Gå til innhold

Brudd på taushetsplikten på apoteket?


emilie321

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

På det apoteket jeg bruker så har det begynt en ny ung dame, jobbet der i ca 8 måneder. Problemet mitt er at hun kommenterer høyt hvilke medisiner jeg bruker og hva de er for. Hun har også sine meninger om hvilke doser jeg bør ha og ikke ha. Har også meninger om at jeg bør kutte ut en medisin. Forrige gang jeg hadde med henne å gjøre så kommenterte hun høyt at abilify var for psykoser. Hun lurte også på om jeg var bipolar. Apoteket var da smekk fullt og de som sto nærmest måtte iallefall ha hørt hva hun sa. Idag skjedde det samme. Jeg skulle bla ha quetiapin, efexor og brintellix. Hun sa da rimelig høyt at alle de tre medisinene var for depresjon og om jeg virkelig trengte alle tre? Nå var det også andre kunder i nærheten som måtte ha hørt henne.

Synes ikke dette er greit. Jeg er vanligvis åpen om min psykiske lidelser, men jeg vil gjerne bestemme selv hvem jeg sier det til og i hvilken setting. En annen ting er at det blir galt at jeg skal stå å forsvare hvilke medisiner jeg får og hvorfor. Nå bruker jeg primært quetiapin for søvn, efexor for angst og brintellix for depresjon.

Nå liker jeg å handle der pga en ansatt som er som et avansert leksikon, hun har en enorm kunnskap og hun er i tillegg veldig hyggelig. Dette apoteket er i tillegg lettest tilgjengelig for meg.

Vurderer å gå tilbake til apoteket å prate med daglig leder om denne ansatte og eventuelt bytte apotek hvis dette skjer igjen.

Har jeg rett til å reagere på dette, eller er det jeg som overreagerer? Er det å regne som brudd på taushetsplikten det å prate slik hun gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

På det apoteket jeg bruker så har det begynt en ny ung dame, jobbet der i ca 8 måneder. Problemet mitt er at hun kommenterer høyt hvilke medisiner jeg bruker og hva de er for. Hun har også sine meninger om hvilke doser jeg bør ha og ikke ha. Har også meninger om at jeg bør kutte ut en medisin. Forrige gang jeg hadde med henne å gjøre så kommenterte hun høyt at abilify var for psykoser. Hun lurte også på om jeg var bipolar. Apoteket var da smekk fullt og de som sto nærmest måtte iallefall ha hørt hva hun sa. Idag skjedde det samme. Jeg skulle bla ha quetiapin, efexor og brintellix. Hun sa da rimelig høyt at alle de tre medisinene var for depresjon og om jeg virkelig trengte alle tre? Nå var det også andre kunder i nærheten som måtte ha hørt henne.

Synes ikke dette er greit. Jeg er vanligvis åpen om min psykiske lidelser, men jeg vil gjerne bestemme selv hvem jeg sier det til og i hvilken setting. En annen ting er at det blir galt at jeg skal stå å forsvare hvilke medisiner jeg får og hvorfor. Nå bruker jeg primært quetiapin for søvn, efexor for angst og brintellix for depresjon.

Nå liker jeg å handle der pga en ansatt som er som et avansert leksikon, hun har en enorm kunnskap og hun er i tillegg veldig hyggelig. Dette apoteket er i tillegg lettest tilgjengelig for meg.

Vurderer å gå tilbake til apoteket å prate med daglig leder om denne ansatte og eventuelt bytte apotek hvis dette skjer igjen.

Har jeg rett til å reagere på dette, eller er det jeg som overreagerer? Er det å regne som brudd på taushetsplikten det å prate slik hun gjør?

Nei, du overreagerer ikke. Det der hadde jeg ikke funnet meg i. Vedkommende har ingen ting med hva slags medisiner, og hva slags doser du bruker. Klag til daglig leder, eller bytt apotek.

Anonymkode: 19224...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du overreagerer ikke. Det der hadde jeg ikke funnet meg i. Vedkommende har ingen ting med hva slags medisiner, og hva slags doser du bruker. Klag til daglig leder, eller bytt apotek.

