Gå til innhold

«Hvit flukt» fra deler av Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette egentlig et problem, eller mener du det er problematisk?

****

Oslo blir en stadig mer delt by. Disse nabolagene tømmes for beboere med norsk bakgrunn.

 

Skjermbilde-2017-08-09-15.47.22-1024x581.png

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I løpet av perioden 2008-2017 har det blitt 4.629 færre nordmenn i hovedstaden.  I samme periode har blitt 31.487 flere hovedsaklige ikke-vestlige.

Men forskjellene mellom bydelene er betydelige. I perioden 2008-2017 er det blitt nesten 15.000 færre nordmenn i bydelene Alna, Stovner, Grorud, Bjerke (som til sammen utgjør Groruddalen) og Søndre Nordstrand. Samtidig har det blitt over 12.000 flere ikke-vestlige i de samme bydelene. Nytt er at det nå også foreligger tall for delbydelene. De viser med all tydelighet at mønsteret ikke på noen måter lar seg bortforklare.

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sterkt problematisk og mye trist. Man undres om det er en villet utvikling og av hvem.

Men det er sikkert noen som skor seg på det som er det eneste man ikke behøver tvile på. Merkelig da man har inntrykk av at alt annet blir så nøye overvåket.

Men alt man kan gjøre med det er velegentlig bare å flytte videre selv. Dette er mennesker som både har krav på og bør ha hjelp selvsagt. Det skulle bare mangle.

Husker på høyskolen en lrer og elev tok opp spørsmål om hva vi ville gjøre dersom sterk negativ politisk utvikling her i landet og husker jeg sa at da er det kun prøve å flykte. Der står vi vel snart virker det som.

Tommelen ned.

Anonymkode: 6a6c2...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mennesker som både har krav på og bør ha hjelp selvsagt. Det skulle bare mangle.

Hvem er det du mener har krav på hjelp?  De som flytter inn eller ut eller de som blir boende?  Å flytte til eller fra et sted er stort sett en frivillig sak her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på at alle mennesker er likeverdige uansett hudfarge og kultur. Likevel synes jeg at dette er bekymringsfult. I Norge har vi hatt en ganske lik kultur over hele landet. Vi tenker ganske likt og har mye  de samme verdiene. Identitet og kultur er faktisk ganske viktig . Noen ganger føler jeg at vi veldig lett gir slipp på dette i møte med fremmede kulturer. Men de som kommer hit er ofte lite villig til å gi slipp på sine holdninger og særpreg. Det som skjer i Oslo er ikke sunnt. Det blir egne samfunn i samfunnet. Det skaper lettere konflikter og misforståelser. Jeg tror at dette kan bli et stort problem i fremtiden. 

Anonymkode: ebbfd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bekymringsfullt, og jeg lurer på hva man kan gjøre for å bedre integreringen/hindre segregering. Tror det er viktig for å øke forståelsen, toleransen og hindre rasisme. Men som har vært sagt - hadde familien min flyttet til Islamabad eller annet sted med fremmed kultur er nok sjansen stor for at vi ville oppsøkt miljøer med andre europeere. Kanskje ikke helt sammenlignbart; det er ikke bestandig et reelt valg for innvandrere hvor de skal bo.

 

Må innrømme at jeg selv hadde vært skeptisk til å la barna begynte på skole der et flertall snakket dårlig norsk. Andre- og tredegenerasjons innvandrere ville selvfølgelig være helt ok. Vi bor i et typisk "hvitt" nabolag, og de "helt norske" er absolutt i flertall. Skulle egentlig gjerne hatt flere fra andre kulturer der vi bor. Jeg synes det er utelukkende positivt at det også finnes folk fra andre land, kulturer og verdensdeler i barnas klasser, hvilket det altså gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Xtra skrev:

Tror det er viktig for å øke forståelsen, toleransen og hindre rasisme. 

Tenker du at alle kulturer er like gode, og at det er bare forståelse som må til, ikke at enkelte kulturer ikke passer i moderne vestlige samfunn ? Og gjelder det også historisk sett, eller er det bare alle kulturer i moderne tid som er like gode mens det historisk sett har vært kulturer som har vært ille og som du ikke ville ønsket var i barna dines skole ?

