Gå til innhold

Hormonspiral = nedsatt sexlyst? Kan man måle hormonnivå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en dame på 42 år som fikk satt inn Jaydess hormonspiral for 7 mnd siden. Jeg er i et forhold og opplever nedsatt sexlyst etter at jeg satt inn hormonspiral. I tillegg opplever jeg at det har blitt vanskeligere å oppnå orgasme, både med partner og på egenhånd. Nedsatt sexlyst står ikke på listen over mulige bivirkninger i Jaydess sitt pakningsvedlegg, men et kjapt Google søk viser at det er en ganske vanlig bivirkning. Har liten lyst til å fjerne den da den er sikker som prevensjon,  gir lite menstruasjon og min kraftige utflod er forsvunnet.

Det jeg lurer på er om det er mulig å måle hormonnivået via en blodprøve/urinprøve for å se om det er unormalt og/eller at spiralen kan være årsaken?

Mvh hilsen 

Dame, 42 år.

Anonymkode: 7934f...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke en vanlig bivirkning av hormonspiral, og Jaydess er tilmed den med svakest hormonmengde. Nå er det slik at noen er meget følsomme for hormoner og reagerer selv på lave hormonverdier av prevensjonsmidlet. Det er ingen relasjon mellom hormonverdier og sexlyst, så en blodprøve vil ikke gi svar på årsak. Det vil ‘bare’ være å prøve seg frem, og det vil si å fjerne spiralen og se om det bedrer seg. Du bør også tenke på om det kan være andre årsaker til manglende sexlyst som f.eks. stress eller lavt stoffskifte (kan måles med TSH og fritt tyroxin)

Som jeg forstår deg, har du fortsatt menstruasjoner og man kan derfor anta at du ikke er kommet i overgangsalderen. Det vil kunne ses av blodprøve med måling av hormonene (FSH, LH og østradiol).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er ikke en vanlig bivirkning av hormonspiral, og Jaydess er tilmed den med svakest hormonmengde. Nå er det slik at noen er meget følsomme for hormoner og reagerer selv på lave hormonverdier av prevensjonsmidlet. Det er ingen relasjon mellom hormonverdier og sexlyst, så en blodprøve vil ikke gi svar på årsak. Det vil ‘bare’ være å prøve seg frem, og det vil si å fjerne spiralen og se om det bedrer seg. Du bør også tenke på om det kan være andre årsaker til manglende sexlyst som f.eks. stress eller lavt stoffskifte (kan måles med TSH og fritt tyroxin)

Som jeg forstår deg, har du fortsatt menstruasjoner og man kan derfor anta at du ikke er kommet i overgangsalderen. Det vil kunne ses av blodprøve med måling av hormonene (FSH, LH og østradiol).

Vennlig hilsen Mette

Vil alle kvinner gi tilbakemelding om en slik bivirkning?

Jeg har hatt den bivirkningen av hormonspiralen, men har aldri nevnt det for noen lege. Jeg tror de fleste prevensjonsmidler som påvirker syklusen kan ha mer eller mindre av denne bivirkningen. 

De fleste kvinner opplever at lysten er sterkest i tiden de er mest fruktbar. 

Anonymkode: df945...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hormonspiraler påvirker i liten grad menstruasjonssyklus (selv om menstruasjonen endrer seg og blødningen evt, stopper helt opp), men hormonet kan innvirke på sexlyst, selv om det er uvanlig med så liten dose av hormon

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hormonspiraler påvirker i liten grad menstruasjonssyklus (selv om menstruasjonen endrer seg og blødningen evt, stopper helt opp), men hormonet kan innvirke på sexlyst, selv om det er uvanlig med så liten dose av hormon

Hilsen Mette

Over tid kan eggløsning stanse iflg NHI.

Anonymkode: df945...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med Jaydess er det meget sjelden at eggløsning stanses: I en stor studie var forekomsten av manglende eggløsning:

1.året: 3%        2.året: 4%     3.året: 0%.

Med de sterkere hormonspiraler (Mirena og Kyleena) er forekomst av manglende eggløsning noe høyere, men felles for alle er at forekomsten reduseres over tid, fordi spiralen avgir mindre hormon med tiden.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt den bivirkningen av hormonspiralen, men har aldri nevnt det for noen lege. Jeg tror de fleste prevensjonsmidler som påvirker syklusen kan ha mer eller mindre av denne bivirkningen. 

De fleste kvinner opplever at lysten er sterkest i tiden de er mest fruktbar. 

Anonymkode: df945...133

Enig med deg. :) På p-piller mister jeg alt av lyst, med hormonspiralen var det ikke så ille, trodde jeg. Da jeg tok ut den etter at jeg ble sterilisert oppdaget jeg at den tar sannelig mye av sexlysten den også! :) Lysten er definitivt sterkest i tiden før og under eggløsning + et par-tre dager like før mens av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Ja har fortsatt menstruasjoner og stoffskifte verdiene er normale. Jeg er vel en av de som er følsomme for hormoner da. Vet ikke om så mange alternative prevensjonsmidler heller. Må være kobberspiral da kanskje, men da får jeg sterkere blødninger antagelig og siden jeg menstruasjonssyklus to uker fri og en uke med, så frister ikke det. Var også plaget med kraftig utflod som nå er forsvunnet. Blør lite når jeg ikke bruker prevensjon i det hele tatt. P-piller er utelukket. Får prøve å se om det forbedrer seg litt fremover når spiralen avgir mindre hormoner. Hvis ikke spørs det om ikke jeg må få kjæresten til å sterilisere seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Enig med deg. :) På p-piller mister jeg alt av lyst, med hormonspiralen var det ikke så ille, trodde jeg. Da jeg tok ut den etter at jeg ble sterilisert oppdaget jeg at den tar sannelig mye av sexlysten den også! :) Lysten er definitivt sterkest i tiden før og under eggløsning + et par-tre dager like før mens av en eller annen grunn.

Nei, man tenker ikke så mye over det før man tar den ut eller slutter med prevensjonen. Da oppdager man hvilken bivirkning den egentlig hadde. Med p-piller så mistet jeg humøret. Ikke sånn at jeg var sur, men en god latter satt langt inne. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.  Tenkte ikke over det før jeg sluttet på pillen etter 15 år. Ble plutselig så glad. Hadde jeg visst hadde jeg sluttet mange år tidligere. Et tankekors når veldig mange  jenter i dag er deprimerte/ nedstemt i ung alder. Kan være så enkelt som at p-pillene er årsaken 🤔

Det blir jo nesten dobbel prevensjon. Spiral + lite sexlyst. 😂😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er vist at p-piller kan medføre depresjon og redusert sex-lyst. Det er spesielt de p-piller som hjelper mot kviser som har den effekten. Man kan evt prøve de gamle piller i stedet. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...