Gå til innhold

Hva er lykke, hvorfor er vi ikke fornøyde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lever i en fantastisk luksustilverelse - et jordisk paradis, det har vi gjort en stund nå.
De aller fleste mennesker i vesteuropa har det bedre enn adelen på midten av 1800-tallet.

Og likevel er vi ikke fornøyde. Aldri er flere vært psykisk syke. 

Er materiell velstand oppskrytt?

Anonymkode: 3682f...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i en fantastisk luksustilverelse - et jordisk paradis, det har vi gjort en stund nå.
De aller fleste mennesker i vesteuropa har det bedre enn adelen på midten av 1800-tallet.

Og likevel er vi ikke fornøyde. Aldri er flere vært psykisk syke. 

Er materiell velstand oppskrytt?

Anonymkode: 3682f...6ac

Vi lever i en verden fyllt med materialer og luksus i forhold til resten av verden.  Jeg på min side kan si at jeg har det tøfft med å klare meg økonomisk tiltross for at jeg lever i Norge. Jeg er alene, og jeg har barn å forsørge. Det er ganske tøfft. Jeg har tatt opp lån på ferier slik at jeg kom meg bort med barna på tur. Men holder på å betale ned lånet nå. Jeg har vært gjennom mye tungt i kjærligheten, men jeg forsøker å se fremover og jeg gleder meg over det jeg har. Er veldig lykkelig over det som jeg har i livet mitt. Så jeg må ærlig si at når jeg foreks får feriepenger eller mer penger på hånden så er jeg gladere enn det jeg er nå etter ferien når jeg skal betale ned lån, pluss så har jeg det ellers ganske tøfft økonomisk... Jeg vil si at materielle goder får meg til å føle meg gladere og bedre. Høres dumt å si, men jeg mener det. Men det viktigste i livet er at barna, og familien, og de rundt meg har det bra. Og at man har god helse. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materielle ting gir ofte bare kortvarig lykke. Menneskene har grunnbehovene som må dekkes. Det er enklere hvis økonomien ikke er så mye dårligere enn de vi omgås med. Har vi barn ønsker vi de skal kunne ha det slik som vennene sine. Det er lettere å gå opp i standard enn ned i standard. Men ingenting gjør oss lykkelig uten vi har det godt inni oss.

Har du det godt inni deg kan du være lykkelig selv om du ikke har mer enn det aller nødvendige.

Anonymkode: 72c12...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreaswell skrev:

Jeg er fornøyd som tusen jeg!

Kanskje du er unntaket fra regelen.

Anonymkode: 3682f...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi " lykke" er et utenfrapåført begrep som er uegnet til å måle noesomhelst  og som egentlig ikke har rot ivår virkelighet og er veldig kunstig.

Anonymkode: 7a8bc...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i en fantastisk luksustilverelse - et jordisk paradis, det har vi gjort en stund nå.
De aller fleste mennesker i vesteuropa har det bedre enn adelen på midten av 1800-tallet.

Og likevel er vi ikke fornøyde. Aldri er flere vært psykisk syke. 

Er materiell velstand oppskrytt?

Anonymkode: 3682f...6ac

Et høyst betimelig spørsmål.  Jeg tror de fleste mennesker er skapt slik at de bestandig finner et eller annet å være misfornøyd med, nesten uansett hvor bra livet i det store og hele er. Det kan være alt fra økonomi til kjærlighetsliv eller andre relasjoner, helse, psyke, karriere, utdannelse, kropp, utseende eller mye annet - det finnes alltid et eller annet som ikke er helt bra. Så kan man i stor grad velge hvor stor plass dette skal ha i ens liv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som nevnt oppe : man må ha penger for å leve. Jeg kan iblant ha knappt med penger til mat ut måneden. Og jeg ville drevet med løgn om jeg sa at penger ikke betyr noe for lykke og velvære. Selvsagt går barna , familien osv foran penger men for at en familie skal ha det bra så er det viktig med en økonomi som strekker seg til neste lønning. Det er ikke alle i Norge som har mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg føler lykke akkurat, men er tilfreds med slik det er akkurat nå. Det jeg ser på er hvordan livet var da jeg var på bånn, da levde jeg ikke, men befant meg i helvetes forgård i mange år. Slik jeg hadde det den gang er milevis fra hvordan jeg har det nå, selv om jeg har dårligere perioder nå også.

Selv jobber jeg bevist for å få det bedre (ikke like flink bestandig da) og når en ting går bedre så strekker jeg meg etter neste ting som kan gjøre livet mitt bedre. Hadde jeg vært helt fornøyd nå så hadde jeg nok ikke fått noe mer framgang.

Håpet mitt er at en dag greier jeg å føle lykke. Om ikke hele tiden så iallefall innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2017 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Vi lever i en fantastisk luksustilverelse - et jordisk paradis, det har vi gjort en stund nå.
De aller fleste mennesker i vesteuropa har det bedre enn adelen på midten av 1800-tallet.

Og likevel er vi ikke fornøyde. Aldri er flere vært psykisk syke. 

Er materiell velstand oppskrytt?

