Gå til innhold

Hvoran bli kvitt væske i mellomøret? Kan ikke dra til lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. J19 her og jeg har sterke mistanker om at jeg har fått væske i mellomøret mitt.  Det gjør det utrolig vanskelig å være der det er støy, noe som blir værre da skolen begynner i løpet av neste uke. Har alltid hatt problemer med samme øre. Ble operert pga et kolestestom for ca 2 år siden. Så jeg har opplevd en god del ting med mellomøret mitt før, men bare ikke væske. Jeg spør her fordi jeg nylig har byttet fastlege, og får ikke bestilt legetime før den 1.september. Samt tviler jeg på at det er noe vits i å dra til legevakten fordi de trenger vel journalen min? - noe som fastlegen(som jeg enda ikke kan bruke) har. Så hva gjør jeg?  Øret mitt har holdt på slik i ca to uker nå. Det kommer og går, og innimellom er det såpass ille at jeg må bruke øreplugg når jeg er utendørs.

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. J19 her og jeg har sterke mistanker om at jeg har fått væske i mellomøret mitt.  Det gjør det utrolig vanskelig å være der det er støy, noe som blir værre da skolen begynner i løpet av neste uke. Har alltid hatt problemer med samme øre. Ble operert pga et kolestestom for ca 2 år siden. Så jeg har opplevd en god del ting med mellomøret mitt før, men bare ikke væske. Jeg spør her fordi jeg nylig har byttet fastlege, og får ikke bestilt legetime før den 1.september. Samt tviler jeg på at det er noe vits i å dra til legevakten fordi de trenger vel journalen min? - noe som fastlegen(som jeg enda ikke kan bruke) har. Så hva gjør jeg?  Øret mitt har holdt på slik i ca to uker nå. Det kommer og går, og innimellom er det såpass ille at jeg må bruke øreplugg når jeg er utendørs.

Anonymkode: d856b...ec3

Siden du har byttet fastlege, så er det fornuftig at du uansett ber om kopi av journalen din hos din gamle fastlege. Du har også mulighet til å kontakte den gamle fastlegen din inntil byttet skjer den 1. september.

Siden du har hatt så mye problemer med øret ditt, så antar jeg at du har vært behandlet av en spesialist? Det kan være at du kan få time direkte hos spesialisten; prøv å ringe dem og forklar problemet. Formelt sett så skal spesialisten ha fått en henvisning det siste året for at du skal kunne ta direkte kontakt, men av og til gjøres unntak.

Det siste alternativet er å oppsøke en helprivat øre-nese-hals-spesialist dersom du har råd til det. Der trenger du ikke henvisning, du kan få time umiddelbart, men det koster fort nærmere to tusen kroner for en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg bare hatt ønh timer hos poliklinikken. Men skal prøve å ringe rundt. Takk for råd og tips c:

 

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å bruke nesespray. Kjøp på butikken. Vanlig saltvansspray. Det hjalp på meg i løpet av noen dager (tips fra legen min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kitina skrev:

Det kan hjelpe å bruke nesespray. Kjøp på butikken. Vanlig saltvansspray. Det hjalp på meg i løpet av noen dager (tips fra legen min)

Hvor mange ganger daglig sprayet du?

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er væske? Hvordan oppleves det? Jeg hadde vakuum i mellomøret en gang. Det var ekstremt ubehagelig og lyder av alle slag var helt grusomme. Dette vakuumet oppsto fordi øretrompeten var tett så trykket ble ikke utlignet. Jeg fikk Rinexin og det hjalp. Fikk det både hos fastlegen og på legevakta. Rinexin hjelper på de slimhinnene som nesesprayen ikke når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger daglig sprayet du?

Anonymkode: d856b...ec3

Mener å huske jeg sprayet mye. Kanskje seks  ganger om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 10.07, Trine skrev:

Sikker på at det er væske? Hvordan oppleves det? Jeg hadde vakuum i mellomøret en gang. Det var ekstremt ubehagelig og lyder av alle slag var helt grusomme. Dette vakuumet oppsto fordi øretrompeten var tett så trykket ble ikke utlignet. Jeg fikk Rinexin og det hjalp. Fikk det både hos fastlegen og på legevakta. Rinexin hjelper på de slimhinnene som nesesprayen ikke når.

Er sikker. Men ordnet meg time hos legevakta allike vel. Hørselen min har begynt å bli dårligere på det øret siden jeg først fikk det. Da finner de forhåpentligvis ut av det.

