Gå til innhold

Mensen i 40 årene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dame 44 år som bruker p piller kontinuerlig. Tar 3 dagers pause ved blødninger. Da små blør jeg alltid under de tre dagene jeg har pille pause. Den fjerde dagen jeg begynner igjen med p pillene så starter det alltid å blø skikkelig med blodklumper. Å dette fortsetter i 2-4 dager til. Nå har jeg begynt å få smerter og blir skikkelig svett på de verste dagene jeg blør skikkelig. Mulig smertene gjør til at jeg svetter. Eller er dette et tegn på overgangsalderen? På vei til å gå inn i overgangsalderen? Kommer alltid blodklumper etter smerte krampen.  Hadde celleprøve i mars. Alt var i orden. Blir så humørsyk av å gå med krampe smerter under mensen.

 

Hilsen 44 år.

Anonymkode: 3fc6f...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du får ikke ‘tegn på overgangsalder’ når du bruker p-pillen. P-pillen skjuler de hormonendringer som skjer før og i overgangsalderen. Hvis du har kramper under menstruasjon, så kan det være den godartede tilstand, adenomyose, med kjertler i livmorens muskellag. Det er ganske vanlig før menopausen (den siste menstruasjon). Kanskje du i stedet burde ha en hormonspiral? Det kan være god behandling ved adenomyose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Søkte opp adenomyose. Å føler det stemmer at jeg har fått sterkere smerter med p-piller. Spiral har jeg prøvd, den fikk jeg krampesmerter som pumpet smerte når det passet den selv. Ble gal av å gå å kjenne på kramper hver uke i flere mnd. Så den fjernet jeg etter 9 mnd. Vondt å sette inn, vondt å ta ut igjen. Gynekologen var enig i min beslutning faktisk. Har ikke lyst å prøve flere ganger.Prøvde cerazette, den blødde jeg hver dag av i 6 mnd. Startet på Yasmin. Brukt i 1 år. Nå begynner jeg å få blodklumper og smerter ved 3 dagers pille pause. Og svetter kun de verste smerte dagene under mensen. Får bare leve med det og krysse fingrene at jeg er så heldig og miste mensen om 4-5 år.

Takk for at du svarte. Hilsen 44 år.

Anonymkode: 3fc6f...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS så lenge du bruker p-pille vil menstruasjonen ikke stoppe opp, den vil fortsette uansett om du er kommet i overgangsalderen. Eneste mulighet er å stoppe med pillen en måned eller to hvert år for å se om det kommer blødning og evt få tatt blodprøve for å vurdere hormonene. Når du bruker p-pille kan det ikke tas hormonprøver. Noen får hetetokter i dagene uten p-pille, men det har ikke noe med overgangsalder å gjøre, det skyldes at du da er uten hormontilførsel og din egen produksjon ikke har tatt seg opp. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå? Vil ikke mensen aldri stoppe opp? Ikke som 70 år en gang???  Gjelder det all prevensjon? Så alle damer som nærmer seg 50 år må slutte på prevensjon for å bli kvitt mensen? Må virkelig google å lese meg opp på dette.Om det finnes noe lesestoff om dette, for den vanlige leser på nettet.

Men om man stopper opp med p piller en mnd eller to hvert år. Å starter på igjen med p pillen. Vil ikke det si at du starter på igjen med risikoen for blodpropp det første året med p piller?

Tror jeg fortsetter med p pillene til jeg har neste gynekologtime som 46,5 år. Hørte ikke gynekologen sa noe i vinter. Hun spurte om p pillene fungerte på meg mot smerter og mindre blødninger. Å det gjør det.

uten prevensjon hadde jeg mensen 13 ganger i året. Lengde 10 dager. Det var for 2,5 år siden. Orker ikke å bli psykisk og deprimert igjen av å måtte ha mensen 13 ganger i året. 10 dager i strekk. Med økende blødninger og smerter med blodklumper. Våknet i blodpøl om natta hver mnd. Det er ikke noe liv i lengden.

Hilsen 44 år.

Anonymkode: 3fc6f...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fagperson, men man får da ikke mensen på p - piller; man får en bortfallsblødning. Den antar jeg at du vil få så lenge du bruker østrogenholdig prevensjon(p - piller, p - plaster, p - ring). Fordi pillene inneholder østrogener, er det logisk at symptomer på menopause maskeres; du vil jo få tilført kunstig de østrogener som kroppen ikke lengre produserer(slik som med HRT?). Andre prevensjonsmidler(hormonfri prevensjon som kobberspiral og gestagenholdig prevensjon som hormonspiral)virker på andre måter. Jeg kan ikke forstå hvordan noen gynekolog skal kunne svare på om du har nådd menopausen før du har gått av pillene en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

PS med gestagenprevensjon (p-sprøyte, p-stav eller hormonspiral) vet man ikke om manglende menstruasjoner skyldes hormonet eller manglende østrogenproduksjon, men i denne situasjon kan man måle nivået av østrogen i blodet.

Man sier faktisk at det er menstruasjon man får med p-pille, selv om det mest korrekt er -som du sier det- en bortfallsblødning, dvs bortfall av hormontilførsel.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...