Anonymkode: 19224...8c8

Takk for svar.

Men er det et brudd på taushetsplikten?

Skjelver bare med tanken på å klage, føler at jeg ikke har rett til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Det er greit at de kommer med noe informasjon om medisinene, men det er ikke greit å spørre deg om hvilke diagnoser du har. Og det er i alle fall ikke greit å overstyre legens anbefalinger, og for eksempel anbefale deg å kutte ut en medisin, eller å endre dosen. Synes det bør rapporteres. Kan jo gjøre skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så alvorlig at du MÅ snakke med leder. Denne medarbeideren blander seg bort i ting hun verken har kompetanse eller lov til å diskutere med pasienten.

Anonymkode: 0ed17...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

Hvis ikke dette er brudd på taushetsplikten så vet ikke jeg. Uansett er det viktig å si ifra, oppførselen er serdeles uprofesjonell. Gi beskjed, skriv ett anonymt brev hvis det er enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Takk for svar.

Men er det et brudd på taushetsplikten?

Skjelver bare med tanken på å klage, føler at jeg ikke har rett til det. 

Jeg tviler på at snakk om medisiner er taushetsbelagt for de som jobber på apotek. Men helt enig i at denne ansette får høre det, og da er det antakelig mest ryddig å gå til lederen og si det på en grei måte.

 

Saken og den apotekansatte minner meg om da en venninne var på apoteket og kjøpte graviditetstest da hun var ca. 18 år. Dette var før apotekene var selvbetjente, og hun nærmest hvisket til damen bak disken hva hun skulle ha, da apoteket var fullt av folk og også noen hun kjente litt til. Den apotekansatte må klatre opp på en stige for å hente, og roper da fra øverste trinn over hele butikken: "Var det XX graviditetstest du mente?". Ikke verdens undergang, men absolutt ikke det venninnen ønsket da hun fryktet å være (uplanlagt) gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Xtra skrev:

Jeg tviler på at snakk om medisiner er taushetsbelagt for de som jobber på apotek. Men helt enig i at denne ansette får høre det, og da er det antakelig mest ryddig å gå til lederen og si det på en grei måte.

 

Saken og den apotekansatte minner meg om da en venninne var på apoteket og kjøpte graviditetstest da hun var ca. 18 år. Dette var før apotekene var selvbetjente, og hun nærmest hvisket til damen bak disken hva hun skulle ha, da apoteket var fullt av folk og også noen hun kjente litt til. Den apotekansatte må klatre opp på en stige for å hente, og roper da fra øverste trinn over hele butikken: "Var det XX graviditetstest du mente?". Ikke verdens undergang, men absolutt ikke det venninnen ønsket da hun fryktet å være (uplanlagt) gravid.

Synes at jeg kan føle hvordan venninnen din følte seg. Av og til kunne en ønske at det var en luke i gulvet som en bare kunne ramle nedi og bli borte.

Nei, det er vel kanskje ikke noe brudd på taushetsplikten, men jeg synes iallefall de ikke trenger å si diagnosene jeg medisiner for høyt. Ingen av de andre ansatte der snakker slik som henne. Er det noe så snakker de iallefall lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en venninne fortalte at hun en gang ble tatt med på et privat lite rom på apoteket en gang. Hun skulle motta informasjon bruk av noen kuler (?) for å trene opp igjen skjedemuskulatur. Hun satte veldig pris på at inngående og kanskje litt høylytte forklaringer om dette ikke ble tatt i plenum på sitt lokal apotek. 

Jeg vet ikke om det er vanlig for apotek å ha slike rom, men i tilfelle burde man ha benyttet seg mer av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, morsan skrev:

Jeg husker en venninne fortalte at hun en gang ble tatt med på et privat lite rom på apoteket en gang. Hun skulle motta informasjon bruk av noen kuler (?) for å trene opp igjen skjedemuskulatur. Hun satte veldig pris på at inngående og kanskje litt høylytte forklaringer om dette ikke ble tatt i plenum på sitt lokal apotek. 

