Gå til innhold

Jeg er psyk og skal være fadder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt spurt om det ærefulle oppdrag å være fadder for en liten niese. Min svigerinne har stor tillit til meg og ser på meg slik jeg var tidligere. En ressurssterk yrkeskvinne som hun så opp til.( Jeg er ti år eldre enn henne.).Hun vet ikke at jeg nå går på medisiner, går til psykiater og sliter psykisk. At jeg har sosial angst og OCD . At det å skulle holde barnet fremfor alle i kirken og holde tale i besøket etterpå skaper en enorm angst hos meg. Jeg har mareritt og pusteproblemer allerede selv om det er fire uker til dåpen. Tanker om at barnet vil dø hvis jeg holder henne ol. 
Jeg vil ikke fortelle dette til min svigerinne. Hva skal jeg gjøre?. 

Anonymkode: e030a...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt spurt om det ærefulle oppdrag å være fadder for en liten niese. Min svigerinne har stor tillit til meg og ser på meg slik jeg var tidligere. En ressurssterk yrkeskvinne som hun så opp til.( Jeg er ti år eldre enn henne.).Hun vet ikke at jeg nå går på medisiner, går til psykiater og sliter psykisk. At jeg har sosial angst og OCD . At det å skulle holde barnet fremfor alle i kirken og holde tale i besøket etterpå skaper en enorm angst hos meg. Jeg har mareritt og pusteproblemer allerede selv om det er fire uker til dåpen. Tanker om at barnet vil dø hvis jeg holder henne ol. 
Jeg vil ikke fortelle dette til min svigerinne. Hva skal jeg gjøre?. 

Anonymkode: e030a...56f

Jeg ser ingen annen løsning enn at du snakker med din svigerinne eller hennes mann. Dersom mannen er din bror er det kanskje enklere å snakke med ham? Du kan selvfølgelig bare si nei, men da vil de nok lure på hvorfor og synes det er litt underlig; de fleste synes jo det er et ærefullt og hyggelig oppdrag.

 

Du trenger ikke utbrodere, bare si f,eks. at har det tungt for tiden og at det derfor vil være vanskelig for deg. Dermed finner dere enten en løsning som du kan leve med (kanskje slippe tale, skrive et brev i stedet) eller de finner rett og slett en annen fadder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det å skulle holde barnet fremfor alle i kirken og holde tale i besøket etterpå skaper en enorm angst hos meg.

Enig med Xtra ovenfor her, snakk med broren din.  Dessuten kan du godt være fadder uten å bære barnet eller holde tale etterpå!  Kanskje det er en løsning hvis de ønsker å ha deg som fadder.  Det er tross alt mange andre sider ved den oppgaven enn de som handler om dåps- og konfirmasjonsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da våre tre barn ble døpt, var det vi foreldre som holdt barna i kirken, ingen av fadderne. Jeg kan ikke huske at noen av fadderne holdt tale, kun jeg som holdt velkomsttale og min mor som holdt tale for dåpsbarna.

Fadderoppgaven er jo, som laban sier, mye mer enn å holde tale i dåpsselskapet. De fleste av de vi valgte som faddere, har hatt et spesielt forhold til sitt fadderbarn i vår familie, og fadderbarnet er ekstra glad i sine faddere :-)

Men snakk med dem! Du trenger helt sikkert ikke holde barnet i kirka eller holde tale. Men dersom det er vanlig i deres familie å gjøre det, kan det jo være greit for foreldrene å vite om det på forånd, at du ikke ønsker å gjøre det.

Eller du kan takke nei til å være fadder, men de vil sikkert lure på årsaken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er vanskelig for deg å snakke med dåpsbarnets foreldre bør du absolutt gjøre det, om du du må si fra deg hele fadderoppgaven eller viktige deler av den. Som du selv sier så anses det som et ærefullt oppdrag, og avslag uten nærmere forklaring vil lett kunne føre til at du fornærmer dem og/eller at de tillegger deg helt andre motiver for avslaget enn det som er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten må du si det eller bare hoppe i det, det gjorde jeg. Er fadder til min nevø og jeg holdt han i kirken, var nervøs med selv vival innabors men det gikk greit :) 

Men må legge til at jeg hadde en god periode. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for forslag fra dere. Tenker jeg skal spørre om å slippe å holde barnet under dåpen. Jeg kan jo feks prøve å lese noen visdomsord om barn i besøket etterpå. Prøvd å google noe . Det viktigste er jo som noen skriver å følge opp barnet videre i livet. Det vil jeg veldig gjerne. 

Anonymkode: e030a...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fadder til tre tantebarn. Jeg likte heller ikke tanken ved å stå foran i kirken, men det varer ikke lenge. Jeg synes du skal presse deg til å gjøre det hvis du klarer. Jeg holdt ingen tale for noen av dem.  Det viktigste er jo å være der for dem senere og man får et spesielt forhold som fadder. Det går nok bedre enn du tror😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takket nei pga jeg ikke tror på jesus. Så da ble det feil på meg, å stå i kirken. Ingen sure miner ble det. Niesen hadde mange faddere.

Anonymkode: d7a30...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takket nei pga jeg ikke tror på jesus. Så da ble det feil på meg, å stå i kirken. Ingen sure miner ble det. Niesen hadde mange faddere.