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Har vært hos legevakta som mistenker infeksjon. Ble sendt hjem med øredråper og apocillin(antibiotika) - som skal tas 4 ganger daglig i en uke 😑

Også må jeg få ordnet meg legetime så fort jeg blir registrert hos min fremtidige fastlege slik at de kan henvise meg til ØNH 🙃

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that.. Og gjør det fortsatt..

Siden du skriver at du er operert, så kan det selvfølgelig være andre faktorer som er problemet ditt.. Men jeg har det iallfall likedan.. :)

Jeg har væske en eller anna plass i øret, det åpner seg og lukker seg i eninga.. Jeg kan høre kjempedårlig en liten stund, så åpner ørene seg plutselig og jeg hører godt igjen.. Det knaker og smeller og knitrer, og jeg kjenner helt tydelig at det er væske der.. 

Når du blir henvist, vær VELDIG klar på at du har et problem! IKKE la legen avfeie deg, og avvise deg etter en dårligere hørseltest.. Jeg har vært hos tre forskjellige ØNH-spesialister mange ganger i massevis av år, og har enda ikke fått hjelp med det virkelige problemet..

En fastlege sa til meg en gang(og han tror jeg på), at jeg(kan jo bare snakke for meg sjøl da) har antagelig tett gang mellom nesen og ørene(er det trompet det heter?) og derfor kan ikke trykket utlignes. I mitt tilfelle mest sannsynlig pga allergi.. Jeg fikk Rhinexin, og det hjalp jo forsåvidt.. Men straks jeg slutta med, ramla alt tilbake igjen. 

Så nå venter jeg igjen bare på neste allergi-utbrudd så må jeg på legevakta igjen. 
Min erfaring er at man må være ordentlig kvass for å få hjelp hos spesialister! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, etter en unødvendig uke med antibiotika og øredråper, så er jeg mer sikker på mistankene mine. Opplever lignende symptomer som Stacy nevnte over. Merker ar det har blitt værre, og hørselen har blitt dårligere. Heldigvis er det bare 1 uke igjen til jeg kan få time hos fastlege som kan henvise meg videre :)

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 10.24, Stacy skrev:

En fastlege sa til meg en gang(og han tror jeg på), at jeg(kan jo bare snakke for meg sjøl da) har antagelig tett gang mellom nesen og ørene(er det trompet det heter?) og derfor kan ikke trykket utlignes. I mitt tilfelle mest sannsynlig pga allergi.. Jeg fikk Rhinexin, og det hjalp jo forsåvidt.. Men straks jeg slutta med, ramla alt tilbake igjen. 

 

Det er en kanal mellom halsen og øret, øretrompeten heter den. Når den er tett utlignes ikke trykket og da blir det sånn som du forklarer. Det er det jeg snakket om høyere opp i tråden. Allergimedisiner kan hjelpe og det gjør ikke noe om man går på Rinexin i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Trine skrev:

Det er en kanal mellom halsen og øret, øretrompeten heter den. Når den er tett utlignes ikke trykket og da blir det sånn som du forklarer. Det er det jeg snakket om høyere opp i tråden. Allergimedisiner kan hjelpe og det gjør ikke noe om man går på Rinexin i perioder.

Men opplevde du smerter?

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men opplevde du smerter?

Anonymkode: d856b...ec3

Jeg opplevde ikke direkte smerte. Det som var vondt var at alle svake lyder ble helt ekstreme. Husker jeg satt på venterommet på legevakta og holdt meg for ørene fordi duringa fra ventilasjonsanlegget var helt jævlig. Orket heller ikke ha på tv eller radio. Men jeg sleit med å høre hva folk sa fordi alle lyder ble helt forvrengt og merkelige, i tillegg til at alt støy ble mye kraftigere. Jeg vil vel tro man kan oppleve et slags trykk i øret om det er øretrompeten som er tett. Det hadde heldigvis blitt veldig mye bedre innen jeg fikk time hos ØNH-lege. Der fikk jeg beskjed om å gå på allergimedisiner fast, selv utenfor allergisesongen. Også skulle jeg forsøke å utligne trykket ved å holde for nesa og lukke munnen og blåse, sånn som man gjør når man får dotter i øra. Heldigvis gikk det seg til etterhvert for den tilstanden var mer enn nok til å gjøre hvem som helst suicidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trine skrev:

