Gå til innhold

16 åring og alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 åringen min kom hjem i går kveld og jeg merket at han drukket. Jeg spurte hvor han fikk tak i alkohol og han sa navnet til en gutt som gikk i klassen hans. Dem er ikke kompiser men henger tydeligvis sammens. Hadde du kontaktet denne guttens foreldre? 

Her hjemme får han ikke alkohol. Mange sier at det er bedre at dem får alkohol hjemme, så vet vi hva dem drikker, men det er uaktuelt for meg å kjøpe han alkohol 

Anonymkode: 3bef3...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt så lett for å ringe til foreldre ang ting. Det kan bli " flaut" for din sønn. Dessuten er det veldig følsomt for mange foreldre hvis de føler seg anklaget. Viktig at det blir en saklig og vennlig samtale hvis du velger å snakke med de. Vanligvis har jeg valgt å snakke med mine egne barn og latt de stå til ansvar for det de gjør. Ha en samtale om hva som er bra og ikke. Om drikkepress , om virkningen av alkohol, om å være så tøff at man kan si nei, om å være en som passer på sine venner og selv kan si at dette ikke er greit. Men du kjenner din 16 åring best. Mine tenåringer har vært veldig forskjellig. Noen er lettere å lede enn andre. 

Anonymkode: a9c05...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kontaktet akkurat den guttens foreldre.  Men hvis dere som er foreldre i klassen hans kjenner hverandre litt, kan (noen av) dere snakke generelt sammen om saken.  Ikke for å avtale felles innetider som om de gikk i barneskolen, men for å finne ut hvordan dere ser på disse tingene (det kan være greit å vite sannheten om hva "alle de andre gjør") og hva dere vil kontakte hverandre om (f.eks. hvis dere oppdager et sted som selger alkohol til mindreårige).  De er i den alderen hvor dette er veldig aktuelle temaer.

Det er ikke sikkert at noen av guttene får alkohol hjemme, det kan komme fra eldre kompiser eller de kan ha kjøpt "privat" (smuglervarer el.l.).  Det er ikke uvanlig at 16-åringer vet hvem de kan kontakte (i hvert fall ikke her i Oslo hvor jeg bor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet moren. Vi kjenner hverandre godt pga vi har eldre barn på samme alder. Hun ble glad for at jeg sa ifra. 

Anonymkode: 3bef3...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjenner hverandre godt pga vi har eldre barn på samme alder.

Da er det jo ikke unaturlig at dere snakker om saken.  Fint at dere har eldre barn, da har dere "vært gjennom det før" og blir ikke hysteriske i utide. 

Det er fint å holde sånt på et "naturlig" plan, altså at foreldre som kjenner hverandre litt (f.eks. fordi ungdommene vanker sammen), selvfølgelig snakker sammen, uten at det handler om sladring / angiveri som kan gå ut over det sosiale i vennegjengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kontaktet moren. Vi kjenner hverandre godt pga vi har eldre barn på samme alder. Hun ble glad for at jeg sa ifra. 

Anonymkode: 3bef3...5ce

Skulle akkurat til å skrive at jeg neppe ville tatt kontakt med foreldrene i dette tilfellet om jeg ikke kjente dem. Men det gjorde du jo, det fremgikk ikke først :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...