Gå til innhold

Om sterke meninger blant ukjente mennesker


påskelilje

Anbefalte innlegg

For et par dager siden kjørte jeg en slektning til noen venner. Jeg har truffet disse før så vidt. Ble der en liten stund, veldig hyggelige folk.

Men jeg ble så overrasket over spesielt den ene, som la ut i voldsomme ordelag om ulike politiske emner som han var engasjert i - og snakket som om dette var den eneste korrekte sannhet. Det gjaldt både miljøspørsmål, landbruk, forsvarspolitikk og andre tema. 

Jeg har ikke så enormt sterke meninger sånn generelt, og synes at i de fleste sammenhenger så er det komplekse årsaker på ulike sider som forklarer hborfor ting er som de er, og det finnes sjelden enkle løsninger. Jeg er heller ikke så flink til å argumentere, kanskje nettopp fordi jeg ofte ser at "motstanderen" som regel har noe rett.

I alle fall - jeg ble så overrasket over at denne personen, som knapt kjenner meg, fortalte så engasjert om sine saker på en veldig direkte møte  uten å sondere terrenget for at jeg kanskje hadde et annet syn en  ham. Prøvde meg på en setning i mot det han sa angående internasjonale militære aksjoner i midt-Østen, men fikk bare enda mer "overhøvling" tilbake.

Ble litt fascinert jeg,  er mer vant til å gå litt rundt grøten sånn at en ikke fornærmer andre eller tråkker på noens tær.... Men kanskje jeg burde bli litt tøffere? Problemet mitt er at jeg veldig sjelden synes noe er helt svart eller hvitt.

Hva mener dere? Har dere noen hjertesaker dere brenner 100 % for, som dere helt klart mener er korrekt?

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Jo jeg forstår hva du mener men jeg opplever det bare som om tidene bare er i stor stor endring ogmye av " filteret" til mange av oss er veldig nedslitt. Ja jeg sier oss for jeg ser på mine innlegg her på DOL som er litt konsekvensene av å føle at man "må bite så mye i seg" og er veldig overrasket over utviklingen fordi informasjonen i de vanlige nyhetskanalene ikke har gitt grunn til å tro annet. Møte med hverdagens virkelighet blir derfor et stort sjokk. Og de fleste av oss reagerer med ord som kanskje stokker seg litt. Sånn forstår jeg noe av dette.

Det vanskeligste synes jeg er spørsmål direkte rettet til meg som jeg veldig vanskelig kan vite noe om. ( eksempel spørsmål om hvorfor de kongelige ikke begraves i samme jord som andre)( også mye spørsmål og vansker omkring mat og middag)( Hva er en bedre middag?)

Jeg har også inntrykk av at mange iklke under noen omstendighet skal gå på vaskeri med gardiner til rens mår man ikke er i jobb engang( var så dum at jeg i første samtale svarte hyggelig og ærlig)Mange er veldig opptatt av andres privatliv ikke bare disse offisielle personene som vi alle kjenner fra aviser.

Tidene er i stor stor endring og. umulig å ute hvor vinden blåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt en som mener at vedkommendes mening er den eneste sannhet og de som mener noe annet rett til slett er dumme. Slitsomt.

Er helt enig i at det ikke er så enkelt og at alt ikke er svart/hvitt. Få ting som er det.

Selv kan jeg nok være litt påståelig innimellom, men jeg kan moderere meg fort hvis jeg får motargumenter som jeg synes høres fornuftige ut. Det er ikke alltid lett å tenke på alle sider av en sak bestandig.

Heldigvis har jeg begynt å lære meg å holde munn i enkelte tilfeller, er blitt flinkere til å velge mine kamper med omhu. Det er ikke alle det er noe vits i å diskutere med. Hvis jeg vet at jeg uansett ikke når fram så holder jeg munn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg har opplevet sånne i situasjonen uforståelige meningstirader iganske mange sammenheng også av mennesker jeg knapt har sett før og som påstår de kjenner meg og mine nærmeste noe de ikke gjør. Også hos behandlere.

(Det er dialoger som minner litt om gamle vitsetegninger om mannen og kona som kranglet omhvordan man skal kjøre bilen.)

