Gå til innhold

Førerkort


florista

Anbefalte innlegg

Hei. 

Er det noen av dere som er gode på førerkort og reglene der? Og muligheter for dispensasjon? 

Har fått beskjed om at jeg ikke oppfyller kravene, (etter årevis med samme dose medisin, men ny lege). Foruten andre medisiner jeg tar, så er problemet at jeg tar inntil 2 vivaler a 5mg hver dag, 1 imovane 7,5mg også var det visst et problem at jeg tok antidepressiva oppå dette. (Brintellix 20mg). Så jeg kunne ta vekk vivalene eller imovanen. 

Det er komplisert, men kan jeg ikke ta imovane klarer jeg heller ikke ta seroquel. Så det betyr ekstremt lite søvn. Det er umulig å gi meg noe annet som sløver, da jeg ikke er trygg på det. 

Er det mulighet for å søke om dispensasjon med disse medikamentene? Hjelper det på noe vis om jeg tar vekk brintellixen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, florista skrev:

Hei. 

Er det noen av dere som er gode på førerkort og reglene der? Og muligheter for dispensasjon? 

Har fått beskjed om at jeg ikke oppfyller kravene, (etter årevis med samme dose medisin, men ny lege). Foruten andre medisiner jeg tar, så er problemet at jeg tar inntil 2 vivaler a 5mg hver dag, 1 imovane 7,5mg også var det visst et problem at jeg tok antidepressiva oppå dette. (Brintellix 20mg). Så jeg kunne ta vekk vivalene eller imovanen. 

Det er komplisert, men kan jeg ikke ta imovane klarer jeg heller ikke ta seroquel. Så det betyr ekstremt lite søvn. Det er umulig å gi meg noe annet som sløver, da jeg ikke er trygg på det. 

Er det mulighet for å søke om dispensasjon med disse medikamentene? Hjelper det på noe vis om jeg tar vekk brintellixen? 

Her høres det ut som om legen din ikke kan reglene. Ssri har ingen påvirkning. Sobril/vival grensen er 30mg pr. dag og Imovane 7.5mg, brukes det to b preparater halveres dosen, bruker man tre som oppfyller man ikke kravene.

I ditt tilfelle kan du øke vival til 15mg, samt redusere imovane til 3.5mg og alt skulle vær i orden.

Anonymkode: 91898...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her høres det ut som om legen din ikke kan reglene. Ssri har ingen påvirkning. Sobril/vival grensen er 30mg pr. dag og Imovane 7.5mg, brukes det to b preparater halveres dosen, bruker man tre som oppfyller man ikke kravene.

I ditt tilfelle kan du øke vival til 15mg, samt redusere imovane til 3.5mg og alt skulle vær i orden.

Anonymkode: 91898...ce7

Det stemmer ikke at grensen for vival er 30 mg (det gjelder kun for sobril), for vival er den 10 mg. Løsningen du foreslår vil derfor ikke fungere.

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svarer kan heller ikke reglene helt. Sobril og Vival er ikke samme stoff. Grensen (alene) for Sobril er 30 mg og for Vival 10 mg. 

Brintellix er uvesentlig i denne sammenheng.

Skal du ned på ok dose med Vival og Imovane, må du redusere til Vival 5 mg og Imovane 3,75 mg.

'

Anonymkode: 19e81...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, florista skrev:

Hei. 

Er det noen av dere som er gode på førerkort og reglene der? Og muligheter for dispensasjon? 

Har fått beskjed om at jeg ikke oppfyller kravene, (etter årevis med samme dose medisin, men ny lege). Foruten andre medisiner jeg tar, så er problemet at jeg tar inntil 2 vivaler a 5mg hver dag, 1 imovane 7,5mg også var det visst et problem at jeg tok antidepressiva oppå dette. (Brintellix 20mg). Så jeg kunne ta vekk vivalene eller imovanen. 

Det er komplisert, men kan jeg ikke ta imovane klarer jeg heller ikke ta seroquel. Så det betyr ekstremt lite søvn. Det er umulig å gi meg noe annet som sløver, da jeg ikke er trygg på det. 

