Gå til innhold

Å gi blod


Persimon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare spør de på blodgiveravdelingen! 

Ta en tlf! 

Noen ganger kan de bruke alt blodet, selv om du bruker medisiner. Noen ganger kan de bruke bare blodplatene! Det er så viktig å gi blod! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga blod for mange år siden, men måtte slutte pga at jeg begynte på medisiner.  Vet ikke om reglene er forandret nå. Vet heller ikke om dine medisiner har noe å si på det å gi blod.

Ta en telefon å spør. Det er fint at noen gir blod, det trengs. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Persimon skrev:

Kan jeg som står på noen medisiner få gi blod? Det er snakk om cisordinol 10mg zyprexa 10mg truxal 10mg. 

Vet ikke. Tror jeg gav på en liten dose ssri en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli vurdert som blodgiver om du står på én type psykofarmaka. Ved bruk av mer enn en type sier de alltid nei. Jeg forsøkte for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎08‎.‎2017 den 1.05, Persimon skrev:

Kan jeg som står på noen medisiner få gi blod? Det er snakk om cisordinol 10mg zyprexa 10mg truxal 10mg. 

Det finnes en egen faglig veileder som regulerer dette. https://www.giblod.no/portals/GiBlod/Dokument/Veiledninger/Veileder for transfusjonstjenesten i Norge versjon 7.3 mars 2017.pdf

Veilederen har et eget punkt om medikamentbruk, Under dette punktet påpekes det at  "Noen legemidler har stort bivirkningspotensiale, f.eks. litium, antidepressiva/nevroleptika." under oppramsing av forhold ved blodet som kan gjøre det skadelig for mottakeren. I et vedlegg til veilederen står det imidlertid om den typen medikamenter du tar at :

"Grunnlidelsen er avgjørende.  Lave eller moderate doser ved lette nevrotiske og nevrasteniske tilstander  utelukker ikke."

Du kan ringe den aktuelle blodbanken og spørre hvordan de forholder seg til de medikamentene du bruker. Det kan være lokale variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...