Gå til innhold

Tror du legevikaren vil skrive ut dette til meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, cilie skrev:

Uff🙄 Tipper det blir rabalder da jeg sier jeg heller vil ha en pk Vival eller lignende istedenfor Sobril. I følge hun på apoteket var det hipp som happ hvilken av medisinene folk brukte.

Sobril funker dessverre ikke på meg, det kunne jeg få av fastlegen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Andreaswell skrev:

Sobril funker dessverre ikke på meg, det kunne jeg få av fastlegen 🙄

Jeg føler jeg blir mer trøtt og kanskje litt grinete og vil ha noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, cilie skrev:

Uff🙄 Tipper det blir rabalder da jeg sier jeg heller vil ha en pk Vival eller lignende istedenfor Sobril. I følge hun på apoteket var det hipp som happ hvilken av medisinene folk brukte.

Jeg merker ikke noe forskjell på Vival og Sobril ihvertfall.

Anonymkode: 5dc1c...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Andreaswell skrev:

Nei, har vel brukt rundt 100 Vival fra Januar til August. Er vel ikke mye det?

Jeg vet ikke hva som regnes som mye. Jeg har brukt ca 40 stk (5mg) siden nyttår. Men det er kanskje veldig lite?

Anonymkode: 5dc1c...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som regnes som mye. Jeg har brukt ca 40 stk (5mg) siden nyttår. Men det er kanskje veldig lite?

Anonymkode: 5dc1c...e73

Ja tror det. Står jo på boksen 2 stk daglig på min. Det er ganske mye mer enn 40 og 100 stykker :P Er jo 60stk i mnd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun fått 2 stk vival (4 når jeg skulle fly langt med mellomlandinger) i en liten plastpose når jeg skal fly, legen vil ikke skrive ut en hel pakke til meg. 

Anonymkode: d21c7...701

Igjen- helt uforståelig - gitt at man ikke har noen form for avhengighetsproblematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, cilie skrev:

Igjen- helt uforståelig - gitt at man ikke har noen form for avhengighetsproblematikk. 

De som etter hvert utvikler avhengighetsproblematikk av b-preparater, hadde det som regel ikke fra starten. De har også ment at de ikke var i noen form for risiko. Dessuten kan b-preparater også bidra til å forsterke tendenser til unnvikelser og utvikling av dårlige mestringsstrategier. Jeg synes ikke det er uforståelig at en del leger er svært forsiktige.

Jeg kjenner flere leger som fortsatt mener at det er viktig å være svært tilbakeholdende i forhold til forskrivning av b-preparater, og de fleste av dem oppgir klinisk erfaring som årsak til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

De som etter hvert utvikler avhengighetsproblematikk av b-preparater, hadde det som regel ikke fra starten. De har også ment at de ikke var i noen form for risiko. Dessuten kan b-preparater også bidra til å forsterke tendenser til unnvikelser og utvikling av dårlige mestringsstrategier. Jeg synes ikke det er uforståelig at en del leger er svært forsiktige.

Jeg kjenner flere leger som fortsatt mener at det er viktig å være svært tilbakeholdende i forhold til forskrivning av b-preparater, og de fleste av dem oppgir klinisk erfaring som årsak til dette.

Kan kan kan. Selvfølgelig kan bli avhengig, men de fleste blir ikke det. Og jeg tror benzo gjør det motsatte av å forsterke tendenser til unnvikelser.

Jeg er glad det finnes leger som har et pragmatisk forhold til dette slik at pasienten slipper å få livet ødelagt av angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gråstein skrev:

Kan kan kan. Selvfølgelig kan bli avhengig, men de fleste blir ikke det. Og jeg tror benzo gjør det motsatte av å forsterke tendenser til unnvikelser.

Jeg er glad det finnes leger som har et pragmatisk forhold til dette slik at pasienten slipper å få livet ødelagt av angst.

Jeg håper det finnes mange leger som gjør gode vurderinger. I noen situasjoner er det helt feil å ikke ville gi pasienter god tilgang til b-preparater, mens det i andre situasjoner så avgjort ikke er det. Godt skjønn innebærer å kunne skille de situasjonene fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, frosken skrev:

De som etter hvert utvikler avhengighetsproblematikk av b-preparater, hadde det som regel ikke fra starten. De har også ment at de ikke var i noen form for risiko. Dessuten kan b-preparater også bidra til å forsterke tendenser til unnvikelser og utvikling av dårlige mestringsstrategier. Jeg synes ikke det er uforståelig at en del leger er svært forsiktige.

