Gå til innhold

psykologen mente i dag at jeg snylter statens resurser!...


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

jeg er usikker på om jeg bør gå til lege mer, når jeg ifølge ham, bruker så mye resurser på helsehjelp når jeg ikke feiler noe men bare er hypokonder, i følge ham. han sa i dag at det er andre pasienter som trenger mer de resursene enn meg. jeg spurte om jeg snyltet nav og helsevesenet når jeg tar tester for å se om hva vondtene/nummenhetene er og tar prøver om arvelige sykdommer i familien (diabetes og grønn stær), og da sa han "du bruker ivertfall unødvendig mye resurstid av våre penger og resurser". uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke tror jeg feiler ting, men at det jeg opplever er ekte, selvom jeg noen få ganger har googlet om hjertesvikt, og har en mamma med grønn stær, så avbøt han med at jeg da når jeg sier dette, ikke er villig til å ta imot hjelp og råd fra ham, når jeg mener jeg ikke trenger hypokonderibehandling, men at jeg bruker mye resurser og dyrebar tid med å gå til legen med hjeresmerten min/nestenbesvimelsene mine og at alt kommer ut normalt. jeg skal prøve å ta faste blodprøver av kolesterolet, men jeg tenker at jeg skal la fremtidige smerter og brystevondt og kuler og diare gå sin gang. han sa nemlig at om hjertevondten og nummenheten og andre fysiske ting gir seg før 2 uker er gått, så er jeg frisk.

 

han satt og pattet på en el-sigarett og virket nedslitt og var ikke kledd i annet enn en tynn sjorte med fengselsstriper på og jeg kunne se alle senene på nakken hans og noe av håret på brystet. han hadde bukse på seg, da. han hadde tykkt skjegg, som om han hadde boycottet å stelle seg før jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
4 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg er usikker på om jeg bør gå til lege mer, når jeg ifølge ham, bruker så mye resurser på helsehjelp når jeg ikke feiler noe men bare er hypokonder, i følge ham. han sa i dag at det er andre pasienter som trenger mer de resursene enn meg. jeg spurte om jeg snyltet nav og helsevesenet når jeg tar tester for å se om hva vondtene/nummenhetene er og tar prøver om arvelige sykdommer i familien (diabetes og grønn stær), og da sa han "du bruker ivertfall unødvendig mye resurstid av våre penger og resurser". uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke tror jeg feiler ting, men at det jeg opplever er ekte, selvom jeg noen få ganger har googlet om hjertesvikt, og har en mamma med grønn stær, så avbøt han med at jeg da når jeg sier dette, ikke er villig til å ta imot hjelp og råd fra ham, når jeg mener jeg ikke trenger hypokonderibehandling, men at jeg bruker mye resurser og dyrebar tid med å gå til legen med hjeresmerten min/nestenbesvimelsene mine og at alt kommer ut normalt. jeg skal prøve å ta faste blodprøver av kolesterolet, men jeg tenker at jeg skal la fremtidige smerter og brystevondt og kuler og diare gå sin gang. han sa nemlig at om hjertevondten og nummenheten og andre fysiske ting gir seg før 2 uker er gått, så er jeg frisk.

 

han satt og pattet på en el-sigarett og virket nedslitt og var ikke kledd i annet enn en tynn sjorte med fengselsstriper på og jeg kunne se alle senene på nakken hans og noe av håret på brystet. han hadde bukse på seg, da. han hadde tykkt skjegg, som om han hadde boycottet å stelle seg før jobben.