Er det mulighet for å søke om dispensasjon med disse medikamentene? Hjelper det på noe vis om jeg tar vekk brintellixen? 

Her gis det god informasjon om reglene: https://legehandboka.no/handboken/parakliniske-kapitler/helserett/trafikkmedisin/pasientinformasjon/forerkort-og-b-preparater/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at frosken svarte før meg. Da blir ikke "forrige" korrekt, men gjelder svaret før frosken.

'

Anonymkode: 19e81...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. 

Linken din virker ikke, frosken? Eller, en må logge inn? 

Så en vival 5mg og en halv imovane er greit? 

Skal prøve en halv imovane ilag med seroquelen og se om jeg tåler det eller får "panikk". 

Et annet spm: hvis jeg ikke kjører en helg feks, kan jeg da ta to vivaler for dagen pluss imovanen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, florista skrev:

Tusen takk for svar. 

Linken din virker ikke, frosken? Eller, en må logge inn? 

Så en vival 5mg og en halv imovane er greit? 

Skal prøve en halv imovane ilag med seroquelen og se om jeg tåler det eller får "panikk". 

Et annet spm: hvis jeg ikke kjører en helg feks, kan jeg da ta to vivaler for dagen pluss imovanen? 

Jeg fulgte linken på denne siden: https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg frem linken. Takk!

Vet du/dere om det er mulig å søke dispensasjon? Til å kunne ta 2 x 5mg vival og 1x 7,5mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Helsedirektoratet la uten en ny tolkning av reglene i juni. Idag er helsekravet ikke oppfylt ved bruk av Brintellix, Imovane og Vival, dette selv om Imovane og Vival halveres til hhv 3,75 og 5 mg fra maks tillatt dose tatt alene.

Halve doser med Vival (5mg) og Imovane (3,75mg) sammen med Brintellix blir lov når forskriften endres i løpet av året. Merk at idag er det heller ikke helsekravet oppfylt ved feks bruk av Brintellix, Lamictal og Seroquel sammen(tre eller flere preparater i pkt 4-8), dette uansett dose. Helsedirektoratet vil nå endre på dette, men dette gjelder først når ny forskrift er vedtatt. 

Se oppdatert regelverk her:

http://psykia.no/medikamentliste_forerkort.html

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Psykia AS skrev:

Helsedirektoratet la uten en ny tolkning av reglene i juni. Idag er helsekravet ikke oppfylt ved bruk av Brintellix, Imovane og Vival, dette selv om Imovane og Vival halveres til hhv 3,75 og 5 mg fra maks tillatt dose tatt alene.

Halve doser med Vival (5mg) og Imovane (3,75mg) sammen med Brintellix blir lov når forskriften endres i løpet av året. Merk at idag er det heller ikke helsekravet oppfylt ved feks bruk av Brintellix, Lamictal og Seroquel sammen(tre eller flere preparater i pkt 4-8), dette uansett dose. Helsedirektoratet vil nå endre på dette, men dette gjelder først når ny forskrift er vedtatt. 

Se oppdatert regelverk her:

http://psykia.no/medikamentliste_forerkort.html

 

 

 

 

 

Skremmende! Trodde inntil nå dette bare gjaldt A- og B-preparat. Tvila en gang, mens NHD var her og skrev at det ikke måtte tolkes så meningsløst som dette. 

Hva er straffen?

Kan ikke bare slutte å køre liksom. Heller ikke slutte med medisinene brått. 

Står pasienten ansvarlig alene, eller kan man skylde på manglende informasjon av behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, emilie321 skrev:

Det lurer jeg også på.  Jeg bruker brintellix om morgenen og quetiapin om kvelden. Må jeg slutte å kjøre?  

Tror du kan køre lovlig hvis du kun bruker de to.

Bruker lamotrigin, Efexor og Tolvon, pluss Imovane ved behov, og framover en sjelden gang Sobril. Planen er å trappe ned Efexor etterhvert, men det må passe inn i livet mitt ellers. Gjør det ikke samtidig med andre forandringer i hverdagen,  som jeg nå står overfor.

