Gå til innhold

Er det noen bipolare studenter her? :)


Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Hei.

Jeg står overfor et lite dilemma.

Livet har vært veldig turbulent for meg, spesielt de siste sju årene, på grunn av at jeg har bipolar 1. 

Det siste halvåret har jeg vært på AAP etter en manisk episode (med påfølgende depresjon), men nå ønsker jeg en normal hverdag og å bli student igjen.

Jeg har allerede tatt en bachelor og diverse årsstudier. Enkelte av de sistnevnte har jeg avsluttet for tidlig på grunn av sykdom, og er nå så forsinket med studiepoeng at Lånekassen ikke kan gi meg støtte før jeg har tjent inn 30 stp.

Uten støtte fra Lånekassen må jeg eventuelt jobbe ved siden av et fulltidsstudium for å få råd til å studere. Det er uaktuelt, da jeg vet det vil forverre sykdomsbildet mitt. 

Det er en ny bachelor jeg ønsker å ta nå. Profesjonsrettet. Psykologen, fastlegen og psykiateren har reagert noe negativt på studievalget mitt, da det fører til et relativt stressende yrke. Samtidig er er positive til at jeg ikke "gir opp". 

Jeg har egentlig fått innvilget AAP for åtte måneder frem i tid. - Men om jeg begynner å studere 100% mister jeg retten på disse pengene. Uten pengene har jeg ikke råd til å leve. Dvs. 0 kr i inntekt. 

Føler jeg nå har valget mellom å studere 100% uten inntekt, eller å fortsette på AAP og ha råd til å leve slik som nå. - Men da ser jeg kun en fremtid som Naver, noe jeg ikke ønsker.

Er det noen andre som har vært i samme situasjon som meg og eventuelt vet om det er noen slags støtte NAV kan ville gi meg for at jeg skal klare å fullføre en ny bachelor som garantert vil gi meg jobb om tre år? 

Tnx :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
28 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Hei.

Jeg står overfor et lite dilemma.

Livet har vært veldig turbulent for meg, spesielt de siste sju årene, på grunn av at jeg har bipolar 1. 

Det siste halvåret har jeg vært på AAP etter en manisk episode (med påfølgende depresjon), men nå ønsker jeg en normal hverdag og å bli student igjen.

Jeg har allerede tatt en bachelor og diverse årsstudier. Enkelte av de sistnevnte har jeg avsluttet for tidlig på grunn av sykdom, og er nå så forsinket med studiepoeng at Lånekassen ikke kan gi meg støtte før jeg har tjent inn 30 stp.

Uten støtte fra Lånekassen må jeg eventuelt jobbe ved siden av et fulltidsstudium for å få råd til å studere. Det er uaktuelt, da jeg vet det vil forverre sykdomsbildet mitt. 

Det er en ny bachelor jeg ønsker å ta nå. Profesjonsrettet. Psykologen, fastlegen og psykiateren har reagert noe negativt på studievalget mitt, da det fører til et relativt stressende yrke. Samtidig er er positive til at jeg ikke "gir opp". 

Jeg har egentlig fått innvilget AAP for åtte måneder frem i tid. - Men om jeg begynner å studere 100% mister jeg retten på disse pengene. Uten pengene har jeg ikke råd til å leve. Dvs. 0 kr i inntekt. 

Føler jeg nå har valget mellom å studere 100% uten inntekt, eller å fortsette på AAP og ha råd til å leve slik som nå. - Men da ser jeg kun en fremtid som Naver, noe jeg ikke ønsker.

Er det noen andre som har vært i samme situasjon som meg og eventuelt vet om det er noen slags støtte NAV kan ville gi meg for at jeg skal klare å fullføre en ny bachelor som garantert vil gi meg jobb om tre år? 