Syns han var frekk med deg, jeg hadde ikke vist meg der mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Syns han var frekk med deg, jeg hadde ikke vist meg der mer. 

ja. jeg skal tilbake i september om å finne noe annet enn å "kjenne og lete etter lidelser kroppen min" å tenke på. jeg skal slutte der etter september. han sier bare at vi ikke har kommet langt i behandlingen heller, så da gidder jeg ikke mer møkkapsykologtimer, siden jeg bare er hypokonder, og om jeg sier at drt jeg får med kroppen er grusomt og ekte og ikke at jeg tror at jeg feiler noe, så blir han streng og sier bare at da ee det ingen vitts i at jeg bruker resursene deres når jeg selv mener at hypokonderien "en diagnose en 23 år gammel lærlingpsykolog som ikke var psykolog enda, satte på meg pga at jeg fortalte henne om mine ubehag i hjerterytmen) ikke er noe jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

ja. jeg skal tilbake i september om å finne noe annet enn å "kjenne og lete etter lidelser kroppen min" å tenke på. jeg skal slutte der etter september. han sier bare at vi ikke har kommet langt i behandlingen heller, så da gidder jeg ikke mer møkkapsykologtimer, siden jeg bare er hypokonder, og om jeg sier at drt jeg får med kroppen er grusomt og ekte og ikke at jeg tror at jeg feiler noe, så blir han streng og sier bare at da ee det ingen vitts i at jeg bruker resursene deres når jeg selv mener at hypokonderien "en diagnose en 23 år gammel lærlingpsykolog som ikke var psykolog enda, satte på meg pga at jeg fortalte henne om mine ubehag i hjerterytmen) ikke er noe jeg har.

Men er han psykologen din? Han har vel ikke noe med det å gjøre, kun det fysiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg er usikker på om jeg bør gå til lege mer, når jeg ifølge ham, bruker så mye resurser på helsehjelp når jeg ikke feiler noe men bare er hypokonder, i følge ham. han sa i dag at det er andre pasienter som trenger mer de resursene enn meg. jeg spurte om jeg snyltet nav og helsevesenet når jeg tar tester for å se om hva vondtene/nummenhetene er og tar prøver om arvelige sykdommer i familien (diabetes og grønn stær), og da sa han "du bruker ivertfall unødvendig mye resurstid av våre penger og resurser". uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke tror jeg feiler ting, men at det jeg opplever er ekte, selvom jeg noen få ganger har googlet om hjertesvikt, og har en mamma med grønn stær, så avbøt han med at jeg da når jeg sier dette, ikke er villig til å ta imot hjelp og råd fra ham, når jeg mener jeg ikke trenger hypokonderibehandling, men at jeg bruker mye resurser og dyrebar tid med å gå til legen med hjeresmerten min/nestenbesvimelsene mine og at alt kommer ut normalt. jeg skal prøve å ta faste blodprøver av kolesterolet, men jeg tenker at jeg skal la fremtidige smerter og brystevondt og kuler og diare gå sin gang. han sa nemlig at om hjertevondten og nummenheten og andre fysiske ting gir seg før 2 uker er gått, så er jeg frisk.

 

han satt og pattet på en el-sigarett og virket nedslitt og var ikke kledd i annet enn en tynn sjorte med fengselsstriper på og jeg kunne se alle senene på nakken hans og noe av håret på brystet. han hadde bukse på seg, da. han hadde tykkt skjegg, som om han hadde boycottet å stelle seg før jobben.

Jeg synes det han svarte var helt greit, men jeg kjenner jo heller ikke sykehistorien din. Har du hatt reelle sykdommer som er blitt påvist eller er alt bekymringer for hva som kan feile deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke akkurat til å legge under en stol at du er hypokonder? 

Det er alltid noen som trenger mer hjelp enn andre, men om han mener at du fyker til lege for ofte er det riktig av han å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men er han psykologen din? Han har vel ikke noe med det å gjøre, kun det fysiske?

han er psykologen min, og han har vissnokk noe med allt, tilogmed da jeg sa jeg drikker melk, da sa han at melk er bare til kalver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

han er psykologen min, og han har vissnokk noe med allt, tilogmed da jeg sa jeg drikker melk, da sa han at melk er bare til kalver.

