Gå til innhold

Om sterke meninger blant ukjente mennesker


påskelilje

Anbefalte innlegg

På ‎14‎.‎08‎.‎2017 den 11.45, Maggie55 skrev:

Jeg trekker meg tilbake også herfra og er ikke lenger blandt dere på DOL. Ønsker hver og en alt godt videre og en god fremtid. 

Ingen nevnt og ingen glemt😊

(Min profil kan bare slettes hvis teknisk ønskelig og mulig. )

 

Ikke gå.

Det er ikke alltid så lett å forstå hva du sier, men jeg liker at du er her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎14‎.‎08‎.‎2017 den 12.33, Gargamel skrev:

Jeg er vant til å kunne diskutere  politikk så busta fyker blant familie og folk jeg kjenner godt, uten å bli uvenner. Jeg føler meg frem blant folk jeg ikke kjenner så godt. Man kan jo i verste fall krasje en middag ved å ta opp tema som noen har veldig sterke følelser rundt.

Det høres ikke ut som fyren du forteller om var så veldig interessert i å høre motargumenter. Han ville vel bare holde tale.

I min familie diskuterer vi ikke så voldsomt mye - heller ikke mannen min og jeg (politikk altså - andre ting kan vi jo både diskutere og krangle om :P) - men ungdommene mine er blitt temmelig samfunnsengasjert nå, og synes det er veldig spennende å diskutere politikk, så jeg må kanskje lære meg å bli litt tøffere.

Nei - han jeg traff ville nok bare holde tale. Men når han holdt sin kamptale mot ulv i Norge, så kunne han jo ikke vite om jeg var engasjert i WWF eller MDG eller Naturvernforbundet... Jeg ser absolutt at det er vanskelig å opprettholde beiteområder og ulveområder på samme sted - men jeg synes ikke det er noe enkelt svar på det. Og når han begynte å snakke om Syriakonflikten som om det fantes et enkelt svar på den konflikten også, og jeg har en kamerat som har fortalt hvordan det var å være politisk engasjert der, så fikk jeg litt nok - men orket ikke ta opp diskusjonen med ham. Men burde kanskje gjort det... Men så var det harmonien rundt kaffebordet da - det var ikke nødvendig å ødelegge den gode stemningen for den lille timen jeg var der :huh:

Så jeg feiget ut og tidde stort sett still og hørte på talen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎08‎.‎2017 den 18.46, Madelenemie skrev:

Hei

Ja det er rart.

Det fins ingen opplagte svar, som fører til de beste løsninger på alt dette.

Jeg personlig liker best mennesker med tydelige og klare meninger, men da må de ha evnen til å lytte, og det har jo de ferreste, som er såå sikre.:-)

Jeg er bare ekstremt direkte og tøff når det kommer til flyktningespørsmål, Jeg VET at jeg aldri kunne skjøvet gummibåter med desperate mennesker ut igjen på havet, selv ikke om 10 % av dem, eller flere var terrorister, jeg ser mannen, kvinnen, barnet og den menneskelige nøden, bak det å sette seg i en slik farefull situasjon, det handler om nød, desperasjon, kort og godt noe så gjenkjenbart, som å være menneske, med grunnleggende behov.

Ellers, når det kommer til politikk, til EU spørsmål, til miljø, til skatt, til helse, til datavern....ja, vi kan være uenige, hvem vet, hva som er best, sannsynligvis, noe sånn ca midt på.

Men det er ikke ok, å skyve en gummibåt med desperate mennesker ut, sånn ca midt på:-(

Da dør mennesker, fra de største, til de minste, og der går en absolutt grense!

Jeg ser også enkeltindividene i en komplisert situasjon, og klarer ikke å forstå at noen mener det er et enkelt svar på for eksempel konflikten i Syria, der det er så mange motstridende parter. Jeg hadde heller ikke klart å la være å redde noen som holdt på å drukne (bortsett fra hvis jeg da risikerte å drukne selv), eller skyve en gummibåt ut på havet igjen. Helt horribelt!

Jeg liker godt å lytte til mennesker som har personlig erfaring med ulike problemstillinger, synes det er mer interessant enn personer som har tatt bastante standpunkt uten å se helheten. Liker godt å lese romaner som omhandler vanskelige ting, der en lærer mye om mennesketyper, religion, samfunn, historie og geografi. Nå sist leste jeg "To søstre" av Åsne Seierstad, som ikke er en roman, men en dokumentarbok, og lærte masse om islam og Syria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/17/2017 den 9.08, påskelilje skrev:

Jeg ser også enkeltindividene i en komplisert situasjon, og klarer ikke å forstå at noen mener det er et enkelt svar på for eksempel konflikten i Syria, der det er så mange motstridende parter. Jeg hadde heller ikke klart å la være å redde noen som holdt på å drukne (bortsett fra hvis jeg da risikerte å drukne selv), eller skyve en gummibåt ut på havet igjen. Helt horribelt!

Jeg liker godt å lytte til mennesker som har personlig erfaring med ulike problemstillinger, synes det er mer interessant enn personer som har tatt bastante standpunkt uten å se helheten. Liker godt å lese romaner som omhandler vanskelige ting, der en lærer mye om mennesketyper, religion, samfunn, historie og geografi. Nå sist leste jeg "To søstre" av Åsne Seierstad, som ikke er en roman, men en dokumentarbok, og lærte masse om islam og Syria.

Hei!

Ja det er horribelt!

Men dette arbeidet står det respekt av!!

 

Så det fins håp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...