Gå til innhold

Hjeeeelp!!


AnonymBruke

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har ved/etter flere menstruasjoner opplevd å få kløe, mer utflod, så en liten klump i underlivet som er øm og deretter oppstår det en rift/føles som det går hull på klumpen så det blir sårt. Jeg har vært hos legen og tatt celleprøve, samt forklart problemet. Jeg fikk beskjed om at det mest sannsynlig var sopp og har benyttet meg av både vaginal tablett og svelge tablett (forskjellige ganger), samt at jeg smører med Canestem krem ofte, som jeg føler at jeg noen ganger har effekt av, andre ganger ikke. Jeg fikk også beskjed om at jeg hadde små celleforandringer. Hva kan det være? 

Har hatt samme seksual partner i 1,5 år, og dette har oppstått en god stund etter at vi ble sammen. 

Livredd jente, 20 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er litt vanskelig å vurdere ‘klumpen’ uten å undersøke deg, men hvis den kommer og går, kan den ikke være så farlig.  Din lege har tatt celleprøve, og det anbefales ikke til jenter under 25 år. I den alder er det hos seksuelt aktive ofte virusinfeksjon på gang (som HPV hvis du ikke er vaksinert). Det kan gi ‘små celleforandringer’ som forsvinner av seg selv. Det skaper engstelse og behov for oppfølging å ta celleprøver i denne periode av livet.

Hvis du ikke blir bra med ‘soppbehandling’ kan du be din lege om henvisning til gynekolog for vurdering.

Vennlig hilsen Mette

PS absolutt ikke noe å være 'livredd' for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulen blir ekstremt vond, og det blir etter et par dager ubehagelig å sitte, gå, urinere osv.. har hatt mistanke om herpes, men det kommer under/rett etter mens og kun en klump/sår av gangen, ligner heller ikke veskefylt blemme. Da jeg er ganske dårlig økonomisk stilt, er det veldig kjipt å løpe til legen hele tiden.. det virker også som det verker litt nå. Kan det være så enkelt som typ gnagsår, irritasjon ved barbering? 

Anonymkode: 40b21...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan jo bære en lokal betennelse, f.eks. etter barbering. Det sitter en kjertel ved inngangen til skjeden som heter Bartholinkjertelen. Den kan ble betent og hoven (1-2 cm). Som sagt, vil du ha et klaret svar, så bør du få en sjekk når du har symptom.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...