Jeg vet ikke om det er vanlig for apotek å ha slike rom, men i tilfelle burde man ha benyttet seg mer av det. 

De har et slikt rom på "mitt" apotek.

Hadde det vært nye medisiner så hadde jeg skjønt at hun ville forklare meg om ting og tang, men har jo gått på dem en stund. Det var jo ikke bare det at hun sa ting, men hun sa det jo så høyt. Hvis det skal kringkastes at jeg både sliter med depresjon og psykoser så vil jeg gjerne gjøre det selv. Likte heller ikke den følelsen jeg fikk da jeg opplevde at jeg måtte forklare hvorfor jeg gikk på de forskjellige medisinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg ikke ville gå så hardt ut. En ung og nyutdannet person som kanskje egentlig er litt usikker og skal vise hva hun kan ?. Tror det er nok å ringe en telefon til lederen og la lederen gi henne en advarsel. Hvis hun da ikke forstår alvoret og " sjerper" seg har hun et problem. 

Anonymkode: cab34...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, emilie321 skrev:

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

På det apoteket jeg bruker så har det begynt en ny ung dame, jobbet der i ca 8 måneder. Problemet mitt er at hun kommenterer høyt hvilke medisiner jeg bruker og hva de er for. Hun har også sine meninger om hvilke doser jeg bør ha og ikke ha. Har også meninger om at jeg bør kutte ut en medisin. Forrige gang jeg hadde med henne å gjøre så kommenterte hun høyt at abilify var for psykoser. Hun lurte også på om jeg var bipolar. Apoteket var da smekk fullt og de som sto nærmest måtte iallefall ha hørt hva hun sa. Idag skjedde det samme. Jeg skulle bla ha quetiapin, efexor og brintellix. Hun sa da rimelig høyt at alle de tre medisinene var for depresjon og om jeg virkelig trengte alle tre? Nå var det også andre kunder i nærheten som måtte ha hørt henne.

Synes ikke dette er greit. Jeg er vanligvis åpen om min psykiske lidelser, men jeg vil gjerne bestemme selv hvem jeg sier det til og i hvilken setting. En annen ting er at det blir galt at jeg skal stå å forsvare hvilke medisiner jeg får og hvorfor. Nå bruker jeg primært quetiapin for søvn, efexor for angst og brintellix for depresjon.

Nå liker jeg å handle der pga en ansatt som er som et avansert leksikon, hun har en enorm kunnskap og hun er i tillegg veldig hyggelig. Dette apoteket er i tillegg lettest tilgjengelig for meg.

Vurderer å gå tilbake til apoteket å prate med daglig leder om denne ansatte og eventuelt bytte apotek hvis dette skjer igjen.

Har jeg rett til å reagere på dette, eller er det jeg som overreagerer? Er det å regne som brudd på taushetsplikten det å prate slik hun gjør?

Du overreagerer overhodet ikke, jeg håper du mailer/ringer/prater med daglig leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, XbellaX skrev:

Du overreagerer overhodet ikke, jeg håper du mailer/ringer/prater med daglig leder.

Takk.

Tror nok at jeg skal mote meg opp og så dra bort ditt imorgen.

Skal også til fastlegen for vår månedlige prat, tror kanskje at jeg nevner det for han også. Blir stressa av at en ansatt på apoteket skal overstyre fastlegen. Nå er fastlegen min en meget oppegående fyr (Okay, min mening), så jeg tror han vet hva han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Det var jo ikke bare det at hun sa ting, men hun sa det jo så høyt. Hvis det skal kringkastes at jeg både sliter med depresjon og psykoser så vil jeg gjerne gjøre det selv. Likte heller ikke den følelsen jeg fikk da jeg opplevde at jeg måtte forklare hvorfor jeg gikk på de forskjellige medisinene. 

Skjønner det veldig godt! Jeg har ved et par anledninger selv tenkt at personen på apoteket snakker litt for høyt og mye, og da på langt mindre sensitive diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Har jeg rett til å reagere på dette, eller er det jeg som overreagerer? Er det å regne som brudd på taushetsplikten det å prate slik hun gjør?

