Gå til innhold

Hvorfor fungerer aksjemarkedet? Jukser ikke folk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange menneskener bryr seg ikke om etikk og moral og slikt og vil sålenge de tror de kan unngå å bli tatt gjøre det de kan for å berike seg selv på bekostning av andre. Dette burde (i teorien) gjøre at aksjemarkedet ikke fungerer fordi folk på innsiden av en bedrift kan vite ting før de blir offentliggjort som f.eks at det kom flere ordre enn forventet, eller færre enn forventet og dette vil påvirke aksjekursen når det offentliggjøres, og dermed kunne en jo bare samarbeide med noen som ikke er ansatt i bedriften og fortelle dem "kjøp aksjer her" eller "selg alle aksjene her", dermed ville de som jukser tjene seg søkkrike, mens de ærlige blir lurt og taper mye penger

Dette høres ikke ut som noe som burde fungere i praksis ? Er folk så ærlige og redelige at dette tillitsbaserte systemet fungerer? Hva viser statistikken hvordan beveger kursen seg i tiden før viktig informasjon offentliggjøres ?

Anonymkode: 890d4...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er folk så ærlige og redelige at dette tillitsbaserte systemet fungerer?

Søk på "innsidehandel".  Det er nok en grunn til at det er ulovlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, laban skrev:

Søk på "innsidehandel".  Det er nok en grunn til at det er ulovlig.

 

Ok søkte på nettet og ser at det er et begrep ja og ulovlig i noen former ja, men fungerer forbudet ? At noe er forbudt hindrer vel ikke grådige folk fra å ta seg til rette og gjøre grep slik at de ikke blir tatt ? (f.eks gi infoen videre til noen andre, som profiterer, og betaler deg tilbake for tjenesten). Ser ikke at dette vil fungere i påraksis med mindre folk er veldig redelige ? Men det gjør vel sikkert det siden vi fortsatt har dette systemet ?

Anonymkode: 890d4...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok søkte på nettet og ser at det er et begrep ja og ulovlig i noen former ja, men fungerer forbudet?

Anonymkode: 890d4...be0

Folk blir i hvert fall tiltalt og straffet for det over hele verden.  De som er interessert i å jukse, må jo gjøre det litt stort hvis det skal være noen vits - og dermed blir det jo vanskelig å skjule.  Det ser mistenkelig ut hvis man kjøper eller selger stort like før det kommer gode eller dårlige nyheter.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke at dette vil fungere i praksis med mindre folk er veldig redelige? Men det gjør vel sikkert det siden vi fortsatt har dette systemet?

Det er jo mye som kan svindles med dersom folk ikke er redelige, men som vi likevel ikke avskaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok søkte på nettet og ser at det er et begrep ja og ulovlig i noen former ja, men fungerer forbudet ? At noe er forbudt hindrer vel ikke grådige folk fra å ta seg til rette og gjøre grep slik at de ikke blir tatt ? (f.eks gi infoen videre til noen andre, som profiterer, og betaler deg tilbake for tjenesten). Ser ikke at dette vil fungere i påraksis med mindre folk er veldig redelige ? Men det gjør vel sikkert det siden vi fortsatt har dette systemet ?

Anonymkode: 890d4...be0

Hei!

Forbudet om innsidehandel funherer ikke fordi, alle som vil, finner omveier om, alt fra gode venner, til "venner" som deler, fortjenesten.

Da trenger man ikke være gode venner, mer enn gode venner, for fortjenestens skyld.

Det er sånn  de store fortjenesten på aksemarkedet skjer, for enkeltindivider/grupper, inni disse enkelte individer son høster ære av dette...

Ser man på det reelle gjennomsnitt, er kjøp og salg av aksjer, noe en kun gjør like godt som en aksjemegler/ku, men bedre enn en kineisisk spåmann.

bare søk trygdekontoret, de hadde en test på dette, og som så ofte vist før, det handler om spekulasjon, og overdreven og ukritisk tror på "noe".

Jeg syns rettferdig her skrive "noe" for hva den enkelte tror på, varierer, men belegg i at kunnskap kan gjøre deg bedre på aksjehandel fins det dessverre ikke.

Jeg vet ikke om jeg burde sette på et sur-ansikt eller et glad-fjes, jeg er et "offer ":-) for å tro på at dette er det noe i ...(må sette i anførselstegne, ordet offer,  fordi er et økonomisk offer, men jeg burde jo skjønt ting før... dessverre satte jeg meg ikke inn i markedskrefene!

