Gå til innhold

Til Stjernestøv - en bønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære Stjernestøv,

Jeg har et ønske som jeg er usikker om jeg skal fremme eller ei. Jeg vet ikke om jeg klarer å nå frem med det, jeg er usikker på om jeg kan klare å få frem hvorfor jeg har dette ønske.

Saken er den at linker og henvisninger til en del av de tingene du har publisert i det siste er med på å spre informasjon som er uheldig for mange som ikke har et filter eller kritisk evne til å vurdere materialet. Jeg er svært bekymret for all denne form for informasjon som er linket til konspirasjon og absurditeter i forhold til samfunnsorden, medisin og media.

Jeg har en i nær familie som har forandret seg fullstendig på bakgrunn av denne form for "sannheter" som er lagt ut på nettet. Vrangforestillingene sprer seg som ild i tørt gress. Nå er vedkommende kommet i en kinkig livsituasjon høyst sannsynlig fordi vedkommende er blitt fullstendig overbevist om sannhetsgehalten i dette og har viderepostet "sannheter" i øst og vest på nettet. Dette har fått noen alvorlige følger. Jeg er svært bekymret. 

Jeg ønsker ikke å skrive inn navn på de nettstedene som du tidvis har nevnt fordi jeg ikke ønsker å lede lesere i retning av denne form for subkultur som ødelegger folk både innad i familier og skader deres forhold til arbeidslivet. Det å flagge alle disse politiske, religiøse og historiske vrangforestillingene kan føre til at godtroende disipler som kjøper disse "sannhetene" mister troverdighet i arbeidslivet og blir oppsagt, i tillegg så vil nær familie bli bekymret for omsorgsevne og generelt gangsyn. Dette kan skape mange konflikter og uro i familier når et familiemedlem har gitt seg hen til denne form for absurde "sannheter". 

Min bønn til deg og andre som er opptatt av alle disse idéene er derfor å holde det innenfor submiljøene og ikke ta det ut der nye "disipler" kan rekrutteres. Dol er et slikt sted. Det er ille nok at så mange går rett i klisteret og tror på all denne udokumenterte "kunnskapen".  

Jeg er fullt klar over at ytringsfriheten gjelder her som alle andre steder, så det er bare en bønn til deg fra en som etterhvert er blitt svært bekymret for hvilke alvorlige følger det får å poste slike "sannheter". 

Jeg ønsker deg forøvrig alt godt og vil understreke at dette ikke er ment som en oppfordring til ikke å skrive på Dol. Jeg synes det er svært hyggelig at du er her og leser gjerne mye av det du skriver...men har altså et ønske nettopp i forhold til nevnte tematikk.

Anonymkode: 8a3d6...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg håper jeg at ledelsen i DOL snart tar ansvar og raskt og konsekvent sletter slike syke innlegg og linker som legges ut fra denne bruker.

Anonymkode: 4ec74...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg tror at man egentlig må være psykotisk for å tro på slikt (friske mennesker har som regel en viss kildekritikk) så er jeg helt enig. Jeg bet meg særlig godt merke i uttalelsen "det er ikke noe vits i å stemme ved valget, det er Illuminati som bestemmer uansett" - dette er egnet til å så tvil rundt landets demokrati og viktigheten av å stemme. Vel å merke for syke mennesker, men likevel.

Man er sin egen redaktør på et forum, og med det følger et ansvar. Sprer man usannheter bør dette fjernes. Fraråder man syke mennesker å ta medisin, kan det få fatale konsekvenser.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at folk har fri vilje, jeg påtvinger dem ikke noe men det må være plass for dette også. Men det er det vel ikke her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg pleier å si at folk har fri vilje, jeg påtvinger dem ikke noe men det må være plass for dette også. Men det er det vel ikke her da.

Dette handler ikke om fri vilje eller ikke, men å nøre opp under psykdom.

Anonymkode: 52064...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om fri vilje eller ikke, men å nøre opp under psykdom.

Anonymkode: 52064...634

Ja jeg hører det, men dere skal ikke undervurdere psykisk syke folk. De har også fri vilje og har lov til å se ting på sin måte, så de skal beskyttes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg hører det, men dere skal ikke undervurdere psykisk syke folk. De har også fri vilje og har lov til å se ting på sin måte, så de skal beskyttes? 

Som sagt, nøre opp under psykdom er ingen tjent med.

Anonymkode: 52064...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt negativt påvirket når det gjelder om å slutte med medisiner pga mye skriving om dette. Så det er lett for at tankene drar på villspor. 

Det må da gå an å ha en tro uten å måtte prøve å få med seg flest mulig på den ferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har selv blitt negativt påvirket når det gjelder om å slutte med medisiner pga mye skriving om dette. Så det er lett for at tankene drar på villspor. 