Jeg kjenner flere leger som fortsatt mener at det er viktig å være svært tilbakeholdende i forhold til forskrivning av b-preparater, og de fleste av dem oppgir klinisk erfaring som årsak til dette.

Nå snakket jeg ifht feks flyreiser. Jeg skjønner jo det problematiske om vedkommende raskt er tilbake for påfyll.

Jeg liker å kunne ta en Sobril feks i en begravelse, om det skjer noe spesielt og v flyreiser og tenker at det burde være greit. Altså det forbruket som er lavt og ikke øker. 

Jeg synes dessuten det virker som mange leger er vel ivrige på å skrive ut diverse ap og ad med ofte en haug av bivirkninger når heller b-prep kunne vært brukt fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, cilie skrev:

Nå snakket jeg ifht feks flyreiser. Jeg skjønner jo det problematiske om vedkommende raskt er tilbake for påfyll.

Jeg liker å kunne ta en Sobril feks i en begravelse, om det skjer noe spesielt og v flyreiser og tenker at det burde være greit. Altså det forbruket som er lavt og ikke øker. 

Jeg synes dessuten det virker som mange leger er vel ivrige på å skrive ut diverse ap og ad med ofte en haug av bivirkninger når heller b-prep kunne vært brukt fornuftig. 

Dere snakker om to helt forskjellige ting.

Det ene er situasjonsbestemt angst. Det andre er rene angstlidelser. 

Jeg tror ingen leger motsetter seg å skrive ut Sobril eller Vival til flyturer, tannlegebesøk, osv. Med mindre du flyr hver dag, selvfølgelig. Men ved angstlidelser er det noe annet. Hvis du går med angst hele tiden, forstår jeg ikke hva som er galt med å bruke en medisin som permanent demper angsten, framfor å bare ta en Sobril når det er ekstra jævlig, og i det øvrige bare ha det ganske jævlig hele tiden.  Og hvis du tar Sobril hver gang du har angst, så blir du avhengig. Det er dømt til å gå galt. 

Jeg synes det er helt greit, hvis du skal fly en gang i løpet av året, at legen skriver ut medisiner til denne flyturen. Hvis man trenger det til andre ting, bør man heller være åpen på det. Men med den risiko at legen oppfatter at problemet egentlig er noe annet (en angstlidelse) og sier nei.

Jeg har sett alvorlige tilfeller av benzoavhengighet. Jeg har kjent en som ble drapsmann i benzorus. Det er grusomme medisiner når de blir brukt feil, og farligere enn ethvert AD eller AP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dere snakker om to helt forskjellige ting.

Det ene er situasjonsbestemt angst. Det andre er rene angstlidelser. 

Jeg tror ingen leger motsetter seg å skrive ut Sobril eller Vival til flyturer, tannlegebesøk, osv. Med mindre du flyr hver dag, selvfølgelig. Men ved angstlidelser er det noe annet. Hvis du går med angst hele tiden, forstår jeg ikke hva som er galt med å bruke en medisin som permanent demper angsten, framfor å bare ta en Sobril når det er ekstra jævlig, og i det øvrige bare ha det ganske jævlig hele tiden.  Og hvis du tar Sobril hver gang du har angst, så blir du avhengig. Det er dømt til å gå galt. 

Jeg synes det er helt greit, hvis du skal fly en gang i løpet av året, at legen skriver ut medisiner til denne flyturen. Hvis man trenger det til andre ting, bør man heller være åpen på det. Men med den risiko at legen oppfatter at problemet egentlig er noe annet (en angstlidelse) og sier nei.

Jeg har sett alvorlige tilfeller av benzoavhengighet. Jeg har kjent en som ble drapsmann i benzorus. Det er grusomme medisiner når de blir brukt feil, og farligere enn ethvert AD eller AP. 

Are u talking to me😅? Hehe, du vet hvordan jeg ser på ad og ap, og du vet at jeg liker å ha en pk Sobril liggende. Og jeg er veldig liberal og liker ikke hva jeg kaller overformynderi. Vel, nå hørtes jeg jo kos ut😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dere snakker om to helt forskjellige ting.

