Gå til innhold

Gravid - høy puls


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er gravid i uke 17 med tvillinger. Jeg er 41 år. Jeg har de siste dagene hatt veldig høy hvilepuls til meg å være, ca 110 når jeg er helt i ro og ligger i sengen og sikkert høyere når jeg gjør noe. Det kjennes som om det dunker i brystet og er ubehagelig. Har også en del vondt i hodet. Blodtrykket er normalt (130/86), men har gått litt opp fra måling for noen uker siden. Urin også normal. Jeg var hos fastlegen min på tirsdag og hun sa jeg burde utredes for eventuell stoffskiftesykdom og at de burde starte dette på Kvinneklinikken. Jeg var på Kvinneklinikken til ultralyd i går (ordinær ultralyd), men de mente høy hvilepuls kunne være vanlig når jeg var gravid med tvillinger. De trodde ikke det var stoffskiftesykdom og sa svangerskapsforgiftning ikke kunne komme så tidlig. Jeg har vært sykemeldt denne uken fordi jeg synes det er så ubehagelig og hjertet dunker bare jeg tar en dusj, men nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gripe det an den neste tiden. Skal jeg prøve å gå på jobb som vanlig, selv om jeg ikke føler meg bra? Er det noe jeg kan gjøre for å få hvilepulsen ned, annet enn å ta det med ro? Det sitter langt inne for meg å sykemelde meg lengre, men jeg er også redd for å få enda høyere puls og skade barna?

Anonymkode: 7fe4d...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos fastlegen min på tirsdag og hun sa jeg burde utredes for eventuell stoffskiftesykdom og at de burde starte dette på Kvinneklinikken. Jeg var på Kvinneklinikken til ultralyd i går (ordinær ultralyd), men de mente høy hvilepuls kunne være vanlig når jeg var gravid med tvillinger.

Har fastlegen din mye erfaring med svangerskapskontroll?  Jeg tror ikke det er unormalt med høy puls ved graviditet, særlig ikke med tvillinger.  https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/hjertebank-i-svangerskapet/

Jeg er ikke fagperson og vil ikke gi råd om sykemelding eller ikke, men kan du få tatt opp dette med noen som har mer greie på dette enn jeg mistenker fastlegen din for å ha?  Det kan bli lenge å gå rundt og bekymre seg for puls og hjerteslag hvis det ikke er noen grunn til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for svar. Ja, tenker du har rett, ville gjerne snakket med noen med bedre greie på det. Føler litt nå at fastlegen vil jeg skal snakke med sykehuset og sykehuset vil jeg skal snakke med fastlegen....

Anonymkode: 7fe4d...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Pulsen stiger ca 25% i løpet av svangerskapet, og det gir vanligvis ikke symptomer. Er det sjekket at blodprosenten er normal?  Jeg synes at du skal be din fastlege om å henvise deg til fødeavdelingen for vurdering. Ofte er det knyttet en ekspert i indremedisin til en fødeavdeling som evt kan vurdere deg. Hvis du ikke føler deg bra, er det vel grunn til sykmelding noen dager til?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...