Gå til innhold

Når venner blir skilt


påskelilje

Anbefalte innlegg

Dere som har vært gjennom samlivsbrudd, hvordan har deres venner forhold seg til dere og til deres eks i etterkant? Jeg synes dette er så vanskelig! Vi har et vennepar som gikk fra hverandre for en stund siden, og i utgangspunktet ønsket vi å fortsette vennskapet med begge to. Venninna mi har fått ny kjæreste, og jeg har truffet dem sammen noen ganger. Kameraten min, hennes eks altså, ikke liker at vi treffer denne nye kjæresten til eksen hans. Henger dere med? Vi har landet på at foreløpig inviterer mannen min og jeg ikke det "nye paret" hjem til oss når vi er hjemme begge to, men hvordan blir det etter hvert? Dersom disse to (venninna mi og kjæresten) fortsetter å være sammen, må vi vel kunne forholde oss til dem som venner? Men jeg forstår jo også kameraten min, at han synes det er leit at ekskona har fått ny kjæreste...

Vi har vært en vennegjeng som har vært mye sammen de siste 15-20 årene, på turer, fester, vanlige besøk og konserter etc. Nå må vi invitere enten hun eller ham - og ingenting blir som før. Hvor lang tid bør det gå før vi inviterer "det nye paret" i en slik vennegjengsammenheng? Vet jo at det ikke finnes noen fasit altså.... Foreløpig så kan ikke venninna mi og kameraten min (de som var gift) være sammen i sosiale sammenhenger.

Jeg er jo glad i begge, men er absolutt nærmest venninna mi, og støtter henne i de vanskelighetene hun har. Ser at det kanskje blir vanskelig å opprettholde vennskapet til kameraten min når han ikke ønsker at jeg skal ha kontakt med kjæresten til eksen... Mannen min synes også dette er veldig vanskelig, og han føler seg nok enda mer skviset mellom disse to, som har vært våre beste venner gjennom mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge siden er det de ble skilt da?

Brodern og fruen gikk fra hverandre høsten 2016, typ ett år siden. Vi traff den nye kjæresten etter at de hadde vært seriøst sammen i 6 måneder. Dette var ikke lett for hans eks, som også er min beste venninne, men har gått seg til. Ofte løser sånt seg når begge to har funnet en ny eller datet litt :) Jo, de var sammen i 10 år, like lenge som meg og sambo, så vi har naturligvis mye felles venner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I situasjoner hvor det er naturlig ville jeg invitert begge to og sagt ifra til dem at begge er invitert. Så får heller de krangle om hvem som skal kommer dersom de ikke evner å se hverandre. Det er også naturlig at en ny kjæreste får henge seg på, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hvor lenge siden er det de ble skilt da?

Brodern og fruen gikk fra hverandre høsten 2016, typ ett år siden. Vi traff den nye kjæresten etter at de hadde vært seriøst sammen i 6 måneder. Dette var ikke lett for hans eks, som også er min beste venninne, men har gått seg til. Ofte løser sånt seg når begge to har funnet en ny eller datet litt :) Jo, de var sammen i 10 år, like lenge som meg og sambo, så vi har naturligvis mye felles venner osv.

De ble separert til nyttår. Vet ikke akkurat når den nye kjæresten kom inn i bildet, men jeg traff ham et par ganger før sommeren, og har truffet ham et par ganger i sommer, sammen med venninna mi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trine skrev:

I situasjoner hvor det er naturlig ville jeg invitert begge to og sagt ifra til dem at begge er invitert. Så får heller de krangle om hvem som skal kommer dersom de ikke evner å se hverandre. Det er også naturlig at en ny kjæreste får henge seg på, syns jeg.

Det synes jeg også er en grei løsning. Men akkurat når en også skal inkludere den nye kjæresten i invitasjonen, er litt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, påskelilje skrev:

Det synes jeg også er en grei løsning. Men akkurat når en også skal inkludere den nye kjæresten i invitasjonen, er litt verre.

Ja, jeg hadde nok latt han få henge seg på og tenkt at voksne mennesker må da for faen klare å være i samme rom som en eks og en ny kjæreste :) Men jeg er nok muligens litt for enkel på det området :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Trine skrev:

I situasjoner hvor det er naturlig ville jeg invitert begge to og sagt ifra til dem at begge er invitert. Så får heller de krangle om hvem som skal kommer dersom de ikke evner å se hverandre. Det er også naturlig at en ny kjæreste får henge seg på, syns jeg.

Er enig i dette. 

Den dagen han også får seg kjæreste blir det nok lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Er enig i dette. 

Den dagen han også får seg kjæreste blir det nok lettere.

Ja, jeg håper det. Men det kan jo ta tid, selv om jeg nok tror at han på en måte er klar for å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er ikke deres jobb å fryse ut den nye kjæresten til venninnen din. Jeg skjønner ex-mannen ikke liker at hum har kjæreste, men han har ikke rett til å trekke dere inn i konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Det er ikke deres jobb å fryse ut den nye kjæresten til venninnen din. Jeg skjønner ex-mannen ikke liker at hum har kjæreste, men han har ikke rett til å trekke dere inn i konflikten.

Enig. Samtidig er det jo fint om venner forstår at ting er vanskelig i starten. Mye går seg til etterhvert, men kanskje kan man det første året eller så klare å ha invitasjoner/opplegg som "skjermer" hver av de to fra det tidligere paret, f eks at hun og ny kjæreste er gjester en gang og han gjest en annen gang. 

Hvis man skal kategorisk si at man, også når bruddet er ferskt, alltid skal invitere alle tre og la dem selv få finne ut av dette blir det lett de facto til at den som ikke har partner ikke kommer. Den som har ny partner har en voldsom fordel - hun er forelsket og har en partner å støtte seg til, og det er lett for han å føle seg som en "taper". 

Uansett synes jeg den som inviterer relativt nyskilte med på ting bør å si fra om den tidligere ektefellen også kommer eller ikke, og i tilfelle om ny kjæreste er med. Da får man i det minste forberedt seg litt mentalt og det vil forhåpentligvis være lettere å innrette seg (ta seg sammen). 

(Mye av dette var ikke kommentarer til deg, Gargamel, men til tråden generelt.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...