Gå til innhold

Jeg er psyk og skal være fadder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i en del dåper, men aldri sett at det er fadderne som holder barnet. Har aldri vært med på at de holder tale heller. Er dette noe du vet vil skje?

Anonymkode: 78cd6...9d9

Jeg har motsatt erfaring - dåpsbarnet har alltid vært båret av en av fadderne i de dåpsseremoniene jeg har overvært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fadder til to og jeg holdt verken tale eller holdt barnet i dåpen.

Selv er jeg vant med at den som bærer barnet til dåpen blir kalt gudmor/gudfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, morsan skrev:

Jeg har motsatt erfaring - dåpsbarnet har alltid vært båret av en av fadderne i de dåpsseremoniene jeg har overvært. 

Kanskje det er forskjell på landsdelene. De stedene jeg har bodd har dåpsbarnet vært båret av en av foreldrene eller besteforeldre. Fadderne er med opp, men står ved siden av.

Anonymkode: 78cd6...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, morsan skrev:

Jeg har motsatt erfaring - dåpsbarnet har alltid vært båret av en av fadderne i de dåpsseremoniene jeg har overvært. 

Slik har det vært i de fleste barnedåpene jeg har vært i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er forskjell på landsdelene. De stedene jeg har bodd har dåpsbarnet vært båret av en av foreldrene eller besteforeldre. Fadderne er med opp, men står ved siden av.

Anonymkode: 78cd6...9d9

Tror neppe det er landsdelsavhengig, men kanskje ulike familier har ulike tradisjoner. Besteforeldre er også ofte faddere, så i de tilfeller en av besteforeldrene har båret, så har vedkommende også vært fadder i de barnedåpene jeg har vært involvert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forslag fra dere. Tenker jeg skal spørre om å slippe å holde barnet under dåpen. Jeg kan jo feks prøve å lese noen visdomsord om barn i besøket etterpå. Prøvd å google noe . Det viktigste er jo som noen skriver å følge opp barnet videre i livet. Det vil jeg veldig gjerne. 

Anonymkode: e030a...56f

Høres ut som en fin løsning. Det er dessuten bare den som er gudmor som bærer barnet under dåpen. I de fleste dåper jeg har vært har det vært en av bestemødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg er fadder til to og jeg holdt verken tale eller holdt barnet i dåpen.

Selv er jeg vant med at den som bærer barnet til dåpen blir kalt gudmor/gudfar.

Vi kaller den som bærer barnet frem til døpefonten for gudmor eller gudfar, men det er jo en av fadderne. :) Kan ikke huske å ha sett at en av foreldrene bærer barnet til døpefonten.

Har ikke vært i så mange barnedåper og har opplevd tale kun en gang, da ved barnets far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Xtra skrev:

Høres ut som en fin løsning. Det er dessuten bare den som er gudmor som bærer barnet under dåpen. I de fleste dåper jeg har vært har det vært en av bestemødrene.

I de fleste dåpene jeg har vært i har det vært en onkel/tante som har båret. :) Og noen ganger bestemor/-far. Er nok som frosken sier ulike familietradisjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, morsan skrev:

Er nok som frosken sier ulike familietradisjoner. 

Helt sikkert, og kanskje oppblandet med noen gamle "bygdetradisjoner". Jeg husker tråder fra det gamle foreldreforumet av typen "mor sier vi MÅ invitere x, y og z i dåpen og at a og b MÅ være faddere, men vi foreldre vil ha det annerledes". 

Vi har brukt venner som faddere og båret barna selv. Ingen reagerte på det. Men her i Oslo er det ikke like lett å lage skandaler som i lillebygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke ordene gudmor og gudfar. Tale i dåpen fra fadderne er som sagt sjelden hos oss , men det er mer vanlig at fadder holder tale i konfirmasjonen. Jeg har to fadderbarn. Holdt tale i den enes konfirmasjon, men ikke i den andres. Jeg hadde ikke overskudd akkurat da til å holde tale (skulle ha konfirmasjon for eget barn uka ettef), men angret litt i ettertid fordi jeg er veldig glad i konfirmanten og vet at hun hadde satt pris på en tale. Men sånn ble det nå.

Ulike måter å ha dåp på altså 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri opplevd taler i en dåp, annet enn at foreldrene ønsker velkommen. Litt nysgjerrig på hva man sier da? I konfirmasjon, bryllup og begravelse har man jo mye å si om personen - men hva sier man om et tre måneder gammelt barn?!

Anonymkode: 78cd6...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Helt sikkert, og kanskje oppblandet med noen gamle "bygdetradisjoner". Jeg husker tråder fra det gamle foreldreforumet av typen "mor sier vi MÅ invitere x, y og z i dåpen og at a og b MÅ være faddere, men vi foreldre vil ha det annerledes". 

Vi har brukt venner som faddere og båret barna selv. Ingen reagerte på det. Men her i Oslo er det ikke like lett å lage skandaler som i lillebygd.

Kjipt om foreldrene føler seg i en konflikt med familien. Men ofte er det ikke det, heldigvis – man velger det man føler er naturlig, og der betyr det jo gjerne mye hva man er vant med i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...