Men jeg tror nå trenden kanskje går helt motsatt vei. Alle blir mere og mere forsiktige tror jeg på grunn av økonomiske konsekvenser av å komme opp i store krangler med kanskje rettsoppgjør og blasfemi og erektenkelser og lov om åndsfrihet osv.Enkelte mener jo at alt kan og skal måles i penger.

Ytringsfriheten blir kanskje også til noe som tilhører de herskende og rike klasser er den motsatte konsekvens som enkelte mener også så mye annet er blitt.

På den annen side er det en spesiell tid vi lever i. Det er veldig vanskelig å finne noe å sammenlikne med.

Føler ofte at det går bare en vei i dag.Men å bare å trekke seg ut og vekk fra sånne ting er nok bare vi vanlige og alminnelige mennesker kan prøve å gjøre.

Keg ber veldig om unnskyldning en gang for alle hvis noe jeg har skrevet og sagt her er av den type som dere er inne på. Ingenting kunne vært meg mere fremmed føler jeg i dag.( Jeg har gått sylte forkjølet siden itidlig i våres så " filteret" er ikke der det kanskje burde være.)

Det er sjelden noe er enkelt.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

For et par dager siden kjørte jeg en slektning til noen venner. Jeg har truffet disse før så vidt. Ble der en liten stund, veldig hyggelige folk.

Men jeg ble så overrasket over spesielt den ene, som la ut i voldsomme ordelag om ulike politiske emner som han var engasjert i - og snakket som om dette var den eneste korrekte sannhet. Det gjaldt både miljøspørsmål, landbruk, forsvarspolitikk og andre tema. 

Jeg har ikke så enormt sterke meninger sånn generelt, og synes at i de fleste sammenhenger så er det komplekse årsaker på ulike sider som forklarer hborfor ting er som de er, og det finnes sjelden enkle løsninger. Jeg er heller ikke så flink til å argumentere, kanskje nettopp fordi jeg ofte ser at "motstanderen" som regel har noe rett.

I alle fall - jeg ble så overrasket over at denne personen, som knapt kjenner meg, fortalte så engasjert om sine saker på en veldig direkte møte  uten å sondere terrenget for at jeg kanskje hadde et annet syn en  ham. Prøvde meg på en setning i mot det han sa angående internasjonale militære aksjoner i midt-Østen, men fikk bare enda mer "overhøvling" tilbake.

Ble litt fascinert jeg,  er mer vant til å gå litt rundt grøten sånn at en ikke fornærmer andre eller tråkker på noens tær.... Men kanskje jeg burde bli litt tøffere? Problemet mitt er at jeg veldig sjelden synes noe er helt svart eller hvitt.

Hva mener dere? Har dere noen hjertesaker dere brenner 100 % for, som dere helt klart mener er korrekt?

Jeg kjenner igjen typen, og undres meg over det samme selv: Hvorfor vil de legge ut i det vide og brede om kontroversielle temaer i sosiale sammenhenger uten å sondere terrenget først? Er slik påståelighet også et utslag av Dunning-Kruger-effekten kanskje? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Maggie55 skrev:

1.

Det vanskeligste synes jeg er spørsmål direkte rettet til meg som jeg veldig vanskelig kan vite noe om. ( eksempel spørsmål om hvorfor de kongelige ikke begraves i samme jord som andre)( også mye spørsmål

2.

og vansker omkring mat og middag)( Hva er en bedre middag?)

3.

Jeg har også inntrykk av at mange iklke under noen omstendighet skal gå på vaskeri med gardiner til rens mår man ikke er i jobb engang( var så dum at jeg i første samtale svarte hyggelig og ærlig)Mange er veldig opptatt av andres privatliv ikke bare disse offisielle personene som vi alle kjenner fra aviser.

1. Det er vel ingen som forventer at folk vet hvorfor begravelsesritualene for kongelige har blitt slik de har blitt. Da kan man bare svare "det vet jeg ikke noe om." Det er helt OK. Men om temaet er om prins Henrik og dronning Margrete så vil velg også mange mennesker uten royale og historiske kunnskaper kunne ha sin egen mening om det er sært eller ikke å nektes gravlagt sammen med ektefellen av de grunner som har fremkommer. 

2. 

Usikker på hva slags tema dette er. Handler det om definisjonen på hva som menes med en bedre middag? Eller er det småprat om måltider og kosthold generelt? 