Tnx :) 

 

Ta studiet som deltid? Altså studere 50% og jobbe 50%

Anonymkode: ab3ad...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Ja, det er bare det at jeg begynner å bli for gammel til å bruke seks år til på å studere. Har allerede studert i fem år :) Legen anbefaler meg egentlig å studere 50% og å være 50% på AAP. Altså at det å gjøre noe som helst 100% er risky med tanke på hvordan de siste to årene har vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hei.

Jeg står overfor et lite dilemma.

Livet har vært veldig turbulent for meg, spesielt de siste sju årene, på grunn av at jeg har bipolar 1. 

Det siste halvåret har jeg vært på AAP etter en manisk episode (med påfølgende depresjon), men nå ønsker jeg en normal hverdag og å bli student igjen.

Jeg har allerede tatt en bachelor og diverse årsstudier. Enkelte av de sistnevnte har jeg avsluttet for tidlig på grunn av sykdom, og er nå så forsinket med studiepoeng at Lånekassen ikke kan gi meg støtte før jeg har tjent inn 30 stp.

Uten støtte fra Lånekassen må jeg eventuelt jobbe ved siden av et fulltidsstudium for å få råd til å studere. Det er uaktuelt, da jeg vet det vil forverre sykdomsbildet mitt. 

Det er en ny bachelor jeg ønsker å ta nå. Profesjonsrettet. Psykologen, fastlegen og psykiateren har reagert noe negativt på studievalget mitt, da det fører til et relativt stressende yrke. Samtidig er er positive til at jeg ikke "gir opp". 

Jeg har egentlig fått innvilget AAP for åtte måneder frem i tid. - Men om jeg begynner å studere 100% mister jeg retten på disse pengene. Uten pengene har jeg ikke råd til å leve. Dvs. 0 kr i inntekt. 

Føler jeg nå har valget mellom å studere 100% uten inntekt, eller å fortsette på AAP og ha råd til å leve slik som nå. - Men da ser jeg kun en fremtid som Naver, noe jeg ikke ønsker.

Er det noen andre som har vært i samme situasjon som meg og eventuelt vet om det er noen slags støtte NAV kan ville gi meg for at jeg skal klare å fullføre en ny bachelor som garantert vil gi meg jobb om tre år? 

Tnx :) 

 

Snart.

Hva med deltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, franklyscarlet skrev:

Ja, det er bare det at jeg begynner å bli for gammel til å bruke seks år til på å studere. Har allerede studert i fem år :) Legen anbefaler meg egentlig å studere 50% og å være 50% på AAP. Altså at det å gjøre noe som helst 100% er risky med tanke på hvordan de siste to årene har vært. 

Ok, men hvorfor kan du ikke bli det som du allerede har studert i 5år? Er det ikke litt bortkasta å ha studert i 5år og så begynne å studere i 3år noe helt annet? Du gjør selvsagt som du vil, men jeg er bare nysgjerrig

Anonymkode: ab3ad...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Tar jeg det på deltid blir det seks år til som student. 11 år til sammen med det jeg har fra før. Det høres så lenge ut at jeg mister motivasjonen :s 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Ja, det er bare det at jeg begynner å bli for gammel til å bruke seks år til på å studere. Har allerede studert i fem år :) Legen anbefaler meg egentlig å studere 50% og å være 50% på AAP. Altså at det å gjøre noe som helst 100% er risky med tanke på hvordan de siste to årene har vært. 

Jeg studerte 100% i fjor mens jeg mottok AAP. Det sto i aktivitetsplanen min at jeg skulle fortsette å studere. Få til en avtale med NAV, få det inn i aktivitetsplanen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvorfor kan du ikke bli det som du allerede har studert i 5år? Er det ikke litt bortkasta å ha studert i 5år og så begynne å studere i 3år noe helt annet? Du gjør selvsagt som du vil, men jeg er bare nysgjerrig

Anonymkode: ab3ad...d24

Det er fordi jeg har forsøkt å jobbe med det jeg er utdannet som, og det passer meg ikke lenger. Jeg er en annen person nå enn da jeg begynte i den utdannelsen. Dessverre. Kan si det sånn at utdannelsen jeg har allerede gir meg mulighet til å jobbe i lederstillinger, lar meg være svært synlig osv. Ønsker heller en jobb der jeg "blender" litt mer inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Jeg studerte 100% i fjor mens jeg mottok AAP. Det sto i aktivitetsplanen min at jeg skulle fortsette å studere. Få til en avtale med NAV, få det inn i aktivitetsplanen din.