Litt gammeldags kanskje? For en lege :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
7 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg synes det han svarte var helt greit, men jeg kjenner jo heller ikke sykehistorien din. Har du hatt reelle sykdommer som er blitt påvist eller er alt bekymringer for hva som kan feile deg?

all bekymring er bare når jeg får vondtene/ubehagene (som at rommet kan bøye seg/hallusinasjoner/blodig turistdiare/blått i det hvite jeg ser på/hjertevondt og nestenbesvimelser foreksempel). jeg går ellers ikke rundt å er redd for hva som feiler meg utenom disse alvorlige ubehagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
6 minutter siden, Andreaswell skrev:

Er jo ikke akkurat til å legge under en stol at du er hypokonder? 

Det er alltid noen som trenger mer hjelp enn andre, men om han mener at du fyker til lege for ofte er det riktig av han å si ifra.

ok. men måten han sa dette på er som å bli kastet ut ned til en skog med vegger, så uansett hva jeg sier og forklarer, så er det ingen leger/psykologer som hører. i tillegg sa han sagt i dag at han skal maile fastlegen min om at hun ikke skal ta prøver på meg/henvisninger mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
14 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg synes det han svarte var helt greit, men jeg kjenner jo heller ikke sykehistorien din. Har du hatt reelle sykdommer som er blitt påvist eller er alt bekymringer for hva som kan feile deg?

jeg har en mor som har glaucnom (grønn stær) og skjev hornhinne. jeg har skjev hornhinne og problemer med å lese tekst på tv. psykologen mente at jeg ikke må ta noe helsesjekk mer, ikke en gang synstest, for alt er bare hypokonderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har en mor som har glaucnom (grønn stær) og skjev hornhinne. jeg har skjev hornhinne og problemer med å lese tekst på tv. psykologen mente at jeg ikke må ta noe helsesjekk mer, ikke en gang synstest, for alt er bare hypokonderi.

Å ta synestest hos optiker annethvert år når man alt bruker briller kan ikke kalles hypokondri, men sunn fornuft spør du meg. Men at du har spurt om vanvittig mye rart her inne gjennom årene er det jo ingen tvil om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har en mor som har glaucnom (grønn stær) og skjev hornhinne. jeg har skjev hornhinne og problemer med å lese tekst på tv. psykologen mente at jeg ikke må ta noe helsesjekk mer, ikke en gang synstest, for alt er bare hypokonderi.

Vi må skille litt her; synstest skal du ta fordi du har jo faktisk hatt briller før, mistet dem, og ser nå betydelig dårligere. At du ser dårligere kan påvises ved en synstest. Du har også endel andre plager jeg er mer tvilende til, det er en kjent sak at du er ganske så opptatt av helsen din, tidvis litt for mye men det får bli mellom deg og din behandler. Jeg synes det er helt greit at han sier ifra, jeg synes til og med han sa det på en ok måte, men det betyr selvsagt ikke at det ikke var kjipt for deg å høre. Ja, du skal bli tatt alvorlig, men jeg tror ikke det å bli tatt alvorlig er synonymt med å gi deg fritt spillerom til alle mulige helse-tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Å ta synestest hos optiker annethvert år når man alt bruker briller kan ikke kalles hypokondri, men sunn fornuft spør du meg. Men at du har spurt om vanvittig mye rart her inne gjennom årene er det jo ingen tvil om....

ok. det jeg har spurt om her inne er ikke fordi jeg tror jeg hadde eller var redd for å få sykdommene jeg spurte om her, det er bare fordi jeg syns det var rart, og måtte spørre her om det er sånt det er/ikke er til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er uansett ikke greit å snakke sånn til en pasient, hypokonder eller ikke. Selv hypokondere kan faktisk bli sjuke, tro det eller ei. Dessuten er det å være hypokonder plagsomt i seg selv, og en diagnose på lik linje med mange andre psykiske lidelser, og da bør han berolige pasienten uten å være nedlatende og frekk. Det er ikke bare å "ta seg sammen" når en ikke blir møtt med et lite snev av forståelese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. men måten han sa dette på er som å bli kastet ut ned til en skog med vegger, så uansett hva jeg sier og forklarer, så er det ingen leger/psykologer som hører. i tillegg sa han sagt i dag at han skal maile fastlegen min om at hun ikke skal ta prøver på meg/henvisninger mer.

