Gå til innhold

Irritabel tarm... eller kreft?


Fredrik SM

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 14 år, 187cm og 65kg (har gått ned i vekt men det tror jeg er pga styrketrening og kardio, samt bra kosthold) men de 3 siste ukene har jeg hatt lette smerter i magen, avføringen er normal, men så no de 3 siste dagene har smertene blitt mere instens (ikke voldelige, de er fint utholdlige) har konstant kvalme, må ofte på do (da kommer det ingenting nesten) også når jeg må ordentlig på do kommer det normalt konsistens, 2-3 pølser normal størrelse og noen små biter hvesiden av, den er lysebrun, ingen friskt eller størknet blod som jeg kan se, har vært hos legen 3 ganger og han har hver gang sagt at det mest sannsynelig er en tarminfeksjon eller irritabel tarm, og at han har helt utelukket kreft fordi det er så uhyrlig sjeldent i min alder, men jeg vet ikke, når jeg sover våkner jeg ikke av smerter, jeg sover helt normalt, men magen min rumler veldig når jeg sover sier folk, og den rumler etter jeg har spist, det er på en måte akkurat som on noen tar på magen også kniper de eller stikker med en nål osv, det er mest på venstre side og varer i 10sec-1 min, når jeg sover ordentlig, så er smertene og kvalmen relativt helt vekke i 30-40min om morningen, så kommer det rolig på, har ikke merket en type mat eller drikke som lindrer kvalmen, er dette mest sannsynelig irritabel tarm? (har av og til dårlig matlyst og ekkel smak i munn)

Endret av Fredrik SM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Nå har jeg irritabel tarm og har både store smerter, rumling og luft i magen samt kvalme. Det du kan gjøre er å prøve å lage matbok og se hva du spiser fordi at irritabel tarm kan lindres med riktig mat. Søk på nettet FODMAP og se hva en bør/ikke bør spise med irritabel tarm. Prøv å sove godt, drikke godt med vann og holde unna usunn mat, samt redusere stress for enn mer du stresser den mere smerter du får. Er du bekymret for kreft be legen om å gjennomføre to prøver- en for skjult blod i avføring ( du får instruksjoner hvordan du skal gjøre det, men saken er at du skal smøre avføring på sånn papir i løpet av 5 dager så skal den analyseres om det er skjult blod der) og den andre testen heter Fecal og den måler calprotectin i avføringen. Er den forhøyet over 150 bør man utrede videre for chrons og ulcerøs kolitt. Begge testene er smertefritt og enkelt å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok veldig liten sjans for at det er kreft så dette kan du nok utelukke. Høres veldig riktig ut at dette er irritabel tarm så prøv å tenke litt på kostholdet ditt og finne ut hva som funker for magen din av mat :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...