Virkelig? Du må ha hatt en svært god grunn, da? Det høres jo kjempebra ut - så fint at du fikk en sånn ordning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Virkelig? Du må ha hatt en svært god grunn, da? Det høres jo kjempebra ut - så fint at du fikk en sånn ordning. :) 

Man får også ekstra stipend om en ikke kan jobbe ved siden av, 3700kr i mnd typ.

God grunn, tja alternativet er jo trygd da. Mer lønnsomt for samfunnet å få meg ut i jobb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Man får også ekstra stipend om en ikke kan jobbe ved siden av, 3700kr i mnd typ.

God grunn, tja alternativet er jo trygd da. Mer lønnsomt for samfunnet å få meg ut i jobb :) 

Det siste du skriver der er det jeg tenkte å bruke som argument på neste møte med NAV. Litt redd for å virke som om jeg krever eller forventer noe, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Det siste du skriver der er det jeg tenkte å bruke som argument på neste møte med NAV. Litt redd for å virke som om jeg krever eller forventer noe, da. 

Hovedregelen er jo at AAP ikke skal dekke studier. Men er man syk og du får en lege på lag har du gode sjangser med NAV :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hei.

Jeg står overfor et lite dilemma.

Livet har vært veldig turbulent for meg, spesielt de siste sju årene, på grunn av at jeg har bipolar 1. 

Det siste halvåret har jeg vært på AAP etter en manisk episode (med påfølgende depresjon), men nå ønsker jeg en normal hverdag og å bli student igjen.

Jeg har allerede tatt en bachelor og diverse årsstudier. Enkelte av de sistnevnte har jeg avsluttet for tidlig på grunn av sykdom, og er nå så forsinket med studiepoeng at Lånekassen ikke kan gi meg støtte før jeg har tjent inn 30 stp.

Uten støtte fra Lånekassen må jeg eventuelt jobbe ved siden av et fulltidsstudium for å få råd til å studere. Det er uaktuelt, da jeg vet det vil forverre sykdomsbildet mitt. 

Det er en ny bachelor jeg ønsker å ta nå. Profesjonsrettet. Psykologen, fastlegen og psykiateren har reagert noe negativt på studievalget mitt, da det fører til et relativt stressende yrke. Samtidig er er positive til at jeg ikke "gir opp". 

Jeg har egentlig fått innvilget AAP for åtte måneder frem i tid. - Men om jeg begynner å studere 100% mister jeg retten på disse pengene. Uten pengene har jeg ikke råd til å leve. Dvs. 0 kr i inntekt. 

Føler jeg nå har valget mellom å studere 100% uten inntekt, eller å fortsette på AAP og ha råd til å leve slik som nå. - Men da ser jeg kun en fremtid som Naver, noe jeg ikke ønsker.

Er det noen andre som har vært i samme situasjon som meg og eventuelt vet om det er noen slags støtte NAV kan ville gi meg for at jeg skal klare å fullføre en ny bachelor som garantert vil gi meg jobb om tre år? 

Tnx :) 

 

Hvorfor har psykologen, fastlegen og psykiateren reagert negativt på studievalget ditt? Mener de at det er lite realistisk yrkesvalg? Har du valgt et profesjonsstudium som muliggjør at du har stabil døgnrytme i fremtiden eller vil du måtte jobbe turnus?

