Gå til innhold

plis hjelp meg å regne totalkolesterolen!


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

jeg har fått svar nå at jeg har 0,7 i hdl og 3,7 i ldl. jeg klarer ikke regne det totale av dette. hva er det totale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomsterfluen

kan doen i det heletatt her på dol, regne ut totalkolesterolen av ldl og hdl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. er triglyserider det som kalles ldl, siden ldl ikke står oppført?

Formelen beregner LDL, det står nederst.  Den beregner ikke totalen.  Derfor måtte jeg prøve meg fram til LDL ble 3,7.  Men det var altså uten innhold i triglyserid-feltet.  Sett inn 4,4 øverst og 0,7 for HDL, så ser du det. 

Men det skal sikkert ikke være null i for triglyserider, så det er trolig feil.  Jeg var nok litt i raskeste laget...

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

ok. takk. jeg fant ut det på nilder her. jeg aner ikke hva de tok på triugl greiene. men heleratioen min på hdl området med masse tall, er 5.2857142857142865

 

Screenshot_20170807-144330

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg du også har vært litt rask?  I bildet ditt har du satt inn 3,7 for totalen, var ikke det LDL-verdien?  Den kan du ikke sette inn i denne formelen, du må prøve deg fram med totalverdier til du får 3,7 nederst. 

Jeg leste at normale triglyserider er lavere enn 2, derfor satte jeg inn 1,5 der.  Jeg vet ikke hvor riktig det blir, men det er sikkert riktigere enn null.  Da blir LDL 3,7 hvis totalen er så vidt over 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 timer siden, laban skrev:

Nå tror jeg du også har vært litt rask?  I bildet ditt har du satt inn 3,7 for totalen, var ikke det LDL-verdien?  Den kan du ikke sette inn i denne formelen, du må prøve deg fram med totalverdier til du får 3,7 nederst. 

Jeg leste at normale triglyserider er lavere enn 2, derfor satte jeg inn 1,5 der.  Jeg vet ikke hvor riktig det blir, men det er sikkert riktigere enn null.  Da blir LDL 3,7 hvis totalen er så vidt over 5. 

jeg skjønner ikke noe av denne kalkulatorregnemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

ok. er det livsfarlig at jeg har langt under 1 i hdl og over 3 i ldl? skal ikke jeg i teorien ha fått hjertesykdom nå med det resultatet der?

Tull. Hvis jeg har gjettet riktig og du har en normalverdi for triglyserid, ligger du akkurat på nedre grense for "lett forhøyet". Men dette må du snakke med legen din om, du målte vel verdiene et sted du kan få råd? Du trenger triglyserid-verdien for å kunne stole på den kalkulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
9 minutter siden, laban skrev:

Tull. Hvis jeg har gjettet riktig og du har en normalverdi for triglyserid, ligger du akkurat på nedre grense for "lett forhøyet". Men dette må du snakke med legen din om, du målte vel verdiene et sted du kan få råd? Du trenger triglyserid-verdien for å kunne stole på den kalkulatoren.

jeg spurte psykologen på timen min i dag på psykiatrien i helse vest, som hadde blodprøveresultatene fra sykehuset. han sa bare ldl og hdl, ikkr triglysid, og at hdl hadde rød pil som pekte nedover. han sa jeg hadde veldig lavt kolesterol, men at han ikke visste en ting om kolesterolverdier. han var gretten i dag og han tok seg noen e-sigarett sug mens han forklarte meg at jeg bruker mye rersurspenger av helsevesenet bare forsi jeg er hypokonder. han hadde fått lengre skjegg, og var kledd som en student med lite råd, og var blitt skjelettmager.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at HDL burde vært høyere, det ser du av linken til normalverdiene. Men du trenger ikke tenke "livsfarlig" av den grunn. Ta det opp med fastlegen din, dette er ikke psykologens fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen
13 minutter siden, laban skrev:

Det stemmer at HDL burde vært høyere, det ser du av linken til normalverdiene. Men du trenger ikke tenke "livsfarlig" av den grunn. Ta det opp med fastlegen din, dette er ikke psykologens fag.

ok. men jeg er usikker på om jeg bør gå til lege mer, når jeg bruker så mye resurser på helsehjelp når jeg ikke feiler noe, bare er hypokonder i følge ham. han sa i dag at det er andre pasienter som trwmger mer resursene enn meg. jeg spurte om jeg snyltet nav og helsevesemet, og da sa han "du bruker ivertfall unødvendig mye resurstid av våre penger og utnytter din uføretrygd". uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke tror jeg feiler ting, så avbryter han med at jeg da når jeg sier dette, ikke er villig til å ta imot hjelp og råd fra ham, når jeg mener jeg ikke trenger hypokonderibehandling, men at jeg bruker mye resurser og dyrebar tid med å gå til legen med hjeresmerten min/nestenbesvimelsene mine og at alt kommer ut normalt. jeg skal prøve å ta faste blodprøver av kolesterolet, men jeg tenker at jeg skal la fremtidige smerter og brystevondt og kuler og diare gå sin gang. han sa nemlig at om hjertevondten og nummenheten og andre fysiske ting gir seg før 2 uker er gått, så er jeg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. men jeg er usikker på om jeg bør gå til lege mer

