapin


Trine

Anbefalte innlegg

yellow ledbetter
2 timer siden, Trine skrev:

Ja, leste om den hangoveren, spes om de tok dem for sent på kvelden. Men jeg har tatt de kl 12 på natta og våknet mer opplagt enn normalt på morgenen, så den hengoveren har jeg ikke antydning til, heldigvis. Men som regel er det bare å gå og legge seg 2 timer etter jeg har tatt de for da skrur liksom hjernen seg litt av, blir stuptrøtt og litt ustø, i tillegg til at jeg ikke orker tenke. Høres kanskje negativt ut, men for meg er det positivt for et av mine problemer er det å faktisk finne veien til senga. Men når jeg alikevel ikke fungerer overhode, så kan jeg like godt legge meg. Så jeg får til å til en viss grad styre døgnrytmen.

Det å "skru av hjernen" er jo noe vi med ADHD sliter med, og årsaken til at så mange av oss aldri sover skikkelig, så medisiner som skrur den av for oss er jo helt supert. Jeg har merkelig nok fått det til på et vis de siste årene, men det krever masse selvdisiplin, noe jeg ikke hadde før da jeg ikke visste hvorfor jeg var sånn. Jeg brukte melatonin i en overgangsperiode, men så gikk det greit uten. Nå merker jeg at jeg er helt zombie hvis jeg har sovet for lite en natt, mens det før var en slags normaltistand å gå i halvsvime store deler av dagen. Jeg må også ha et par timer "stilletid" før jeg legger meg. Strikke og se på TV, eller lese noe som ikke er så veldig krevende, men interessant nok til at hodet henger med. Hvis jeg en sjelden gang har besøk utover kvelden, får jeg ikke sove før jeg har fått "stilletiden" min, og da blir det lite søvn når folk blir sittende lenge og jeg må stå opp til vanlig tid, men det gjør jo ikke noe når det ikke skjer så ofte.

Det med at jeg bruker lang tid på å finne roen før jeg kan sove, og tilsvarende lang tid før jeg er våken nok til å gjøre noe annet enn å sitte i sofaen og glo på TV, eller lese på senga før jeg står opp, er kanskje også en AS-ting? Jeg er mer fokusert etter at jeg begynte på Ritalin, men jeg sliter fortsatt med å komme meg fra A til B, og fra B til C om du skjønner. Skifte modus. Men det hjelper jo at jeg er mer effektiv når jeg først er i jobbmodus, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det er det, det er synd. Når jeg går på høyere dose medisin klarer jeg ikke lese. 

Nei, det kan jeg godt forstå. Jeg blir ganske fjern et par timer etter at jeg har tatt 50 mg. En gang skulle jeg svare på et innlegg her på dol, men jeg måtte gi opp for jeg fikk ikke engang med meg hva jeg selv skrev :lol: Men for meg er det en fordel for da klarer jeg finne veien til senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det å "skru av hjernen" er jo noe vi med ADHD sliter med, og årsaken til at så mange av oss aldri sover skikkelig, så medisiner som skrur den av for oss er jo helt supert. Jeg har merkelig nok fått det til på et vis de siste årene, men det krever masse selvdisiplin, noe jeg ikke hadde før da jeg ikke visste hvorfor jeg var sånn. Jeg brukte melatonin i en overgangsperiode, men så gikk det greit uten. Nå merker jeg at jeg er helt zombie hvis jeg har sovet for lite en natt, mens det før var en slags normaltistand å gå i halvsvime store deler av dagen. Jeg må også ha et par timer "stilletid" før jeg legger meg. Strikke og se på TV, eller lese noe som ikke er så veldig krevende, men interessant nok til at hodet henger med. Hvis jeg en sjelden gang har besøk utover kvelden, får jeg ikke sove før jeg har fått "stilletiden" min, og da blir det lite søvn når folk blir sittende lenge og jeg må stå opp til vanlig tid, men det gjør jo ikke noe når det ikke skjer så ofte.