Samtidig burde jeg jo visst og undersøkt bedre,

men jeg gjorde ikke det, jeg lot meg villede og avlede, og ja, jeg trodde man kunne tjene ekstra moralske og rettferdige penger, om enn noen års overtalelse trengte jeg:-) på akjsemarkedet.

Så satte jeg meg inn i det...

og da jeg oppdaget at det ikke er bedre enn norsk Lotto...:huh: Da tok jeg selvkritikk.

og av det må jeg tåle, en gjeld som ikke er ok i dag, med tanke på alt jeg jobbet og trodde vi nedbetalte....

Jeg gjorde en feil ved å ikke undersøke hva jeg underskrev på, min mann er akjsemegler, og økonom, og jeg trodde 100 % på han.

Det er et ansvar jeg ikke forstod jeg burde tatt eller behandler, eller forholdt meg annerledes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det kalles inside handel og er strengt forbudt og ulovelig. Og ikke lønnsomt da har man ikke før mistet jobben så kan man gjøre det da. 

Aksjer skjønner jeg ikke utover at mange taper på dette og det ofte er basert på mange menneskers store ulykke. Bare juks og bedrag og man vet ikke mye før man ligger under torva sjøl så farlig er det tror jeg.

 

Anonymkode: b4f7b...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Aksjemarkedet er helt nødvendig for økonomi og innovasjon.

Det gjør at folk med store ideer og pågangsmot kan starte bedrifter uten å være rike fra før. Ideen med aksjer er at flere kan gå sammen og satse på en ting. Det engelske ordet for aksje er tross alt "share". 

Jeg går ikke med på at det ikke fungerer. Det fungerer til å finansiere omtrent alle bedrifter som betyr noe. Alternativet i praksis er bankfinansiering, men jeg tviler på om en bank ville lånt flere milliarder til Musk for å utvikle Tesla. Banker skal ikke gamble sånm. Da er det bedre å få med investorer gjennom aksjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Maggie55 skrev:

Det er så mye man ikke forstår seg på også i våre dager tror jeg.😊

Var ikke noe mindre i gamle dager tenker jeg.

Anonymkode: 0174c...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei så dessverre. Selv var jeg så enda mer bevisstløs på mangemåter på den tida der jeg fulgte strømmen i så mye men kanskje ikke i de riktige tingene ikke godt å si. Brukte altfor mye tid på filosofering og tankekjør. Hva som egentlig betyr noe er at de nærmeste lever. Om de går bort faller ofte bunnen ut og mye drivkraft i livet blir bare borte. Men vi har alle vårt og gjør alle våre erfaringer på godt og vondt.

Hvis hva man har skaffet seg av utdanning og erfaring i livet ikke lenger er gyldig mynt i arbeidsmarkedet har man ikke lenger hva man så på kanskje det aller viktigste i livet som ung engang og blir en smule bitter. Samtidig er det ikke hva man unner de unge i dag man ønsker dem bra men kriser har ofte så mange årsaker og bakgrunner. Hva med dem for eksempel som sitter igjen med ingenting i alle kriser i dag eller mistet liv og helsa som følge av de mange kriser. Mye som gir grunn til ettertanke. Enkelte vil kanskje hevde at dette skyldes rare ting i aksjemarked og pengepolitikk.

Aksjer er penger og fortjeneste for så mange noe jeg forstår. Men jeg tror også at mye tjenes på ting som offentlighet vet lite om og at det er pengestrømmer og maktforhold som ikke er bra og kanskje kriminelle uten at myndighetene har ressurser til å avsløre dette. Og det er det jo få som ønsker å være noen del av vil jeg tro.

Vi er jo i tider hvor så mange er opptatt av å minske risiko.

Men jeg har stor respekt på aksjer og fond og sånt da det ofte er bare tapsprosjekt for den vanlige gjennomsnittspersonen tror nå jeg.

Alt er ikke bare glamour under overflaten av hva man kan lese i aviser som blir mere og mere lik ukeblad etter mitt syn.

Anonymkode: b4f7b...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke alltid handling som teller eller betyr noe ,som jeg mye trodde når jeg var ung på seksti og søttitall.😊

Anonymkode: b4f7b...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...