Gå til innhold

Plukker dere sopp om høsten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper av og til i butikkhyllene, men det er ikke alle sopper som er like gode synes jeg men vi har ikke særlig mye kunnskaper om sopp og matlaging.Jeg er også veldig engstelig fordi jeg har lest om flere som har vært veldig uheldige.

Flere på den tidligere jobben min var soppsankere med hund og familie.

Hun ene mente hun bare behøvet å bruke tungespissen til å " bestemme" soppen.Men det er kanskje ikke noe som er " kommet ordentlig" hit til lands ennå.

Synd man har så få penger til soppkontroller som man fortalte om i fjor høst.

Anonymkode: 69b8e...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg plukker sopp, men bare de jeg kjenner. Jeg har plukket i omlag 15 år, og har kun plusset på med én ny art hvert år, for å være helt sikker på å bli kjent med den som liten, gammel, tørr, fuktig etc. Å smake seg fram til hvorvidt en sopp er spiselig eller ikke vil jeg STERKT fraråde. Dialyse på livstid er ikke å kimse av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan strekke meg til championg på pizza´n men der går grensen. Jeg gikk kokkeskolen, og vi var på sopp-tur og i min kurv hadde jeg plukket hvit fluesopp. Så kanskje likegreit.....

Anonymkode: ca97e...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan strekke meg til championg på pizza´n men der går grensen. Jeg gikk kokkeskolen, og vi var på sopp-tur og i min kurv hadde jeg plukket hvit fluesopp. Så kanskje likegreit.....

Anonymkode: ca97e...68c

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker masse sopp om høsten, men kun kantarell, traktkantarell, steinsopp og til nød en piggsopp. Alt annet styrer jeg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun spiste ikke. Hun bare " sleiket" litt på utsiden av soppen og kunne utifra det fastslå om. Det var spise sopp eller ikke. 

Men stund før jeg måtte slutte på grunn av overtallighet på jobb ga jeg henne en fin soppbok  på norsk ( for sikkerhets skyld) da vi alle husket bursdager og sånn der de seneste årene. Hun mente allikevel at annen kunnskap var sikrere.

Jeg vet ikke men jeg synes det er veldig bekymringsfullt at man ikke har penger til soppkontroller. Det stod alltid i avisen før hvor og mår det var og dengang hadde man veldig dårlig rå.

Selv spiser jeg sjelden sopp og da den jeg har kjøpt initialene. Jeg har lest så mange helt ufattelig vonde historier om konsekvensene av å spise sånne ting.

Enda rarere at kontroll er så dårlig.

Anonymkode: 69b8e...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sopp spiser jeg kun om jeg får det servert, det smaker jo ingenting og har konsistens som skumgummi. Livsfarlig kan det være også om man ikke vet hva man plukker. Holder meg langt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Nei, sopp spiser jeg kun om jeg får det servert, det smaker jo ingenting og har konsistens som skumgummi. Livsfarlig kan det være også om man ikke vet hva man plukker. Holder meg langt unna. 

Enig i at mye sopp smaker lite og kan ha en litt ekkel konsistens. Men kantareller er jo knallgodt, særlig om den er stekt i smør og pepret godt. Nam! Selv kjøpe-chamignon kan være godt, synes jeg. Men bør jo krydres eller smaksettes på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...