3. 

Jeg tenker at synspunkt om egne og andres personlige preferanser mht hvordan gardiner bør rengjøres ligger utenfor påskeliljes spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla høyrefolk pleide min bestefar å si om sin svigerbror og søster. De krangla så busta føyk. Så ja, det er mange som er hellig overbevist i sitt eget syn. 

 

Hadde han vist jeg stemte FRP, hadde jeg nok fått høre det. Hehe, men det var jo underholdende da, om enn unødig.

Anonymkode: 37783...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, morsan skrev:

Jeg kjenner igjen typen, og undres meg over det samme selv: Hvorfor vil de legge ut i det vide og brede om kontroversielle temaer i sosiale sammenhenger uten å sondere terrenget først? Er slik påståelighet også et utslag av Dunning-Kruger-effekten kanskje? :P 

Måtte google Dunning-Kruger-effekten. Interessant! Mjo, det kunne kanskje stemme, men han her er en oppegående person som jeg egentlig forventet mer fra... Sjelden jeg treffer på så kategoriske mennesker! Jeg er sterk tilhenger av norsk landbruk og kjenner mange bønder, men har aldri truffet noen som til de grader opphøyet norsk landbruk som det eneste trygge i verden og at alle andre land jukser og lyver om mattrygghet... 

Og så var det flere andre temaer i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, emilie321 skrev:

Kjenner godt en som mener at vedkommendes mening er den eneste sannhet og de som mener noe annet rett til slett er dumme. Slitsomt.

Er helt enig i at det ikke er så enkelt og at alt ikke er svart/hvitt. Få ting som er det.

Selv kan jeg nok være litt påståelig innimellom, men jeg kan moderere meg fort hvis jeg får motargumenter som jeg synes høres fornuftige ut. Det er ikke alltid lett å tenke på alle sider av en sak bestandig.

Heldigvis har jeg begynt å lære meg å holde munn i enkelte tilfeller, er blitt flinkere til å velge mine kamper med omhu. Det er ikke alle det er noe vits i å diskutere med. Hvis jeg vet at jeg uansett ikke når fram så holder jeg munn.

 

 

Jeg burde nok bli flinkere til å diskutere, bli litt tøffere. Samtidig så tror jeg det er klokt det du sier, å velge sine kamper med omhu. Han jeg traff var nok ikke noe vits å diskutere med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Igrunnen bare ytringer jeg selv har vet utsatt for som jeg har synes har vært uforståelige. Synes de var mye lik hva du beskrevdu har vært utsatt for. Men det er bare å glemme. Beklager at jeg tok feil som synes mye i din situasjonsbeskrivelse var mye lik min egen.

Jeg tror det handler mye om politikk og politiske ytringer som mennesker nå i våre dager har en annen kultur for hvilke sammenhenger de nå plasserer i. 

Jeg ønsker bare ikke å understøtte all mulig jævelskap i verden  så jeg vil ikke være noe del av sånn kultur. Politikk er "ut "for meg. Ingen skal få ødelegge mer av mitt liv.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg trekker meg tilbake også herfra og er ikke lenger blandt dere på DOL. Ønsker hver og en alt godt videre og en god fremtid. 

Ingen nevnt og ingen glemt😊

(Min profil kan bare slettes hvis teknisk ønskelig og mulig. )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

42 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg trekker meg tilbake også herfra og er ikke lenger blandt dere på DOL. Ønsker hver og en alt godt videre og en god fremtid. 

Ingen nevnt og ingen glemt😊

(Min profil kan bare slettes hvis teknisk ønskelig og mulig. )

 

Det er overhodet ingen grunn til å trekke seg tilbake! DOL er for alle - både den som snakker om ting "på siden" og den som sier at andre snakker om ting "på siden." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg er vant til å kunne diskutere  politikk så busta fyker blant familie og folk jeg kjenner godt, uten å bli uvenner. Jeg føler meg frem blant folk jeg ikke kjenner så godt. Man kan jo i verste fall krasje en middag ved å ta opp tema som noen har veldig sterke følelser rundt.

