Gå til innhold

hva betyr dette på brilleseddelen min??


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
min brilleseddel for 2017

dette er resultatet på testen min i dag. jeg vet hva akse er, men jeg skjønner ikke hva "gitt visus" og "pd" og "IOT" betyr.

 

hvabetyr det? er min "gitt visus" og "pd" og "IOT" normale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

min brilleseddel for 2017

dette er resultatet på testen min i dag. jeg vet hva akse er, men jeg skjønner ikke hva "gitt visus" og "pd" og "IOT" betyr.

 

hvabetyr det? er min "gitt visus" og "pd" og "IOT" normale?

PD er avstanden i millimeter mellom glassenes optiske sentre.

Visus betyr evnen til å se (med riktige briller) . 1,0 er full synsskarphet.

IOT er trykket i øyet. Høyt IOT oppstår gjerne i forbindelse med utvikling av enkelte øyeproblemer, for eksempel grønn stær. Hva som er normalt aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
26 minutter siden, gråstein skrev:

PD er avstanden i millimeter mellom glassenes optiske sentre.

Visus betyr evnen til å se (med riktige briller) . 1,0 er full synsskarphet.

IOT er trykket i øyet. Høyt IOT oppstår gjerne i forbindelse med utvikling av enkelte øyeproblemer, for eksempel grønn stær. Hva som er normalt aner jeg ikke.

ok. betyr det at brillene gir meg 1,0 synsskarphet, eller betyr det ar jeg har 1,0 full synsskarphet uten brillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

er det vnlig å lese tekst dårlig på avstand med forskjellige akse på begge hornhinnene? er 110 akse høyere enn 120 akse? (forrige synstest viste 120 akse på venstre øyet, men nå er men blitt til 110 på venstre øyet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. betyr det at brillene gir meg 1,0 synsskarphet, eller betyr det ar jeg har 1,0 full synsskarphet uten brillene?

Det betyr full synsskarphet med brillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 minutter siden, gråstein skrev:

Det betyr full synsskarphet med brillene.

ok. virker det som om jeg trenger briller, eller virker det som at det bare er ørlite synssvakhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

ok. virker det som om jeg trenger briller, eller virker det som at det bare er ørlite synssvakhet?

Siden du ikke kan lese teksten på tv'en trenger du briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
23 minutter siden, gråstein skrev:

Siden du ikke kan lese teksten på tv'en trenger du briller.

ok. er det det at jeg har skjeve hornhinner som gjør at jeg ikke har volsom nærsynthet/langsynthet, men likevel ikke ser tekst bra på tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...