Gå til innhold

Påvist HPV og synlige forandringer på livmorhals


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

For 7 måneder siden dro jeg til gynekolog for å ta en "standard" undersøkelse og celleprøve. Hadde i perioden før dette hatt ubehag nederst i magen (tidvis stikking ifb med toalettbesøk, følelse av oppblåsthet og svie) samt bittelitt spotting ved fysisk aktivitet. Gynekolog mente dette ikke var farlig eller symptomer på noe, og hun undersøkte blant annet med ultralyd. Hun syntes det så fint ut og at jeg ikke hadde grunn til å bekymre meg. 

Etter 2 uker så ringer hun derimot og forklarer at celleprøven gav utslag på positiv HPV (16 og 18 tror jeg) og acus. At cellegorandringene var uspesifikke men lette. Hun gjentok seg selv at dette ikke var farlig, men at det var greit å ta ny celleprøve om 6 mnd igjen. Hun mente fortsatt symptomene ikke hadde sammenheng.

I går 7 mnd etter var jeg på ny undersøkelse med ny celleprøve. Hun kunne da se forandringer lokalisert på et eller to områder. Og tok celleprøven derfra. Hun ville ikke ta biopsi før celleprøven igjen bekrefter positiv HPV. De synlige forandringene så hun ikke sist.

Mitt spørsmål er: 

Burde hun tatt biopsi med en gang på bakgrunn av de synlige forandringene? Burde jeg vente til celleprøven er klar eller dra til en annen lege for en second opinion?

Dette plager meg veldig og går utover livskvalitet i hverdagen. Jeg har fortsatt de samme symptomene, men med mer vondt enn tidligere. Blødde veldig etter undersøkelsen i går og spotter fortsatt.

Kan dette i verste fall være en aggressiv form for kreft?

 

 

Anonymkode: 1a889...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

For 7 måneder siden dro jeg til gynekolog for å ta en "standard" undersøkelse og celleprøve. Hadde i perioden før dette hatt ubehag nederst i magen (tidvis stikking ifb med toalettbesøk, følelse av oppblåsthet og svie) samt bittelitt spotting ved fysisk aktivitet. Gynekolog mente dette ikke var farlig eller symptomer på noe, og hun undersøkte blant annet med ultralyd. Hun syntes det så fint ut og at jeg ikke hadde grunn til å bekymre meg. 

Etter 2 uker så ringer hun derimot og forklarer at celleprøven gav utslag på positiv HPV (16 og 18 tror jeg) og acus. At cellegorandringene var uspesifikke men lette. Hun gjentok seg selv at dette ikke var farlig, men at det var greit å ta ny celleprøve om 6 mnd igjen. Hun mente fortsatt symptomene ikke hadde sammenheng.

I går 7 mnd etter var jeg på ny undersøkelse med ny celleprøve. Hun kunne da se forandringer lokalisert på et eller to områder. Og tok celleprøven derfra. Hun ville ikke ta biopsi før celleprøven igjen bekrefter positiv HPV. De synlige forandringene så hun ikke sist.

Mitt spørsmål er: 

Burde hun tatt biopsi med en gang på bakgrunn av de synlige forandringene? Burde jeg vente til celleprøven er klar eller dra til en annen lege for en second opinion?

Dette plager meg veldig og går utover livskvalitet i hverdagen. Jeg har fortsatt de samme symptomene, men med mer vondt enn tidligere. Blødde veldig etter undersøkelsen i går og spotter fortsatt.

Kan dette i verste fall være en aggressiv form for kreft?

 

 

Anonymkode: 1a889...450

Jeg har hatt celleforandringer for 10 år siden. Jeg ble ganske sjokket da de fant dem. Husker at det kom et brev fra legen i posten der det sto: "Dette er påvist celleforandringer på din celleprøve. Dette er ikke krefft. Det er ikke farlig, men du må ta ny prøve". Jeg fikk ny time. Legen sa at han sendte henvisning til sykehuset for laseroperasjon, fordi celleforandringene var så høye. Jeg hadde grad 3, dvs grad 4 er kreft. Hadde jeg hatt lavere grad så hadde de ikke gjort noe. Da hadde de bare fulgt med på det. For celleforandringer kan gå tilbake av seg selv. Mine var så høye at de tok ingen sjanser. De sa at det var mer sjelden at så høygradige celleforandringer gikk tilbake av seg selv. Jeg tok laser. Spurte om jeg noensinne kom til å få tilbakefall. De sa at det var veldig liten sannsynlighet for det. Jeg fikk beskjed om at viruset forsvant fort ut av kroppen. Kroppen min bekjempet det raskt. Men dersom jeg blir smittet med et virus igjen så kan jeg få det. Derfor er det skummelt om man har mange sexuelle partnere osv. Jeg synes det var belastende så jeg vil ikke ha det igjen, men det gikk veldig fint. Jeg føler i etterkant at jeg har fått livet igjen i gave. Hadde jeg ikke sjekket meg så kunne jeg ha fått livmorhalskreft. 