Det høres ikke ut som fyren du forteller om var så veldig interessert i å høre motargumenter. Han ville vel bare holde tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Takk for det. Jeg har sterke meninger selv det er vel det kanskje. Føler meg litt truffet samtidig ser jeg at jeg også har det samme  problem med å forstå andre mange ganger. Enkelte ville kanskje si at det dypest handler om politikk hvordan folk fremtrer i det offentlige rom. Jeg tror ikke det. Jeg tror det har ikke mye å si hvem som har " makta" Det er de som gaper høyest som får mest uansett.

(En annen sak for egen del er at jeg har ikke tatt medisin på lang stund og det er tøffe tak da hun jeg bor sammen ikke har det lett moe som medfører for lite hvile for eg og ikke forstår hun stort av  noen kan bruke tid på nett overhodet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/14/2017 den 12.33, Gargamel skrev:

Jeg er vant til å kunne diskutere  politikk så busta fyker blant familie og folk jeg kjenner godt, uten å bli uvenner. Jeg føler meg frem blant folk jeg ikke kjenner så godt. Man kan jo i verste fall krasje en middag ved å ta opp tema som noen har veldig sterke følelser rundt.

Det høres ikke ut som fyren du forteller om var så veldig interessert i å høre motargumenter. Han ville vel bare holde tale.

Hei!

De fleste mennesker jeg kjenner, enten de er vage, og prøver være korrekte, eller hva de nå forsøker, så er de lite interessert i å høre motargumenter, de fleste har jo gjort seg opp sin mening, ja før man uttrykker noe som sin egen mening.

Jeg skjønner hva Påskelilje kan føle, jeg har selv tidvis blitt mer og mer, tilbakeholden, med egne meninger, av mange og ulike grunner, men først og fremst fordi å proklamere sin politiske tenkning, agenda, drømmer, ikke ender i noe konstruktivt, dvs i noen ny tenkning, men mer i økt rigiditet hos de innvolverte, og steilere fronter, da tenker jeg, det er det verden trenger mindre av.

Det hender jeg ikke greier holde kjeft, men da er det følelsene mine som med rette tar kontroll, jeg greier ikke alltid ti stille, når Sylvi Listhaug og hennes meningsfeller , messer i vei, om de norske verdier, og alt vi skal verne om, ....skjønt medregnet i dette vernet hennes, er å skyve gummibåter med desperate mennesker ut igjen, i havet, til den sikre drukningsdød.

Når sånn kynisme kommer opp og frem, ja da, da MÅ, jeg si noe. For da skjønner jeg, at mer enn nasjonalssangen og min norske kulturarv, som betyr mye for meg, så har nettopp, de to tingene, hver på sin måte lært meg, at større enn dette, enn å synge om frihet, og nestekjærlighet, så har det å leve budskapet gjort meg til den nordmann jeg er:

Og jeg kunne aldri skjøvet en gummibåt ut på havet, en gummibåt full av desperate mennesker, 

Det er å gjøre sånne onde ting, tenke og planlegge sånne onde ting, som bidrar til konflikter, ekstremissme, mer hat, mer misforståelser, og mindre forsoning.

Å elske Norge, er for meg, synonymt med å dele min frihet og mine goder, med de som trenger og også ønsker seg det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/13/2017 den 8.41, påskelilje skrev:

For et par dager siden kjørte jeg en slektning til noen venner. Jeg har truffet disse før så vidt. Ble der en liten stund, veldig hyggelige folk.

Men jeg ble så overrasket over spesielt den ene, som la ut i voldsomme ordelag om ulike politiske emner som han var engasjert i - og snakket som om dette var den eneste korrekte sannhet. Det gjaldt både miljøspørsmål, landbruk, forsvarspolitikk og andre tema. 

Jeg har ikke så enormt sterke meninger sånn generelt, og synes at i de fleste sammenhenger så er det komplekse årsaker på ulike sider som forklarer hborfor ting er som de er, og det finnes sjelden enkle løsninger. Jeg er heller ikke så flink til å argumentere, kanskje nettopp fordi jeg ofte ser at "motstanderen" som regel har noe rett.

I alle fall - jeg ble så overrasket over at denne personen, som knapt kjenner meg, fortalte så engasjert om sine saker på en veldig direkte møte  uten å sondere terrenget for at jeg kanskje hadde et annet syn en  ham. Prøvde meg på en setning i mot det han sa angående internasjonale militære aksjoner i midt-Østen, men fikk bare enda mer "overhøvling" tilbake.