Sykehuset sender vel prøveresultatene til fastlegen, så ring dit om noen dager (hvis du ikke allerede har en planlagt time) og si du vil ha en kommentar til verdiene og råd om hva som er viktigst å gjøre for å bedre dem. Så får du enten svar på telefon eller en time med dette som tema. 

Med det forutsetter at du er interessert i å følge rådene selv om det krever litt anstrengelse. Ellers er det ingen vits i.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne ut totalkolesterol ut fra HDL og LDL alene. Vet du triglyserider, kan du få en pekepinn. 

Jeg vil grovt sett tro at du har totalkolesterol på rundt 5 ut fra verdiene dine. Men det beste er å spørre legen. Har han målt LDL og HDL, har han garantert målt total også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
16 timer siden, issomethingwrong skrev:

Du kan ikke regne ut totalkolesterol ut fra HDL og LDL alene. Vet du triglyserider, kan du få en pekepinn. 

Jeg vil grovt sett tro at du har totalkolesterol på rundt 5 ut fra verdiene dine. Men det beste er å spørre legen. Har han målt LDL og HDL, har han garantert målt total også.

ok. da har jeg nok ikke lenge igjen, med kolesterolnivåer som en røykende rullestolfeit 80 åring med kols...

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 7.8.2017 den 20.09, laban skrev:

Sykehuset sender vel prøveresultatene til fastlegen, så ring dit om noen dager (hvis du ikke allerede har en planlagt time) og si du vil ha en kommentar til verdiene og råd om hva som er viktigst å gjøre for å bedre dem. Så får du enten svar på telefon eller en time med dette som tema. 

Med det forutsetter at du er interessert i å følge rådene selv om det krever litt anstrengelse. Ellers er det ingen vits i.

jeg ringte til legekontoret og spurte om tryglidene, og fikk sms av legen men hun svarte ikke på tryalgiene, hun skrev bare:

 

Hei! Nivåene dine er absolutt ikke altfor høye. Du er under behandling. Mvh ..... (fastlegens navn)  -Mvh ...... (kommunens) Legesenter.

 

jeg er intressert i å være litt mer fysisk aktiv, men jeg klarer ikke å være fysisk aktiv om sommeren, bare når det er overskyet og mindre enn 15 grader (jeg blir slått ut av varmen nå mer enn noen sinne). jeg skaal gå mer turer om vinteren/høst/vår.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

hun skrev bare:

Hei! Nivåene dine er absolutt ikke altfor høye.

Det er jo det jeg og de andre i denne tråden har forsøkt å fortelle deg også.  Totalverdien ligger trolig i grenseland mellom normalt og lett forhøyet, og HDL burde vært noe høyere.  Så i stedet for å ta alt i verste mening nå, kan du lese om hvordan du kan få verdiene enda litt bedre ved å passe på kosthold og aktivitet, og følge rådene fra de som har greie på det. 

Legg vekk tanken på at du "burde" sveve i livsfare, det stemmer ikke - og det styrker inntrykket av at du overfokuserer på symptomer og helseproblemer.  Hvis du selv mener det er en misforståelse, bør du dempe de reaksjonene.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, laban skrev:

Det er jo det jeg og de andre i denne tråden har forsøkt å fortelle deg også.  Totalverdien ligger trolig i grenseland mellom normalt og lett forhøyet, og HDL burde vært noe høyere.  Så i stedet for å ta alt i verste mening nå, kan du lese om hvordan du kan få verdiene enda litt bedre ved å passe på kosthold og aktivitet, og følge rådene fra de som har greie på det. 

Legg vekk tanken på at du "burde" sveve i livsfare, det stemmer ikke - og det styrker inntrykket av at du overfokuserer på symptomer og helseproblemer.  Hvis du selv mener det er en misforståelse, bør du dempe de reaksjonene.     

ja ok. grunnen til at jeg reagerer sån voldsomt, er at mamma sier ofte at jeg er i så dårlig form at jeg kan dø tidlug død, når hun hører ar jeg puster og peser etter å ha bært tunge handleposer til bilen, og sier at jeg er sp feit at jeg ikke blir eldre enn 50 år, selvom jeg ber henne ikke kommentere helsa mi. og i tillegg så står det jo på nhi at 1,1 og oppover er normal hdl, mens min er langt under 1.0... men jeg skal roe meg med tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...