Gå til innhold

Fjerning av livmor


Arkekin

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på snart 24 år som nylig var til utredning for hysterektomi på sykehuset grunnet sterke menstruasjonssmerter og svært langvarige blødninger. Konservative behandlingsalternativer er selvsagt forsøkt i forkant av denne utredningen. 

Gynekologen på sykehuset var enig i at å fjerne livmoren var en mulighet i mitt tilfelle. Han mente imidlertid at dette var noe som ikke kunne utføres før fylkeslegen hadde uttalt seg, ettersom han mente at det ikke var anledning til å sterilisere kvinner under 25 år uten fylkeslegens tillatelse. Jeg protesterte, naturlig nok, på dette, og innvendte at hysterektomi på medisinsk indikasjon ikke kunne sidestilles med sterilisering, i henhold til norsk lov. Hvem av oss har rett? Er det nødvendig å søke om fyleslegens tillatelse før det utføres en hysterektomi på en kvinne under 25?

Gynekologen foreslo også å forsøke behandling med GNRHa før det ble tatt en endelig beslutning om hysterekromi(endometriose foreligger ikke i mitt tilfelle). Jeg stilte meg negativ til dette, da jeg mener at dette er en behandling som øker faren for benskjørhet betraktelig. I tillegg anser jeg dette for å være noe jeg ikke kan gå på frem til overgangsalderen inntrer, og jeg mener dermed at det ikke løser problemet mitt permanent. Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette er et medisinsk inngrep som ikke krever fylkeslegens godkjenning. Jeg er på en måte enig med din lege om en test med GnRH analog for å se om du blir smertefri når menstruasjonene blir borte. Det får du ikke beinskjørhet av (ikke mer enn om du ammet i et år !)

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar, jeg skal ta dette med meg videre i saken. Jeg avviser ikke at   kort tids bruk av GnRH analog kan være hensiktsmessig for å finne ut om jeg blir smertefri uten menstruasjon. Gynekologen på det nevnte sykehuset mente imidlertid at dette(i kombinasjon med østrogentilskudd)kunne brukes som varig behandling, og dette stiller jeg meg avvisende til. Jeg mener at flere tiår med denne behandlingen må kunne betegnes som svært risikofylt med tanken på utvikling av osteoporose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...