Ble litt fascinert jeg,  er mer vant til å gå litt rundt grøten sånn at en ikke fornærmer andre eller tråkker på noens tær.... Men kanskje jeg burde bli litt tøffere? Problemet mitt er at jeg veldig sjelden synes noe er helt svart eller hvitt.

Hva mener dere? Har dere noen hjertesaker dere brenner 100 % for, som dere helt klart mener er korrekt?

Hei

Ja det er rart.

Det fins ingen opplagte svar, som fører til de beste løsninger på alt dette.

Jeg personlig liker best mennesker med tydelige og klare meninger, men da må de ha evnen til å lytte, og det har jo de ferreste, som er såå sikre.:-)

Jeg er bare ekstremt direkte og tøff når det kommer til flyktningespørsmål, Jeg VET at jeg aldri kunne skjøvet gummibåter med desperate mennesker ut igjen på havet, selv ikke om 10 % av dem, eller flere var terrorister, jeg ser mannen, kvinnen, barnet og den menneskelige nøden, bak det å sette seg i en slik farefull situasjon, det handler om nød, desperasjon, kort og godt noe så gjenkjenbart, som å være menneske, med grunnleggende behov.

Ellers, når det kommer til politikk, til EU spørsmål, til miljø, til skatt, til helse, til datavern....ja, vi kan være uenige, hvem vet, hva som er best, sannsynligvis, noe sånn ca midt på.

Men det er ikke ok, å skyve en gummibåt med desperate mennesker ut, sånn ca midt på:-(

Da dør mennesker, fra de største, til de minste, og der går en absolutt grense!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

De fleste mennesker jeg kjenner, enten de er vage, og prøver være korrekte, eller hva de nå forsøker, så er de lite interessert i å høre motargumenter, de fleste har jo gjort seg opp sin mening, ja før man uttrykker noe som sin egen mening.

Jeg skjønner hva Påskelilje kan føle, jeg har selv tidvis blitt mer og mer, tilbakeholden, med egne meninger, av mange og ulike grunner, men først og fremst fordi å proklamere sin politiske tenkning, agenda, drømmer, ikke ender i noe konstruktivt, dvs i noen ny tenkning, men mer i økt rigiditet hos de innvolverte, og steilere fronter, da tenker jeg, det er det verden trenger mindre av.

Det hender jeg ikke greier holde kjeft, men da er det følelsene mine som med rette tar kontroll, jeg greier ikke alltid ti stille, når Sylvi Listhaug og hennes meningsfeller , messer i vei, om de norske verdier, og alt vi skal verne om, ....skjønt medregnet i dette vernet hennes, er å skyve gummibåter med desperate mennesker ut igjen, i havet, til den sikre drukningsdød.

Når sånn kynisme kommer opp og frem, ja da, da MÅ, jeg si noe. For da skjønner jeg, at mer enn nasjonalssangen og min norske kulturarv, som betyr mye for meg, så har nettopp, de to tingene, hver på sin måte lært meg, at større enn dette, enn å synge om frihet, og nestekjærlighet, så har det å leve budskapet gjort meg til den nordmann jeg er:

Og jeg kunne aldri skjøvet en gummibåt ut på havet, en gummibåt full av desperate mennesker, 

Det er å gjøre sånne onde ting, tenke og planlegge sånne onde ting, som bidrar til konflikter, ekstremissme, mer hat, mer misforståelser, og mindre forsoning.

Å elske Norge, er for meg, synonymt med å dele min frihet og mine goder, med de som trenger og også ønsker seg det samme.

 

Jeg tror folk hat vanskelig for å skifte mening, særlig midt i en diskusjon. Jeg velger å tro at folk tross alt kan skifte mening mellom diskusjoner. Det hender også at folk modererer seg litt når de får motbør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror folk hat vanskelig for å skifte mening, særlig midt i en diskusjon. Jeg velger å tro at folk tross alt kan skifte mening mellom diskusjoner. Det hender også at folk modererer seg litt når de får motbør. 

Hei!

Ja det er et poeng jeg ikke må glemme, midt i kampens hete.

Takk for at du minnet meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...