27 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg synes det er utelukkende positivt at det også finnes folk fra andre land, kulturer og verdensdeler i barnas klasser

 

Anonymkode: f7819...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at alle kulturer er like gode, og at det er bare forståelse som må til, ikke at enkelte kulturer ikke passer i moderne vestlige samfunn ? Og gjelder det også historisk sett, eller er det bare alle kulturer i moderne tid som er like gode mens det historisk sett har vært kulturer som har vært ille og som du ikke ville ønsket var i barna dines skole ?

 

Anonymkode: f7819...25c

Her forestår jeg ikke helt hva du sikter til. I utgangspunktet er alle kulturer like gode, og jeg vil gjerne at barna blir kjent med andre kulturer.  Det har sikkert ekistert kulturer jeg ikke hadde ønsket i mine barns skole. Men hva som evt har vært av kulturer historisk sett tar jeg ikke stilling til her. Nå synes jeg du forsøker å dra diskusjonen ut på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Her forestår jeg ikke helt hva du sikter til. I utgangspunktet er alle kulturer like gode, og jeg vil gjerne at barna blir kjent med andre kulturer.  Det har sikkert ekistert kulturer jeg ikke hadde ønsket i mine barns skole. Men hva som evt har vært av kulturer historisk sett tar jeg ikke stilling til her. Nå synes jeg du forsøker å dra diskusjonen ut på siden.

Ok beklager bare prøvde å se hva du mente, jeg har selv gått i skole i Oslo øst, i nyere tid, og opplevd norske norskfødte klassevenniner som ble tvangsgiftet bort, i praksis dømt til en livstid som voldtektsoffer, i Norge, i nyere tid, med politikere som jublet.... Jeg syntes ikke dette var berikende og flott, heller veldig trist, og jeg syntes denne kulturen var helt forkastelig og noe jeg ikke ønsker i Norge. Jeg mener at alle kulturer IKKE er like gode, men mulig jeg er litt rasistisk, hvem vet. Jeg ville ikke sendt ungene mine på skole i Oslo øst ihvertfall

Anonymkode: f7819...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok beklager bare prøvde å se hva du mente, jeg har selv gått i skole i Oslo øst, i nyere tid, og opplevd norske norskfødte klassevenniner som ble tvangsgiftet bort, i praksis dømt til en livstid som voldtektsoffer, i Norge, i nyere tid, med politikere som jublet.... Jeg syntes ikke dette var berikende og flott, heller veldig trist, og jeg syntes denne kulturen var helt forkastelig og noe jeg ikke ønsker i Norge. Jeg mener at alle kulturer IKKE er like gode, men mulig jeg er litt rasistisk, hvem vet. Jeg ville ikke sendt ungene mine på skole i Oslo øst ihvertfall

Anonymkode: f7819...25c

At jeg ønsker at barna mine blir kjent med  andre kulturer er ikke ensbetydende med at jeg omfavner absolutt alle sider av de ulike kulturer.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at alle kulturer er like gode, og at det er bare forståelse som må til, ikke at enkelte kulturer ikke passer i moderne vestlige samfunn ? Og gjelder det også historisk sett, eller er det bare alle kulturer i moderne tid som er like gode mens det historisk sett har vært kulturer som har vært ille og som du ikke ville ønsket var i barna dines skole ?

 

Anonymkode: f7819...25c

Jeg tror uten tvil at det er MYE som ikke er bra i noen av de kulturene som kommer med innvandrere. Ofte er det også mennesker som har opplevd traumer og fattigdom. De er vokst opp med en helt annen holdning til staten og mennesker rundt seg. Min søster er gift med en fra Tyrkia.Han hadde helt spesielle meninger om nordmenn og spesielt kvinner. Det tok åresvis før han forstod vår kultur og stolte på oss. Må også si at han har mange gode kvaliteter. Spesielt dette å ha respekt for eldre mennesker, er arbeidsom, veldig glad i barn og familie. Veldig gjestfri og sosial. Men da han har mange tyrkiske venner og tyrkiske TV-kanaler har han en veldig anderledes syn på politikk og verdensbilde. Noe som er helt greit. Jeg hadde nok ikke forandret mitt syn på verden hvis jeg flyttet til Tyrkia men jeg tror ikke at et muslimsk land hadde vært like tolerant mot min tro og kultur som vi er mot de som kommer til Norge. 

