Gå til innhold

Gravid med tvillinger - når sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, morsan skrev:

Jeg mener at dersom man har satt en dato så har barnet værsågod å holde seg til den! Like greit at dw lærer seg å overholde frister fra starten av. :P 

Hilsen-fødte-på-termin-og-ble-selv-født-på-termin! ;) Hihi! :D 

Vel - ikke rart jeg alltid har god tid... det var nok forutbestemt før jeg ble født at jeg sjelden blir stresset og som regel er optimist for å rekke å være et sted til et gitt tidspunkt :D

Stakkars jentene mine - de kommer til å ha svangerskap på nærmere 44 uker, dersom de følger trenden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette fant jeg på Helsenett.

Enhver tvillingmor har rett på sykemelding fra 28. svangerskapsuke uten at legen behøver å redegjøre for om du er syk.

Dessuten er det viktig tidligere i svangerskapet å hindre senabort og for tidlig fødsel. Dette betyr at du bør avlastes fra arbeid og stress, og hvis du har tungt fysisk eller stressende arbeid, bør du sykemeldes tidligere.

Du har på samme måte som alle gravide rett til ett års permisjon etter fødselen, men bare 42 uker med full lønn eller 52 uker med 80 prosent lønn.

Fordi du venter flere barn forlenges denne stønadsperioden med fem uker med full lønn (eller sju uker med 80 prosent lønn) for hvert barn som fødes utover ett. Noen andre særrettigheter finnes ikke.

Så vil det underveis bli vurdert om du trenger sykmelding hvis det er komplikasjoner eller risiko for tidlig fødsel.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...