Det ene er situasjonsbestemt angst. Det andre er rene angstlidelser. 

Jeg tror ingen leger motsetter seg å skrive ut Sobril eller Vival til flyturer, tannlegebesøk, osv. Med mindre du flyr hver dag, selvfølgelig. Men ved angstlidelser er det noe annet. Hvis du går med angst hele tiden, forstår jeg ikke hva som er galt med å bruke en medisin som permanent demper angsten,

Hva hvis det ikke finnes andre medisiner som demper angsten? For ikke å snakke om de helvetes bivirkingene AD og AP gir, og ikke minst seponeringshelvetet.

26 minutter siden, issomethingwrong skrev:

framfor å bare ta en Sobril når det er ekstra jævlig, og i det øvrige bare ha det ganske jævlig hele tiden.  Og hvis du tar Sobril hver gang du har angst, så blir du avhengig. Det er dømt til å gå galt. 

Jeg synes det er helt greit, hvis du skal fly en gang i løpet av året, at legen skriver ut medisiner til denne flyturen. Hvis man trenger det til andre ting, bør man heller være åpen på det. Men med den risiko at legen oppfatter at problemet egentlig er noe annet (en angstlidelse) og sier nei.

Jeg har sett alvorlige tilfeller av benzoavhengighet. Jeg har kjent en som ble drapsmann i benzorus. Det er grusomme medisiner når de blir brukt feil, og farligere enn ethvert AD eller AP. 

Jeg vet om en som ble drapsmann i alkorus. Men det er ikke noe godt argument, de fleste kommer ikke til å begå drap i rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, cilie skrev:

Are u talking to me😅? Hehe, du vet hvordan jeg ser på ad og ap, og du vet at jeg liker å ha en pk Sobril liggende. Og jeg er veldig liberal og liker ikke hva jeg kaller overformynderi. Vel, nå hørtes jeg jo kos ut😅

Problemet er når det generaliseres ut fra egne erfaringer. 

Jeg er enig med deg i dette med overformynderi, men jeg tror man skal ha forståelse for at det er visse leger som ønsker å utøve faget sitt slik det var ment å være. Altså at du presenterer problemet, legen forklarer løsningen og skriver ut eventuell medisin. Tror mange leger enda ikke er bekvem med at man går dit og sier "jeg vil ha den og den medisinen". Men i dagens opplyste samfunn er det jo en realitet. 

Hvis du går til en advokat og sier "jeg vil at du skal bruke den loven i rettssalen" så blir du muligens sett litt rart på :) 

Legen har jo forsåvidt også et ansvar både på det etiske og det juridiske plan. Jeg tror det har skjedd noen ganger at folk har fått en avhengighet som følge av at de regelrett har presset legen, for så å slå tilbake i ettertid og klage inn legen for myndighetene. Tror nok de fleste leger, ikke minst av denne grunn, vil dokumentere at de i alle fall har hatt en prat med fraråding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Problemet er når det generaliseres ut fra egne erfaringer. 

Jeg er enig med deg i dette med overformynderi, men jeg tror man skal ha forståelse for at det er visse leger som ønsker å utøve faget sitt slik det var ment å være. Altså at du presenterer problemet, legen forklarer løsningen og skriver ut eventuell medisin. Tror mange leger enda ikke er bekvem med at man går dit og sier "jeg vil ha den og den medisinen". Men i dagens opplyste samfunn er det jo en realitet. 

Hvis du går til en advokat og sier "jeg vil at du skal bruke den loven i rettssalen" så blir du muligens sett litt rart på :) 

Legen har jo forsåvidt også et ansvar både på det etiske og det juridiske plan. Jeg tror det har skjedd noen ganger at folk har fått en avhengighet som følge av at de regelrett har presset legen, for så å slå tilbake i ettertid og klage inn legen for myndighetene. Tror nok de fleste leger, ikke minst av denne grunn, vil dokumentere at de i alle fall har hatt en prat med fraråding.

Skjønner det🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Du har fått sobril før og da står det sannsynligvis noe i journalen om angst/uro. Vikarlegen kan lese journalen og hva du har fått før så det bør gå greitt å få resept. 

Jeg hadde 4 ulike leger på ett år  (den faste hadde permisjon) og når jeg trengte påfyll fikk jeg det uten problemer. Stort sett sender jeg bare melding via legekontorets app, enkelt og greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...