Gå til innhold

Esmya fast


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Hva er grunnen til at man ikke kan gå fast på Esmya? Jeg tar det nå og det er som å komme i himmelen. 

Anonymkode: c29c3...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Esmya er et legemiddel som får muskelknuter til å bli mindre, og det vil som regel stoppe blødningene. Hittil anbefaler man bare Esmya som forbehandling før operasjon med fjerning av livmoren. Hvis det brukes i mer enn en runde på tre måneder, innlegges to måneders pause. Det er en sikkerhetsrutine. Esmya er et ‘anti-progesteron’ som av denne grunn reduserer muskelknuten. Livmorslimhinnen bør normalt ha tilført progesteron for å holdes under kontroll. Hvis det over mange måneder/år gis et stoff som motvirker progesteron, så kan man teoretisk tenke seg at det kan utvikles unormale celler, i verste fall kreft i livmoren. Derfor begrenses varighet av bruken. Med tiden får man kanskje mer kunnskap om legemidlet, men inntil videre er man forsiktig.

Så fint at du har merket god effekt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var trist å lese. Går på min andre kur nå med Esmya og har et nytt liv når jeg tar den. Straks jeg hadde pause veltet smertene over meg:( 

Anonymkode: c29c3...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvor gammel er du? Hvor store er dine muskelknuter?

Hittil anbefaler man bare to runder a tre måneder, av nevnte grunner.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da vil jeg anbefale å få fjernet livmoren. Med dagens kunnskap, vil man være tilbakeholdende med å sette deg på Esmya i kanskje 15 år. Muskelknutene kan vokse til du kommer i overgangsalderen, så de kan bli ganske store. Hvilket råd har du fått av din lege/gynekolog? Det var vel med hensikt på operasjon at du fikk Esmya?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går også på Esmya, og har ikke hørt noe om operasjon av livmoren. Tror man helst vil unngå det uansett alder. Jeg har heller aldri hatt smerter i magen, kun mye blødninger.

Anonymkode: 1a460...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...