Det med at jeg bruker lang tid på å finne roen før jeg kan sove, og tilsvarende lang tid før jeg er våken nok til å gjøre noe annet enn å sitte i sofaen og glo på TV, eller lese på senga før jeg står opp, er kanskje også en AS-ting? Jeg er mer fokusert etter at jeg begynte på Ritalin, men jeg sliter fortsatt med å komme meg fra A til B, og fra B til C om du skjønner. Skifte modus. Men det hjelper jo at jeg er mer effektiv når jeg først er i jobbmodus, i det minste.

Ja, det er supert å få skrudd av hjernen litt. I går satt jeg i telefonen til kl var halv 3 på natta. Normalt ville jeg trengt et par timer ro før jeg la meg etter å ha pratet i telefonen. Jeg blir veldig stressa av telefonsamtaler. Men i går kunne jeg gå rett og legge meg og jeg sovnet fort. Når jeg har besøkt familien er jeg ofte ikke hjemme før langt på natt. De bor et stykke unna. Da trenger jeg minst 3 timer på å lande. Medisinene hjelper meg med å klare å lande fortere.

Jeg tror nok den stilletiden er en AS-ting ja. Jeg skal helst ha et par timer på morgenen før jeg setter igang dagen. Også trenger jeg noen timer på kvelden før jeg legger meg. Trenger ofte pause etter å ha gått tur også, dersom jeg går tur et sted det går andre folk. Jeg tror jeg er mer "plaget" med AS enn ADHD. Blir fort sliten av alle inntrykk. Men jeg klarer ikke styre fokuset mitt og konsentrasjonen er heller skrall, i tillegg til at jeg må fikle med noe eller være i bevegelse hele tiden. Det er nok pga ADHD. Men om jeg holder på med noe praktisk så holder jeg på til jeg blir ferdig eller til jeg stuper. Klarer ikke legge det fra meg og fortsette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
20 minutter siden, Trine skrev:

Nei, det kan jeg godt forstå. Jeg blir ganske fjern et par timer etter at jeg har tatt 50 mg. En gang skulle jeg svare på et innlegg her på dol, men jeg måtte gi opp for jeg fikk ikke engang med meg hva jeg selv skrev :lol: Men for meg er det en fordel for da klarer jeg finne veien til senga.

Ja man blitt litt fjern av dem, tung i hodet men man skal jo sove :) Første gang tok jeg bare 25 mg og sov til ett dagen etter, helt utslått :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja man blitt litt fjern av dem, tung i hodet men man skal jo sove :) Første gang tok jeg bare 25 mg og sov til ett dagen etter, helt utslått :) 

Oi, jeg tok 25 mg første dagen, men det var ikke nok så da gikk jeg opp til 50 mg. Legen sa jeg skulle ta 25-50 mg. 50 mg fungerer for å få meg til å sovne. Men jeg blir ikke helt utslått og sover normalt lenge. Jeg sover nok tyngre. Våkner ikke så lett på natta som jeg gjorde før og føler meg mer opplagt på morgenen. Jeg får heldigvis ikke den hangoveren jeg har lest at mange får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
33 minutter siden, Trine skrev:

Oi, jeg tok 25 mg første dagen, men det var ikke nok så da gikk jeg opp til 50 mg. Legen sa jeg skulle ta 25-50 mg. 50 mg fungerer for å få meg til å sovne. Men jeg blir ikke helt utslått og sover normalt lenge. Jeg sover nok tyngre. Våkner ikke så lett på natta som jeg gjorde før og føler meg mer opplagt på morgenen. Jeg får heldigvis ikke den hangoveren jeg har lest at mange får.

Jeg får heller ikke hangover, første medisinen jeg ikke har fått det av tror jeg. Det er viktig å sove godt, nettene gir oss såå mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg får heller ikke hangover, første medisinen jeg ikke har fått det av tror jeg. Det er viktig å sove godt, nettene gir oss såå mye :) 

Ja, det er viktig å sove godt. Vet ikke om jeg er enig i at nettene gir oss så mye da, de gir søvn og nødvendig hvile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Trine skrev:

Ja, det er viktig å sove godt. Vet ikke om jeg er enig i at nettene gir oss så mye da, de gir søvn og nødvendig hvile :)

Det gir mye mer enn det :) (Etter min mening da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...