Anonymkode: 3682f...6ac

https://www.nrk.no/norge/norge-karet-til-verdens-lykkeligste-land-1.13435868

Anonymkode: b54bd...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, emilie321 skrev:

Kan ikke si at jeg føler lykke akkurat, men er tilfreds med slik det er akkurat nå. Det jeg ser på er hvordan livet var da jeg var på bånn, da levde jeg ikke, men befant meg i helvetes forgård i mange år. Slik jeg hadde det den gang er milevis fra hvordan jeg har det nå, selv om jeg har dårligere perioder nå også.

Selv jobber jeg bevist for å få det bedre (ikke like flink bestandig da) og når en ting går bedre så strekker jeg meg etter neste ting som kan gjøre livet mitt bedre. Hadde jeg vært helt fornøyd nå så hadde jeg nok ikke fått noe mer framgang.

Håpet mitt er at en dag greier jeg å føle lykke. Om ikke hele tiden så iallefall innimellom.

Jeg føler meg lykkelig over noe, men samtidig trist over noe. Men det som jeg har som jeg er lykkelig over betyr mer enn det som jeg er trist over. Økonomien gjør meg ikke akkurat lykkelig. Jeg mister en del stønader neste år, og det er ikke akkurat noe å rope hurra for, når man sliter noe vannvittig med å få hjulet til å gå rundt. Jeg har selv vært flink å sløst penger på ferier osv, men jeg har brukt det som skal til for å få litt å glede meg til, og for psyken min sin del, samt så synes jeg at det er godt for barnas del å komme seg litt bort og. 


Jeg leste om folk som kommenterte at det var urettferdig at noen kunne reise på ferier med barna sine osv på facebook i sommer. Dette leste jeg mens jeg var på ferie. Det sto at noen hadde det altfor bra: de reiser til syden, og opplever alt mulig utifra bildene på facebook.  Sannheten er at jeg reiste på et lån, som det blir kjempetungt å betale tilbake på. Og jeg gjorde det for å få et giv i hverdagen. Og for det psykiske sin del. Det hjalp på å gjøre det, så lykke er å kunne gjøre litt og. Jeg liker ikke å si at jeg blir lykkelig av penger, men ja jeg blir gladere av det som koster penger. 

Og tilslutt: selvsagt er det andre ting som betyr mer enn penger. Barna mine, og familien min kan ikke måles i penger. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg føler meg lykkelig over noe, men samtidig trist over noe. Men det som jeg har som jeg er lykkelig over betyr mer enn det som jeg er trist over. Økonomien gjør meg ikke akkurat lykkelig. Jeg mister en del stønader neste år, og det er ikke akkurat noe å rope hurra for, når man sliter noe vannvittig med å få hjulet til å gå rundt. Jeg har selv vært flink å sløst penger på ferier osv, men jeg har brukt det som skal til for å få litt å glede meg til, og for psyken min sin del, samt så synes jeg at det er godt for barnas del å komme seg litt bort og. 


Jeg leste om folk som kommenterte at det var urettferdig at noen kunne reise på ferier med barna sine osv på facebook i sommer. Dette leste jeg mens jeg var på ferie. Det sto at noen hadde det altfor bra: de reiser til syden, og opplever alt mulig utifra bildene på facebook.  Sannheten er at jeg reiste på et lån, som det blir kjempetungt å betale tilbake på. Og jeg gjorde det for å få et giv i hverdagen. Og for det psykiske sin del. Det hjalp på å gjøre det, så lykke er å kunne gjøre litt og. Jeg liker ikke å si at jeg blir lykkelig av penger, men ja jeg blir gladere av det som koster penger. 

Og tilslutt: selvsagt er det andre ting som betyr mer enn penger. Barna mine, og familien min kan ikke måles i penger. 

Økonomi betyr selvfølgelig mye. Det er tungt å slite økonomisk, gjør det selv. Samtidig så får jeg det til på et eller annet vis, jeg greier å betale regningene mine, enn så lenge.

Datteren min betyr selvfølgelig alt for meg, hun er det beste som noensinne har hendt meg.

Sliter fortsatt mye psykisk selv om det ikke er så ille som før. Føler en glede når jeg tenker på de som er rundt meg i hverdagen, både venner og behandlere. En er avhengig av å ha gode behandlere for og kunne bli bedre, og det har jeg.

Mens jeg skriver så innser jeg at jeg faktisk har mye å være glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Lykke er reelt å oppleve og føle det som om ( hvor riktig eller uriktig det måtte være)man kanskje er enda en dag unna sin egen eller sine kjæres død selv om man kanskje i vitenskaplig lys eller når man tar på seg de mest moralske og eller vitenskaplige briller man måtte ha liggende i sin til nå lengste deperesjon og tenner seg en tobakksrøyk eller serverer en øl til sin mor og ser i et kort resymé sin høyrisikoadferd og hører Dean Martin som kanskje var den første standupkomikeren som man husker med sine vitser og wichkyglass  eller mat eller hva det måtte være innenfor rammen av lovlig adferd så langgt man selv vet med høygradlig sikkerhet til nåå )TV i gamle dager.

For en stemme og det mener jeg så absolutt. Nå dyrkes kanskje bare bedre og bedre stemmer frem for alt man vet.De som kommer etter oss får det kanskje ikke så ille allikevel om ikke de aller værste prognoser happens.

Man orker ikke engang ta livsløgnenfra seg selv så rent av lykkelig er man😊

(Vi trenger ikke doktor Rank det er ennå litt sommer på magasinene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...