Jeg opplevde ikke direkte smerte. Det som var vondt var at alle svake lyder ble helt ekstreme. Husker jeg satt på venterommet på legevakta og holdt meg for ørene fordi duringa fra ventilasjonsanlegget var helt jævlig. Orket heller ikke ha på tv eller radio. Men jeg sleit med å høre hva folk sa fordi alle lyder ble helt forvrengt og merkelige, i tillegg til at alt støy ble mye kraftigere. Jeg vil vel tro man kan oppleve et slags trykk i øret om det er øretrompeten som er tett. Det hadde heldigvis blitt veldig mye bedre innen jeg fikk time hos ØNH-lege. Der fikk jeg beskjed om å gå på allergimedisiner fast, selv utenfor allergisesongen. Også skulle jeg forsøke å utligne trykket ved å holde for nesa og lukke munnen og blåse, sånn som man gjør når man får dotter i øra. Heldigvis gikk det seg til etterhvert for den tilstanden var mer enn nok til å gjøre hvem som helst suicidal.

Ser den. Så bra det er bedre da^^ merker at jeg har hanske like symptomer som deg, så kanskje det er noe i den retningen. 

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser den. Så bra det er bedre da^^ merker at jeg har hanske like symptomer som deg, så kanskje det er noe i den retningen. 

Anonymkode: d856b...ec3

I såfall vil det nok hjelpe med rinexin. Det skader ihvertfall ikke å prøve. Syns egentlig det er rart du ikke fikk det fremfor antibiotika da du var hos legen. Er jo ikke bra å ta antibiotika unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye plaget med dette som barn og ungdom. Gikk ofte til ØNH spesialist. Måtte også bruke allergimedisin i perioder. Fikk operert inn dren i øret fem ganger i løpet av de årene. Vet ikke om det gjøres på voksne i dag. Vet også at jeg fikk beskjed om å holde for nesen og prøve og blåse for å utjevne trykket. Er usikker på om de anbefaler dette i dag. Mange ting forandrer seg innen medisinsk forskning. Lurt å snakke med ekspertisen.😊. 

Anonymkode: 02c52...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tett mellomøre for flere år siden og ble praktisk talt døv på det øret. Mellomøret er et lukket rom med "høremekanismene". For å utligne trykkforskjellene inne i mellomøret når trommehinnen beveger seg ved lyd, er det en slangeforbindelse fra mellomøret til bak i halsen. Den kalles vanligvis øretuben. Den er innvendig smurt med en tynn veske, slik at når det er stille, lukker tuben seg. Dette for å hindre bakterier til mellomøret. Ved lyd åpner den seg.

Har du mistanke om væske i mellomøret og øret føles tett, kan du (kanskje) få det opp ved å sitte i en sofa. Legg deg sidelengs med det tette øret ned. hold for nesen og blås i den så hardt du kan. Vent noen sekunder og reis deg fort opp. Så slipper du trykket i nesen. Dette kan du godt gjøre noen ganger om det ikke hjelper første gang. Dette er ikke skadelig.

Om du stadig er plaget med tett øre (øretube), kan du få satt inn et dren. Det finnes flere typer, noen ser ut som en snelle, og en annen som en "T". Den siste sitter veldig lenge i, men det er risiko for å skade trommehinnen! Men et snelledren kan også sitte lenge i hvis en flink ørelege setter det inn. Det er helt kurrant å få satt inn et slikt dren om du har tett øretube! Men OBS - hold deg unna svømmebassenger der det kan være en stor bakterieflora!!!  Når du dusjer, hold hodet slik at det ikke renner vann inn i det øret.

Jeg leste akkurat en legeartikkel her om bihulebetennelse - sinitus. Det han ikke tok med i listen over årsaker var autoimmune sykdommer. Enkelte slike sykdommer som F.eks. GPA (tidligere navn Wegeners granulomatose) forårsaker ofte kraftig sinitus. En ekkel sykdom som ofte starter med kraftig bihulebetennelse og tette ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vel, fått svar på hva det er da (tok sin tid). Viser seg at etter operasjonen i øre så ble det igjen en lomme i øret mitt, som det hadde begynt å danne seg en ny cyste i. Lommen gjør da slik at det er et hull over trommehinnen som gjør at all lyd kan bli forvrengt fra tid til annen. Må operere på nytt for å tette det igjen med brusk og evt fjerne cysten. Skal på MR om en uke for å se hvor omfattende det er, og da får jeg også vite når jeg må opereres på nytt. Håper det kan vente til sommeren slik at det ikke går utover studiene mine :)

Anonymkode: d856b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...