Gå til innhold

Fordeler og ulemper med nytt fremmedspråk i vgs


påskelilje

Anbefalte innlegg

Kan dere hjelpe meg med å se objektivt på valg av fremmedspråk i vgs? Altså fordeler og ulemper ved å beholde det språket en har hatt på ungdomsskolen vs fordeler og ulemper ved å bytte til et helt nytt (altså begynne helt fra scratch).

16-åringen heller mot å bytte til et nytt språk, og vi foreldre er vel ganske skeptiske til det, kan du si :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, påskelilje skrev:

Kan dere hjelpe meg med å se objektivt på valg av fremmedspråk i vgs? Altså fordeler og ulemper ved å beholde det språket en har hatt på ungdomsskolen vs fordeler og ulemper ved å bytte til et helt nytt (altså begynne helt fra scratch).

16-åringen heller mot å bytte til et nytt språk, og vi foreldre er vel ganske skeptiske til det, kan du si :huh:

Jeg tenker at dersom han ligger dårlig an i språket han har valgt, og er motivert for å begynne på et nytt, kan det være like greit. Faktisk kan jo dette også hjelpe ham til å bedre karaktersnittet fra videregående, forutsatt at han jobber litt mer med det nye språket.

 

Ellers deler jeg jo dine tanker om at det har liten verdi å kun ha basiskunnskaper i to språk i forhold til å kunne ett fremmedspråk litt mer ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan uansett slutte med språket etter to år, hvis man hadde fremmedspråk på ungdomsskolen, ikke sant?  Det er bare de som ikke hadde noe annet enn engelsk på ungdomsskolen, som må ha det alle tre årene på vgs? 

Forutsatt at det stemmer:  I prinsippet mister man jo fordypningen hvis man ikke forsetter med ungdomsskolespråket.  Dvs. man får en smakebit på to språk i stedet for å lære ett litt mer "ordentlig".  Men dette forutsetter jo at man faktisk har fått med seg noe fra ungdomsskolen.  Har man veldig begrensede kunnskaper i språket (noe jeg vet ikke trenger å være elevens "feil" alene, det er mye rot med valgfagene på mange ungdomsskoler), kan man bli sittende på vgs uten å få med seg noe særlig.  Da kan det være like greit å bytte - det er bedre å kunne litt av to språk enn litt av bare ett. 

Jeg synes man bør ha et klart forhold til hva man misliker ved det språket man velger bort, og vurdere om akkurat dette blir bedre ved å bytte: Er det uttaleregler, grammatikk eller noe annet man sliter mest med, og hvordan blir alternativet?

Og hvis det kan være aktuelt å velge språket i tredje klasse også (nivå 2?), er det viktig å undersøke om det tilbys på skolen man skal gå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... h*n har likt det fremmedspråket veldig godt, fikk toppkarakter i 10. klasse. Og er vel faktisk såpass "høy på seg selv" at h*n tror at nå KAN h*n språket :D Og da er h*n klar for nye utfordringer og nytt språk.... :huh:

Jeg tror at h*n kan gjøre det veldig bra i et nytt språk, og jeg kan hjelpe til med dette språket. Og det er sikkert moro for h* å kunne en del av dette nye språket også - men jeg frykter vel at kunnskapen om det første fremmedspråket da fort går i glemmeboka, når det ikke praktiseres, og det er jo synd.

Det ligger nok noe mer under her også, som jeg ikke ønsker å utdype så veldig, men som går på at h*n tror at dette nye språket er mye mer status å ha (inad i familien), fordi søsken og jeg snakker det. Så hva som er best for akkurat DENNE ungdommen, er neimen ikke så lett å si...

Det nye språket undervises i fullt ut også i 3- klasse, men foreløpig er ikke planen lagt helt for alle tre årene, hvilke fag h*n skal ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, påskelilje skrev:

Hm... h*n har likt det fremmedspråket veldig godt, fikk toppkarakter i 10. klasse. Og er vel faktisk såpass "høy på seg selv" at h*n tror at nå KAN h*n språket :D Og da er h*n klar for nye utfordringer og nytt språk.... :huh:

Jeg tror at h*n kan gjøre det veldig bra i et nytt språk, og jeg kan hjelpe til med dette språket. Og det er sikkert moro for h* å kunne en del av dette nye språket også - men jeg frykter vel at kunnskapen om det første fremmedspråket da fort går i glemmeboka, når det ikke praktiseres, og det er jo synd.

Det ligger nok noe mer under her også, som jeg ikke ønsker å utdype så veldig, men som går på at h*n tror at dette nye språket er mye mer status å ha (inad i familien), fordi søsken og jeg snakker det. Så hva som er best for akkurat DENNE ungdommen, er neimen ikke så lett å si...

Det nye språket undervises i fullt ut også i 3- klasse, men foreløpig er ikke planen lagt helt for alle tre årene, hvilke fag h*n skal ta.

Nei, da vet jeg virkelig ikke :).

 

Men kunne vært greit om han på en eller annen måte fikk en realitetsorientering mhp hvor godt han egentlig kan det språket han har hatt på ungdomsskolen.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, påskelilje skrev:

Det ligger nok noe mer under her også, som jeg ikke ønsker å utdype så veldig, men som går på at h*n tror at dette nye språket er mye mer status å ha (inad i familien), fordi søsken og jeg snakker det.

Aha - men det handler vel ikke bare om "status", men f.eks. at dere legger ferier til steder der språket snakkes?  Jeg kan forstå at det ikke er så gøy å være den eneste i familien som ikke forstår noen verdens ting i slike sammenhenger. Selv det å kunne bare litt, føles bedre enn å være totalt "analfabet" da. 

Kanskje du sender litt motstridende signaler om at "bordet fanger" samtidig som du egentlig setter det andre språket veldig høyt?

25 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg tror at h*n kan gjøre det veldig bra i et nytt språk, og jeg kan hjelpe til med dette språket.

Men da kommer det an på hva h*n trives best med totalt sett - å være familiens ekspert på noe dere andre ikke kan, noe som før eller senere kan komme til nytte (og dessuten er det ikke mange år igjen dere skal feriere sammen), eller å være den som kan minst av "fellesspråket".  Jeg har uthevet det med hjelpen fordi det varierer hvorvidt ungdommer synes det er en fordel eller en plage at foreldrene kan mer ;) 

Snakk åpent om dette, så finner h*n kanskje ut selv hva som er viktigst.   

25 minutter siden, påskelilje skrev:

...men jeg frykter vel at kunnskapen om det første fremmedspråket da fort går i glemmeboka, når det ikke praktiseres, og det er jo synd.

Språkkunnskaper lar seg friske opp igjen hvis lyst eller behov foreligger.  Det tar ikke mange år før mye er glemt uansett. 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er å velge bort engelsk, er jeg skeptisk. Personer født etter 2000 som når de blir voksne ikke er meget gode i engelsk, blir som analfabeter å regne.

Anonymkode: b1c39...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er å velge bort engelsk, er jeg skeptisk. Personer født etter 2000 som når de blir voksne ikke er meget gode i engelsk, blir som analfabeter å regne.

Anonymkode: b1c39...49b

Dette handler om 2. fremmedspråk, altså tysk / fransk / spansk /...

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...