Ja mulig han ikke sa det på en fin måte, det vet jeg lite om. Vet kun det du skrev, din tolkning av hva han sa. Vi tolker ofte ting forskjellig etter hvilket humør vi er i. Men om du mener han ikke sa det pent, si ifra til han neste gang. Så slipper du å tenke så mye over det i ettertid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det er uansett ikke greit å snakke sånn til en pasient, hypokonder eller ikke. Selv hypokondere kan faktisk bli sjuke, tro det eller ei. Dessuten er det å være hypokonder plagsomt i seg selv, og en diagnose på lik linje med mange andre psykiske lidelser, og da bør han berolige pasienten uten å være nedlatende og frekk. Det er ikke bare å "ta seg sammen" når en ikke blir møtt med et lite snev av forståelese.

helt enig.👍 (jeg får ikke like innlegg mer av forumet i dag, så jeg ga deg tommel opp istedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

jeg er usikker på om jeg bør gå til lege mer, når jeg ifølge ham, bruker så mye resurser på helsehjelp når jeg ikke feiler noe men bare er hypokonder, i følge ham. han sa i dag at det er andre pasienter som trenger mer de resursene enn meg. jeg spurte om jeg snyltet nav og helsevesenet når jeg tar tester for å se om hva vondtene/nummenhetene er og tar prøver om arvelige sykdommer i familien (diabetes og grønn stær), og da sa han "du bruker ivertfall unødvendig mye resurstid av våre penger og resurser". uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke tror jeg feiler ting, men at det jeg opplever er ekte, selvom jeg noen få ganger har googlet om hjertesvikt, og har en mamma med grønn stær, så avbøt han med at jeg da når jeg sier dette, ikke er villig til å ta imot hjelp og råd fra ham, når jeg mener jeg ikke trenger hypokonderibehandling, men at jeg bruker mye resurser og dyrebar tid med å gå til legen med hjeresmerten min/nestenbesvimelsene mine og at alt kommer ut normalt. jeg skal prøve å ta faste blodprøver av kolesterolet, men jeg tenker at jeg skal la fremtidige smerter og brystevondt og kuler og diare gå sin gang. han sa nemlig at om hjertevondten og nummenheten og andre fysiske ting gir seg før 2 uker er gått, så er jeg frisk.

 

han satt og pattet på en el-sigarett og virket nedslitt og var ikke kledd i annet enn en tynn sjorte med fengselsstriper på og jeg kunne se alle senene på nakken hans og noe av håret på brystet. han hadde bukse på seg, da. han hadde tykkt skjegg, som om han hadde boycottet å stelle seg før jobben.

Akkurat det jeg har uthevet i innlegget ditt, er et svært godt råd. Såpass unge mennesker som deg, kan stort sett alltid se ting an et par uker før de oppsøker lege. Symptomer som forsvinner igjen, er som oftest ikke tegn på noe farlig.

Problemet mellom deg og psykologen handler kanskje litt om at han tror du ønsker å bli kvitt frykten for at du er syk, men at du ikke egentlig har noe i mot det som utenifra ser ut som hypokondri eller helseangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 minutter siden, frosken skrev:

Akkurat det jeg har uthevet i innlegget ditt, er et svært godt råd. Såpass unge mennesker som deg, kan stort sett alltid se ting an et par uker før de oppsøker lege. Symptomer som forsvinner igjen, er som oftest ikke tegn på noe farlig.

Problemet mellom deg og psykologen handler kanskje litt om at han tror du ønsker å bli kvitt frykten for at du er syk, men at du ikke egentlig har noe i mot det som utenifra ser ut som hypokondri eller helseangst?

ok. jeg er ikke redd for å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. jeg er ikke redd for å være syk.

Nei, det ser jeg fra måten du skriver om dette på. Det virker mer som om det med sykdom er en slags særinteresse hos deg. Kanskje er det litt meningsløst å prøve å behandle deg for noe du ikke synes er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...