Anonymkode: d7a30...a39

Jeg er fadder for tre, men er Buddhist ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg har aldri holdt en tale i mitt liv. Det kommer aldri til å skje. Du må jo ikke det selv om du er fadder, vel? Og er du redd for å bære ungen, så si det til foreldrene, så kan en av de andre gjøre det. Og du må ikke møte opp for å være fadder heller. Eksen og jeg var faddere for en unge i familien hans, selv om vi ikke kunne komme i dåpen. Uansett er det best å si det som det er, så slipper du å bli så stressa både på forhånd og når dagen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder til niese, holdt ikke henne i dåp, og holdt ikke tale. Kjøpte fin gave:) 

Ingen av våre faddere til vårt barn, holdt henne i kirken, eller holdt noen tale. 

Så dette går fint! Vil ellers anbefale deg å prate med din bror.

Når det gjelder tankene (ocd). Det er bare tanker, det vil ikke skje. Vet dette høres lett ut.  Jeg har selv ocd, så jeg vet hvordan du har det. Får du behandling? hvis ikke må du oppsøke hjelp!

jeg turde nesten ikke holde mine tantebarn i frykt formå smitte de med ekle sykdommer osv. Nå har jeg barn selv og håndterer alt kjempefint. Også tantebarn, venners barn osv. Jeg har tankene ennå, men hånderer de. Så du må oppsøke hjelp!

men tilbake til oppgaven. Stå på- håper du klarer å si ja til den fine oppgaven. Og husk- ingen forventer tale. 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Dory skrev:

Jeg er fadder til niese, holdt ikke henne i dåp, og holdt ikke tale. Kjøpte fin gave:) 

Ingen av våre faddere til vårt barn, holdt henne i kirken, eller holdt noen tale. 

Så dette går fint! Vil ellers anbefale deg å prate med din bror.

Når det gjelder tankene (ocd). Det er bare tanker, det vil ikke skje. Vet dette høres lett ut.  Jeg har selv ocd, så jeg vet hvordan du har det. Får du behandling? hvis ikke må du oppsøke hjelp!

jeg turde nesten ikke holde mine tantebarn i frykt formå smitte de med ekle sykdommer osv. Nå har jeg barn selv og håndterer alt kjempefint. Også tantebarn, venners barn osv. Jeg har tankene ennå, men hånderer de. Så du må oppsøke hjelp!

men tilbake til oppgaven. Stå på- håper du klarer å si ja til den fine oppgaven. Og husk- ingen forventer tale. 

Lykke til:)

Måtte slutte i omsorgsyrke pga OCD. Jeg har bært mine egne barn på armen i åresvis og har jobbet med barn. Jeg har fått OCD- behandling og er bedre. Men nå får jeg bølger av panikk pga forventinger til meg i denne dåpen . Jeg føler at armene mine mister kraft og jeg klarer ikke stå på føttene bare ved tanken på å skulle bære barnet. Føler meg veldig egoistisk da jeg er så glad i min familie og min niese. Vanskelig å forklare for andre disse tingene så takknemlig for at du forstår, 

Anonymkode: e030a...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Og du må ikke møte opp for å være fadder heller. Eksen og jeg var faddere for en unge i familien hans, selv om vi ikke kunne komme i dåpen. 

For 18 år siden var det slik at barnet kunne ha 2 - 5 faddere, hvorav minimum to måtte være til stede ved dåpen. Vet ikke om det er sånn fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en del dåper, men aldri sett at det er fadderne som holder barnet. Har aldri vært med på at de holder tale heller. Er dette noe du vet vil skje?

Anonymkode: 78cd6...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i en del dåper, men aldri sett at det er fadderne som holder barnet. Har aldri vært med på at de holder tale heller. Er dette noe du vet vil skje?

Anonymkode: 78cd6...9d9

Ja. Blitt spurt om dette . 

Anonymkode: e030a...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte slutte i omsorgsyrke pga OCD. Jeg har bært mine egne barn på armen i åresvis og har jobbet med barn. Jeg har fått OCD- behandling og er bedre. Men nå får jeg bølger av panikk pga forventinger til meg i denne dåpen . Jeg føler at armene mine mister kraft og jeg klarer ikke stå på føttene bare ved tanken på å skulle bære barnet. Føler meg veldig egoistisk da jeg er så glad i min familie og min niese. Vanskelig å forklare for andre disse tingene så takknemlig for at du forstår, 

Anonymkode: e030a...56f

Leit å høre! Du er absolutt ikke egoistisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

For 18 år siden var det slik at barnet kunne ha 2 - 5 faddere, hvorav minimum to måtte være til stede ved dåpen. Vet ikke om det er sånn fortsatt.

Mener det er slik nå og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Når mine ble døpt var kun en av fadderne tilstede. De to andre ikke engang i selskapet pga en annen familiegreie de måtte gjøre den dagen. Ingen faddere har holdt noen tale eller skrevet sang til dåpen, ei heller har det veřt aktuelt å være barnet i kirken. Du legger lista det du føler det er komfortabelt å være. F.eks kan man ganske enkelt skrive en sang enten selv eller bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...