Det må da gå an å ha en tro uten å måtte prøve å få med seg flest mulig på den ferden.

Nå har jeg bedt deg å slutte med medisiner? Å ta medisiner må være opp til enhver, folk gjør som de vil. Ta medisiner til det tyter ut ørene, det er nå helt opp til deg!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, nøre opp under psykdom er ingen tjent med.

Anonymkode: 52064...634

Da må jeg jo få beskjed av admin da at jeg er skadelig her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, stjernestøv skrev:

Nå har jeg bedt deg å slutte med medisiner? Å ta medisiner må være opp til enhver, folk gjør som de vil. Ta medisiner til det tyter ut ørene, det er nå helt opp til deg!! 

Det var et eksempel på hvor lett tankene kan gå på villspor pga hva andre skriver mye om. Det er flere som har skrevet særdeles negativt om medisiner her inne. Det var ikke rettet mot deg spesielt, beklager at jeg skrev upresist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, emilie321 skrev:

Det var et eksempel på hvor lett tankene kan gå på villspor pga hva andre skriver mye om. Det er flere som har skrevet særdeles negativt om medisiner her inne. Det var ikke rettet mot deg spesielt, beklager at jeg skrev upresist.

Ok. Da må admin komme med retningslinjer her inne, hva som er lov å skrive om og hva som ikke er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis alle er så imot det jeg legger ut, kan jeg godt slutte å skrive her jeg. Her skal det være A4...om boller og brus. Bye bye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men hvis alle er så imot det jeg legger ut, kan jeg godt slutte å skrive her jeg.

Leste du siste avsnittet til trådstarter?

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker deg forøvrig alt godt og vil understreke at dette ikke er ment som en oppfordring til ikke å skrive på Dol. Jeg synes det er svært hyggelig at du er her og leser gjerne mye av det du skriver...men har altså et ønske nettopp i forhold til nevnte tematikk.

Det er ingen grunn til å ta dette så personlig, det handler om at folk blir slitne av "hakk i plata"- innlegg.  Når ønsket om å opplyse / informere blir til misjonering, er det greit å si fra.  Trådstarter gjør det på en pen og rolig måte.  Dessuten er det et tilleggspoeng  at når man henvender seg til (p)syke, er det grunn til å trå ekstra varsomt. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, stjernestøv skrev:

Men hvis alle er så imot det jeg legger ut, kan jeg godt slutte å skrive her jeg. Her skal det være A4...om boller og brus. Bye bye :) 

Stjernestøv, jeg leser mye av det du skriver og du har mye positivt å bidra med (ikke det at en bare skal skrive positivt da) Synes det er fint å kunne følge deg så jeg håper du forblir her inne. :) Det er bare enkelte ting jeg synes det kan bli litt for mye av. Nå er det heldigvis ikke jeg som bestemmer om hva vi skal kunne skrive, men dette var bare en bønn til deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Må bare si siden jeg ikke klarer å styre meg...

Åse-Marit Persdatter Svendstad sitt bilde.

Du har da litt humor også da stjernestøv. 😊. Veldig bra. Jeg har også ting jeg "brenner" for men har ikke mot til å snakke om det . Du tørr jammen å stikke hodet frem og si hva du mener. Det er jo kanskje det som er så herligt befriende med deg , at du er deg selv og takler egentlig bra å få litt motstand på ting. Jeg personlig er ikke helt enig i alt du skriver men føler ikke at jeg lar meg påvirke av det. Jeg har mange ganger blitt såret av folk innpå her men ikke av deg. Likevel kan det noen ganger være lurt å høre på konstruktiv kritikk. At faktisk noen blir uroet og påvirket negativt av noe av det du skriver. 

Anonymkode: cfd3b...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Men hvis alle er så imot det jeg legger ut, kan jeg godt slutte å skrive her jeg. Her skal det være A4...om boller og brus. Bye bye :) 

Jeg syns det er intressant det du skriver her inne, jeg syns ikke du skal dra. Det er de andre her inne som ikke respekterer din tro og mening. Jeg er ikke en av dem som ikke respekterer deg. Jeg er heller ikke a4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stjernestøv skrev:

Men hvis alle er så imot det jeg legger ut, kan jeg godt slutte å skrive her jeg. Her skal det være A4...om boller og brus. Bye bye :) 

Du skriver akkurat disse ordene _hele_ tiden, men du slutter jo aldri. Kan du ikke bare gjøre som du sier og slutte? 

Anonymkode: 7ae42...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver akkurat disse ordene _hele_ tiden, men du slutter jo aldri. Kan du ikke bare gjøre som du sier og slutte? 

Anonymkode: 7ae42...a56

Vi ønsker ikke at hun skal slutte.

Anonymkode: 52064...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...