Jeg synes overhodet ikke du overreagerer og hun kan godt få seg en smekk på lanken. Om det er brudd på taushetsplikten der vet jeg ikke, men hun mangler i alle fall sosiale antenner! Du er neppe den eneste som reagerer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Takk.

Tror nok at jeg skal mote meg opp og så dra bort ditt imorgen.

Skal også til fastlegen for vår månedlige prat, tror kanskje at jeg nevner det for han også. Blir stressa av at en ansatt på apoteket skal overstyre fastlegen. Nå er fastlegen min en meget oppegående fyr (Okay, min mening), så jeg tror han vet hva han gjør.

Minnet meg plutselig på en gang jeg satt på venterommet utenfor lab'en hos legen og legesekretæren stakk hodet og spurte rimelig høyt:"Har du mensen, det var blod i urinprøven din?!" Jeg trodde jeg skulle dø... Dette er mange år siden og jeg husker overhodet ikke hvorfor jeg leverte urinprøve engang, men himmel så flaut det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, emilie321 skrev:

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

På det apoteket jeg bruker så har det begynt en ny ung dame, jobbet der i ca 8 måneder. Problemet mitt er at hun kommenterer høyt hvilke medisiner jeg bruker og hva de er for. Hun har også sine meninger om hvilke doser jeg bør ha og ikke ha. Har også meninger om at jeg bør kutte ut en medisin. Forrige gang jeg hadde med henne å gjøre så kommenterte hun høyt at abilify var for psykoser. Hun lurte også på om jeg var bipolar. Apoteket var da smekk fullt og de som sto nærmest måtte iallefall ha hørt hva hun sa. Idag skjedde det samme. Jeg skulle bla ha quetiapin, efexor og brintellix. Hun sa da rimelig høyt at alle de tre medisinene var for depresjon og om jeg virkelig trengte alle tre? Nå var det også andre kunder i nærheten som måtte ha hørt henne.

Synes ikke dette er greit. Jeg er vanligvis åpen om min psykiske lidelser, men jeg vil gjerne bestemme selv hvem jeg sier det til og i hvilken setting. En annen ting er at det blir galt at jeg skal stå å forsvare hvilke medisiner jeg får og hvorfor. Nå bruker jeg primært quetiapin for søvn, efexor for angst og brintellix for depresjon.

Nå liker jeg å handle der pga en ansatt som er som et avansert leksikon, hun har en enorm kunnskap og hun er i tillegg veldig hyggelig. Dette apoteket er i tillegg lettest tilgjengelig for meg.

Vurderer å gå tilbake til apoteket å prate med daglig leder om denne ansatte og eventuelt bytte apotek hvis dette skjer igjen.

Har jeg rett til å reagere på dette, eller er det jeg som overreagerer? Er det å regne som brudd på taushetsplikten det å prate slik hun gjør?

Du har full rett til å reagere på dette. Jeg hadde heller ikke godtatt det. Når jeg har opplevd ting jeg syntes har vært ugreit så har jeg klaget og ting har blitt bedre. Var ganske nervøs selvfølgelig, men det viste seg at jeg ikke hadde grunn til å være nervøs. En klage er til for endring til det bedre og uten klage vet jo ikke den ansatte hvilke situasjoner sånt medfører. Lykke til og stå på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, emilie321 skrev:

De har et slikt rom på "mitt" apotek.

Hadde det vært nye medisiner så hadde jeg skjønt at hun ville forklare meg om ting og tang, men har jo gått på dem en stund. Det var jo ikke bare det at hun sa ting, men hun sa det jo så høyt. Hvis det skal kringkastes at jeg både sliter med depresjon og psykoser så vil jeg gjerne gjøre det selv. Likte heller ikke den følelsen jeg fikk da jeg opplevde at jeg måtte forklare hvorfor jeg gikk på de forskjellige medisinene. 

Jeg synes ikke apotekansatte må forklare noe jeg om ikke kunden spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...