Gå til innhold

Hodet ikke festet uke 38


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsgravid og er nå i uke 38. Barnet ligger med hodet ned og har gjort det i en måneds tid. Men altså ikke festet.

1.hva kan årsaken til dette være? Kan jeg gjøre noe til/fra? Synes buksene mine strammer litt nederst i bekkenet, kan dette hindre hodet i å feste seg? Har jeg for smalt bekken? (En uke til neste undersøkelse hos jordmor) Eller har barnet for stort hode?

2.er det større sjanse for at fødsel starter med vannavgang når hodet ikke er festet?

3. Når hodet fester seg: kjenner man det sånn plutselig?  Eller går det gradvis over minutter/timer/dager?

4. Kan økning av antall kynnere si noe om at fødsel nærmer seg, eller er det tilfeldig? 

Anonymkode: a5afe...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1.: Ingen grunn til å tro at det er noe feil ved verken deg eller barnet, det er ingenting du kan gjøre med det
 https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fodsel/hoytstaende-hode/

2.: Vet ikke, men hvis vannet går og du vet at hodet ikke er festet (eller er usikker), skal du gi beskjed om det når du ringer føden

3.: Jeg tror ikke det er så vanlig å merker noe til dette selv, man får bare beskjed på kontroll?

4.: Her tror jeg det er tallrike variasjoner, noen har jo kynnere fra et tidlig tidspunkt.  Men mange har erfart at de begynner å bli regelmessige og "flytter seg" slik at det kjennes mer som press nedover eller ubehag i ryggen, når det nærmer seg fødsel.

Begge mine fødsler startet med vannavgang, og med den eldste visste jeg ikke om hodet var festet, så jordmor røsket i meg (såpass hardt at jeg tenkte "hvis det var festet, er det nok løsnet igjen nå") og fant ut at det var bevegelig.  Fosteret festet seg i løpet av neste døgn.  Dette var ved termin, så det er ikke sånn at alle er festet flere uker i forveien.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er førstegangsgravid og er nå i uke 38. Barnet ligger med hodet ned og har gjort det i en måneds tid. Men altså ikke festet.

1.hva kan årsaken til dette være? Kan jeg gjøre noe til/fra? Synes buksene mine strammer litt nederst i bekkenet, kan dette hindre hodet i å feste seg? Har jeg for smalt bekken? (En uke til neste undersøkelse hos jordmor) Eller har barnet for stort hode?

2.er det større sjanse for at fødsel starter med vannavgang når hodet ikke er festet?

3. Når hodet fester seg: kjenner man det sånn plutselig?  Eller går det gradvis over minutter/timer/dager?

4. Kan økning av antall kynnere si noe om at fødsel nærmer seg, eller er det tilfeldig? 

Anonymkode: a5afe...7bc

1. Det er vel like vanlig at hodet ikke er festet som at det er det på dette tidspunktet? Ikke noe å engste seg for i alle fall. :)

2. Med nr. 1 var hodet festet og fødsel startet med vannavgang, ved nr. 2 var hodet festet, men vannet måtte tas etter noen timer hos meg. Vanlig begge deler.

3. Med nr. 1 kjente jeg godt at han vred seg rundt og hodet festet seg en natt noen uker før fødselen, med nr. 2 merket jeg ingenting.

4. Kynnere kan man ha i månedsvis, men når kynnerne endrer seg litt til å bli mer smerter i korsryggen kan det bety at det nærmer seg. :) Jeg hadde ryggsmerter et døgns tid før jeg skjønte at det var så smått i gang. :) 

Det meste er normalt på denne tiden, men har du blødninger og det er lite liv i magen så kontakter du sykehuset umiddelbart. Om du er usikker og trenger å snakke med noen så ringer du føden eller jordmor. Lykke til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...