Gå til innhold

Angst og pilleavhengighet / Missbruk


jafjohan

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en mann på over 50 år , er gift og har 4 barn og en kone som trenger mye hjelp på grunn av nakkeskade/ ryggsmerter og hun har Angina anfall. 

Jeg har slitt i over 30 år med en forferdelig dødsangst/ fobier og sosialangst . Har vært igjennom nedtrapping på Sobril sist i 1987 og jeg ble så syk , de gav meg 400 MG Nozinan hver dag for å roe meg , jeg gikk rundt som en zombie dopet på Nozinan men med en forferdelig angst . Følte jeg var inne i en boble mens folk var rundt meg . Tålte ikke dagslys , musklene var i høyspenn og det var et helvete på jord .Derfor er jeg så redd for nedtrapping på institusjon at de skal trappe ned så fort. 
I 12-13 år har jeg vært avhengig Abbas Sobril og Imovane . Først fikk jeg 15 Mg Sobril x 3 PR dag og 1 som et barn som trenger mye omsorg5 Mg Imovane på kvelden. Ettersom tiden gikk måtte jeg øke dosene for å få samme virkning . Nå 12- 13 år etter bruker jeg 10-12 stk 25 Mg Sobril PR dag fast . Blander med Imovane på dagen . De gangene jeg ikke har Sobril igjen bruker jeg opp til 25 stk 7,5 Mg Imovane på dagtid. 
Jeg vil så gjerne bli fri men klarer ikke å bli gående alene rundt på institusjon og er som sagt redd for at det blir alltfor brå seponering slik at både angsten og 
De kraftige Abstinenesene kommer samtidig og gjør meg så syk at folk reagerer på meg . Jeg blir som et barn som trenger mye omsorg og oppfølgning. Angsten tar fullstendig over og jeg får panikk . 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius

Har du en jobb? Noen arbeidsplasser har gode helseforsikringsordninger  (langt ord) for ansatte. Mange arbeidsplasser har også gode avtaler for sine ansatte i fht institusjoner som jobber med avvenning (private klinikker i regi av blå kors, lolandsheimen ol). Disse klinikkene har gjerne ett lengre tidsperspektiv på avvenningen enn via sykehus. Dette krever at du står frem på jobb og spør om en slik ordning finnes, at det gjelder deg trenger du jo ikke si før du har fått ett svar. Ellers skal det også finnes en ruskonsulent i kommunen som skal kunne gi råd om hvor du kan få hjelp.

Ønsker deg lykke til, du skal klare dette🖒

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kan klare en meget langsom nedtrapping i samarbeid med fastlege og uten innleggelse. Det krever viljestyrke, men det må en uansett ha om en skal klare seg etter et institusjonsopphold også. Du har nå et totalt uforsvarlig forbruk som endrer din personlighet og vedlikeholder angsten. I nedtrappingen kan du ta forholdsvis mye i starten og ta det stadig langsommere jo lengre ned du kommer. Målet trenger heller ikke være null. Målet kan i første omgang være en døgndose på Sobril 75 mg og Imovane 7,5 mg.

Første skritt kan være Sobril max 200 mg og ingen Imovane på dagtid.

'

Anonymkode: 73b09...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet godt hvordan det er å ha angst. Har selv ganske mye angst. Jeg har ikke så mye angst for egen helse men jeg har angst for de rundt meg sin helse. 

For 17 år tilbake gikk jeg på medisiner for angsten. Jeg hadde den gang angst for egen helse og. Den medisinen gjorde meg bare verre så jeg måtte slutte. Det beste er en gradvis nedtrapping. Jeg kuttet egentlig for brått men jeg ble ufattelig syk av medisinene. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mina1 skrev:

Vet godt hvordan det er å ha angst. Har selv ganske mye angst. Jeg har ikke så mye angst for egen helse men jeg har angst for de rundt meg sin helse. 

For 17 år tilbake gikk jeg på medisiner for angsten. Jeg hadde den gang angst for egen helse og. Den medisinen gjorde meg bare verre så jeg måtte slutte. Det beste er en gradvis nedtrapping. Jeg kuttet egentlig for brått men jeg ble ufattelig syk av medisinene. 

Kan jeg spørre om hvilke medisiner du ble så dårlig av og hva du mener du ble verre ved bruk av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Naivja skrev:

Kan jeg spørre om hvilke medisiner du ble så dårlig av og hva du mener du ble verre ved bruk av disse?

Jeg husker ikke navnene på alle medisinene. Men jeg fikk en hel haug. Jeg ble suicidal av medisinene. Legen sa at de mente at jeg hadde bedre av annen terapi enn medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at jeg blant annet fikk en medisin som de ikke gir på markedet lenger. Valium... men fikk en hel haug med medisiner hver eneste dag... og det var mange navn. Sovemedisinen var den beste som jeg fikk. Den fikk meg til å sove godt om nettene. De tok den fra meg ganske tidlig, og det var jeg glad for .. fordi man kan bli avhengig av sovemedisner på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...