Meningen med å ta celleprøve er å oppdage mulige forandringer på tidlig stadie slik at det blir enkelt å gjøre noe med det. Legen sa at det tar ofte 7 år før celleforandringer utvikler seg til livmorhalskreft. Men det er viktig å gå til regelmessige kontroller for å være på den sikre siden. 

Dersom det er spørsmål anngående det som du bekymrer deg for så ville jeg ha kontaktet legen eller byttet lege. Det fint egne private gynokologer , om du ikke vil gå til fastlegen din. Det er viktig å ha en fastlege som du stoler på. Jeg hadde tidligere en lege som jeg følte var slapp, men byttet til en annen lege. Og han har jeg hatt siden. Jeg var tidligere hypokonder for egen helse. Det ga seg etter at jeg byttet fastlege for 15 år siden :) . 

Du må for all del ikke gå rundt å bekymre deg. Kontakt lege og spør. En lege har plikt til å foreta undersøkelser osv om det er noe som haster eller må gjøres. 

Husk at dette er ikke livets undergang. Jeg har hatt på det høyeste nivå av celleforandringer, og det går helt fint med meg i dag. Har aldri hatt et tilbakefall. Man skal være glad for det legene kan gjøre noe med. 

Anonymkode: 61ad5...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk : slapp helt av. Kos deg ellers i livet. Ikke tenk så mye på det annet enn at du bare bestiller time hos en lege og forklar at du bekymrer deg sånn for det. Du må bare slappe av. Ikke vær bekymret, men selvsagt forhøre deg med legen om spørsmål. Om 10 år så sitter du gjerne slik som jeg gjør uten noe som helst av celleforandringer. Det er bra at de oppdager det!. Husk det :) . 

Anonymkode: 61ad5...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for svar:-) 

Hadde du noen symptomer? Det er de som bekymrer meg. Og at gynekologen nå kunne se synlige forandringer. Har vært på på en kjent privat klinikk. Har bestilt time hos fastlegen, men har ikke time før 2 uker pga ferieavvikling. Vil jo ikke virke helt hypokonder, og regner med at gyn ville tatt videre undersøkelser om hun mistenkte noe farlig, men føler meg liksom ikke tatt på alvor med symptomene. Er 32 år, ingen barn og hatt fast samboer i 10 år. Kanskje derfor jeg syntes det er litt rart. Men vet jo at det kun skal èn partner til før man kan få HPV. Får svar innen 3 uker på celleprøven, så vet jeg bare må vente.:rolleyes: 

Veldig godt å høre at det gikk bra med deg! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar: Jeg forstår din engstelse og usikkerhet. De symptomer du beskriver er ikke noe som er typisk for livmorhalskreft, her er jeg enig med din lege.

Du hadde ved første kontroll HPV forandringer og usikre funn (Ascus) og da er det korrekt å vente 6-12 måneder før ny prøve. Ble de synlige forandringer sett ved kolposkopi (kikkertundersøkelse)? Her kan man se forandringer i overflaten ved ‘celleforandringer’ før det blir til kreft. Hadde det vært aggressiv kreft, ville det klart ha vist seg og da er holdningen at man skal ta biopsi. Gynekologen har valgt å følge retningslinjene og det kommer vel svar ganske snart. Jeg synes at du skal vente på det. Har legen bedt om ‘hurtigsvar’, tror du? Ring på mandag og hør når det kan forventes prøvesvar. Ta det med ro i mellomtiden, så godt du nå kan.

Vennlig hilsen Mette

PS jeg ser nå at du skriver om tre ukers ventetid for svar. Hvis legen hadde hatt minste mistanke om kreft var prøven sendt som hasteprøve, er jeg ganske sikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Tusen takk for raskt svar, og betryggende ord:-)

Ved begge undersøkelsene kikket hun med noe som så ut som en kikkert. Hun smurte noe (eddik?) på en tupfer aktig pinne først. Det var bare på siste undersøkelse at hun nå kunne se det hun kalte synlige forandringer. Jeg spurte hvordan hun kunne se det, og hun forklarte at det var hvite flekker/prikker i et eller to områder. Det var her hun tok celleprøven fra. Syntes bare det er rart at de forandringene ikke var synlige forrige gang, og at hun ikke tok biopsi med en gang. Men som du sier så hadde hun vel gjort det om det var mistanke om noe farlig. Hun tok forøvrig også innvendig ultralyd der hun sa at det så helt normalt ut. Og hadde det vært kreft ville det vel ha gitt sterk mistanke eller gitt seg til syne som svulst?

Mener hun sa at prøvene vil være klare innen 2-3 uker. 

Kan man ha spotting slik jeg har ved bare lette celleforandringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...