Hvis NAV gjør jobben sin, så vil de ikke gi deg AAP til et studium som ikke anses som hensiktsmessig, men hvis du kan godtgjøre at nåværende utdanning ikke kan brukes pga sykdommen din, men at den nye utdannelsen vil gjøre deg arbeidsfør, så kan NAV muligens være med på å støtte et bachelorstudium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, franklyscarlet skrev:

Det er fordi jeg har forsøkt å jobbe med det jeg er utdannet som, og det passer meg ikke lenger. Jeg er en annen person nå enn da jeg begynte i den utdannelsen. Dessverre. Kan si det sånn at utdannelsen jeg har allerede gir meg mulighet til å jobbe i lederstillinger, lar meg være svært synlig osv. Ønsker heller en jobb der jeg "blender" litt mer inn. 

Kan du ikke få en sånn jobb hvor du blender inn med den utdannelsen du har?

Anonymkode: 3eeae...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Andreaswell skrev:

Man får også ekstra stipend om en ikke kan jobbe ved siden av, 3700kr i mnd typ.

God grunn, tja alternativet er jo trygd da. Mer lønnsomt for samfunnet å få meg ut i jobb :) 

En kan få jobb uten utdannelse også. Som butikkmedarbeider, rengjøringsassistent eller stuepike.

Anonymkode: 3eeae...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
12 timer siden, Andreaswell skrev:

Hovedregelen er jo at AAP ikke skal dekke studier. Men er man syk og du får en lege på lag har du gode sjangser med NAV :) 

Jeg har alle på lag sånn sett. - Men jeg skal ikke ha med meg noen av de på møtet, da. Det ødelegger kanskje sjansene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
12 timer siden, frosken skrev:

Hvorfor har psykologen, fastlegen og psykiateren reagert negativt på studievalget ditt? Mener de at det er lite realistisk yrkesvalg? Har du valgt et profesjonsstudium som muliggjør at du har stabil døgnrytme i fremtiden eller vil du måtte jobbe turnus?

Hvis NAV gjør jobben sin, så vil de ikke gi deg AAP til et studium som ikke anses som hensiktsmessig, men hvis du kan godtgjøre at nåværende utdanning ikke kan brukes pga sykdommen din, men at den nye utdannelsen vil gjøre deg arbeidsfør, så kan NAV muligens være med på å støtte et bachelorstudium.

De har reagert litt negativt fordi studiet fører til et noe stressende yrke. Selv tror jeg ikke at dette yrket vil stresse meg så mye mer enn de andre jobbene jeg har prøvd. Dessuten er det noe jeg er nerdete interessert i. Yrket gir mulighet for stabil døgnrytme. Det er vel mer det at jeg blir anbefalt å velge en jobb der det er lite stress, lite inntrykk, korte dager osv. Selv vil jeg velge et yrke som interesserer meg, som gjør at jeg føler at livet er verdt å leve, og der jeg kan gi av meg selv for å gjøre livet litt bedre for andre. Kommer det sykdomsepisoder så får jeg heller deale med de når de kommer. Osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke få en sånn jobb hvor du blender inn med den utdannelsen du har?

Anonymkode: 3eeae...c18

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan få jobb uten utdannelse også. Som butikkmedarbeider, rengjøringsassistent eller stuepike.

Anonymkode: 3eeae...c18

Ja. Jeg har jobbet i den type jobber i mange år. Både fulltid og ved siden av studier. Problemet er bare at de jobbene har gjort at jeg har følt meg svært ulykkelig. Og så har jeg blitt deprimert. Jeg har alltid kommet på jobb, men har aldri kjent motivasjon, mestringsfølelse, tilhørighet, glede eller nok positivt i disse jobbene. Jeg har heller kjent på angst, tristhet, tomhet, aggresjon, paranoia og andre negative følelser i de jobbene, selv om selve jobben kanskje ikke har vært så stressende i seg selv. 

Endret av franklyscarlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan få jobb uten utdannelse også. Som butikkmedarbeider, rengjøringsassistent eller stuepike.

Anonymkode: 3eeae...c18

Ja og poenget ditt er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...