Anonymkode: ebbfd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Xtra skrev:

At jeg ønsker at barna mine blir kjent med  andre kulturer er ikke ensbetydende med at jeg omfavner absolutt alle sider av de ulike kulturer.

Men støtter du politikken som fører til denne utviklingen i Oslo?

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Det er bekymringsfullt, og jeg lurer på hva man kan gjøre for å bedre integreringen/hindre segregering. Tror det er viktig for å øke forståelsen, toleransen og hindre rasisme. Men som har vært sagt - hadde familien min flyttet til Islamabad eller annet sted med fremmed kultur er nok sjansen stor for at vi ville oppsøkt miljøer med andre europeere. Kanskje ikke helt sammenlignbart; det er ikke bestandig et reelt valg for innvandrere hvor de skal bo.

 

Må innrømme at jeg selv hadde vært skeptisk til å la barna begynte på skole der et flertall snakket dårlig norsk. Andre- og tredegenerasjons innvandrere ville selvfølgelig være helt ok. Vi bor i et typisk "hvitt" nabolag, og de "helt norske" er absolutt i flertall. Skulle egentlig gjerne hatt flere fra andre kulturer der vi bor. Jeg synes det er utelukkende positivt at det også finnes folk fra andre land, kulturer og verdensdeler i barnas klasser, hvilket det altså gjør.

Rart nordmenn flykter fra disse bydelene hvis det er så positivt? Men det er gjerne de som bor i sine hvite enklaver som er mest positive. Pussig det der...

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Xtra skrev:

Det er bekymringsfullt, og jeg lurer på hva man kan gjøre for å bedre integreringen/hindre segregering. Tror det er viktig for å øke forståelsen, toleransen og hindre rasisme. 

Rasisme? Hvorfor må du dra inn det? Det handler vel egentlig om at folk vil bo sammen med folk fra sin egen kultur. Og selvfølgelig har det nok noe med boligpriser å gjøre.

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart nordmenn flykter fra disse bydelene hvis det er så positivt? Men det er gjerne de som bor i sine hvite enklaver som er mest positive. Pussig det der...

Anonymkode: d5d51...81a

De færreste synes det er ok å bli i mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men støtter du politikken som fører til denne utviklingen i Oslo?

Anonymkode: d5d51...81a

Det er vel ikke åpenbart hvilken politikk som fører til utviklingen og ergo at man vet hva hvilke tiltak som ville bremse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

De færreste synes det er ok å bli i mindretall.

Rart det er de samme folka som støtter denne spinnville innvandringspolitikken da. Egentlig burde dere blitt tvangsflyttet til Stover eller Sønds-Nordstrad ett år for å se resultatene av den politikken dere ønsker.

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Det er vel ikke åpenbart hvilken politikk som fører til utviklingen og ergo at man vet hva hvilke tiltak som ville bremse den.

Det burde være åpenbart at det er innvandringspolitikken som fører til dette.

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det burde være åpenbart at det er innvandringspolitikken som fører til dette.

Anonymkode: d5d51...81a

Det er ikke en veldig stor andel innvandrere i Norge, og innstramming av asylpolitikken er ikke noe jeg har samvittighet til å ønske. Her diskuterer vi vel imidlertid i hvilken grad innvandrerne skal bo samlet i enkelte bydeler eller ikke. Jeg har ikke svar - jeg er jo ikke for tvangsflytting heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Det er ikke en veldig stor andel innvandrere i Norge, og innstramming av asylpolitikken er ikke noe jeg har samvittighet til å ønske. Her diskuterer vi vel imidlertid i hvilken grad innvandrerne skal bo samlet i enkelte bydeler eller ikke.

En kan ikke detaljstyre hvor folk skal bo. 

4 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har ikke svar - jeg er jo ikke for tvangsflytting heller.

Og da blir det slik det har blitt. Svenske tilstander neste?

Anonymkode: d5d51...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...