Er nok en større fare i trafikken når jeg er deprimert og søvnløs (Da begrenser jeg køringen),  men en lov er en lov. Det hjelper nok ikke å fortelle påtalemyndighet det. 

Problemet oppstår vel om en har uhell. Det er vel da det blir spurt om medisiner

Er vanligvis lovlydig, men..

Håper det ikke går for lang tid før endringen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også efexor, abilify pluss imovane eller vival ved behov, men det er sjelden jeg bruker de.

Fastlegen har sagt at jeg kan kjøre på de jeg tar så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Vil jo være lovlydig jeg med.

Ble ganske stressa nå. Har time i midten av september hos fastlegen, må jo ta dette opp da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Psykia AS skrev:

Helsedirektoratet la uten en ny tolkning av reglene i juni. Idag er helsekravet ikke oppfylt ved bruk av Brintellix, Imovane og Vival, dette selv om Imovane og Vival halveres til hhv 3,75 og 5 mg fra maks tillatt dose tatt alene.

Halve doser med Vival (5mg) og Imovane (3,75mg) sammen med Brintellix blir lov når forskriften endres i løpet av året. Merk at idag er det heller ikke helsekravet oppfylt ved feks bruk av Brintellix, Lamictal og Seroquel sammen(tre eller flere preparater i pkt 4-8), dette uansett dose. Helsedirektoratet vil nå endre på dette, men dette gjelder først når ny forskrift er vedtatt. 

Se oppdatert regelverk her:

http://psykia.no/medikamentliste_forerkort.html

 

 

 

 

 

Jaja, jeg tar quetiapin (antipsykotika), lamictal (antieleptika), og cipralex (antidepressiva), men velger å være sivil ulydig inntil disse dustereglene er forandret. Noe så dumt! Har de ikke medisinske rådgivere/medisinere/leger til å hjelpe seg når de kaster ut nye regler om medisinbruk og bilkjøring? Eller er det bare "kontordamer" med 3-årig videregående skole som lager slike regler? Jeg nekter iallefall å innrette meg etter dette, for det er bare så altfor dumt. 

Nå har ikke legen min nevnt noe om dette til meg, men gjør han det og jeg mister lappen, kommer jeg til å kjøre uansett. Hjelper ikke å ta sertifikatet til folk når de fremdeles har bilen. 

Anonymkode: 249ea...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg bruker også efexor, abilify pluss imovane eller vival ved behov, men det er sjelden jeg bruker de.

Fastlegen har sagt at jeg kan kjøre på de jeg tar så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Vil jo være lovlydig jeg med.

Ble ganske stressa nå. Har time i midten av september hos fastlegen, må jo ta dette opp da. 

Tror jeg velger å være uvitende, og ikke si noe til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Villanda skrev:

Tror jeg velger å være uvitende, og ikke si noe til noen. 

Hva hvis det skjer en ulykke og at spørsmålet om medisiner kommer opp? Kan jeg da få skylda eller bli straffet ?

Synes dette er utydelig og det er visstnok mange leger som tolker disse reglene forskjellig. Har sagt til både fastlegen og andre at jeg aldri har hatt en så god medisinering som nå. Hvis jeg må kutte ut noen av medisinene for å få beholde førerkortet så vet jeg ikke hva jeg gjør. Bilen er så viktig for at jeg skal greie å være sosial pluss å greie den "jobben" jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, emilie321 skrev:

Det lurer jeg også på.  Jeg bruker brintellix om morgenen og quetiapin om kvelden. Må jeg slutte å kjøre?  

To preparater i gruppe 4-8 er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker tanntråd i kombinasjon med tannkrem m. fluor bortfaller kjøreretten hvis man børster tennene to ganger daglig, skal munnskyll brukes må tanntråd fjernes.

Solkrem kan heller brukes i kombinasjon med solbriller forutsatt at styrken er over 50.

Blir vel slik det fremover, håpløse regler som folk syntes er urettferdig og rammer unødvendig.

Skal de ha bort all potensiell trafikkfare får de slutte å selge øl i butikkene  og flytte dette inn på polet samtidig som du må levere fra deg førerkort ved kjøp der.

Anonymkode: 91898...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...