Gå til innhold

Beskjed om avslutning av behandling gir meg kaos


Undulaten

Anbefalte innlegg

Den siste uka siden jeg fikk beskjed om at jeg blir avsluttet snart på psyk poliklinikk så har jeg vært dårlig. Jeg klarer ikke å tenke. Alt er bare fullstendig kaos. Klarer ikke å sitte stille lenge. Spiser jeg frokost må jeg etter en liten stund bare gå rundt, jeg klarer ikke å roe meg ned. Også glemmer jeg hva jeg holder på med og gjør eller tanker på annet før jeg plutselig ser at jeg egentlig holder på med frokosten. Sånn går dagen, går mange km hjemme hver dag føles det som.  Jeg går rundt og gråter, både natt og dag. Jeg klare ikke å konsentrere meg. Er veldig sliten og sover dårlig. Akkurat nå vet jeg ikke hvor dette ender. Jeg er knust, har ikke grått så mye noen gang tror jeg. 
Var hos fastlegen i går og han ble litt irettesatte meg et par ganger når jeg snakket og mente at jeg ikke måtte tenke sånn, og at jeg var så smart vanligvis, men jeg er jo syk..... Jeg tenker at jeg blir dårlig og at det aldri vil gå at bare kommunen skal følge meg opp. Det funker ikke. Så nå vet jeg ikke hva som skjer. Jeg er kronisk psykisk syk, så jeg blir bare gitt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Undulaten skrev:

Den siste uka siden jeg fikk beskjed om at jeg blir avsluttet snart på psyk poliklinikk så har jeg vært dårlig. Jeg klarer ikke å tenke. Alt er bare fullstendig kaos. Klarer ikke å sitte stille lenge. Spiser jeg frokost må jeg etter en liten stund bare gå rundt, jeg klarer ikke å roe meg ned. Også glemmer jeg hva jeg holder på med og gjør eller tanker på annet før jeg plutselig ser at jeg egentlig holder på med frokosten. Sånn går dagen, går mange km hjemme hver dag føles det som.  Jeg går rundt og gråter, både natt og dag. Jeg klare ikke å konsentrere meg. Er veldig sliten og sover dårlig. Akkurat nå vet jeg ikke hvor dette ender. Jeg er knust, har ikke grått så mye noen gang tror jeg. 
Var hos fastlegen i går og han ble litt irettesatte meg et par ganger når jeg snakket og mente at jeg ikke måtte tenke sånn, og at jeg var så smart vanligvis, men jeg er jo syk..... Jeg tenker at jeg blir dårlig og at det aldri vil gå at bare kommunen skal følge meg opp. Det funker ikke. Så nå vet jeg ikke hva som skjer. Jeg er kronisk psykisk syk, så jeg blir bare gitt opp. 

Forstår godt at det er innmari tøft å ha følelsen av at du nå blir etterlatt til deg selv. Men du blir ikke det, kjære deg. Fra nå av er det fastlegen som skal følge deg opp videre. Hen kan raskt, ved behov, henvise til AAT (akutt-ambulant-team), og så tar dere det sammen derfra. Du og aat, eller du og fastlegen. Du kan også i akutte faser oppsøke legevakten. De kan også henvise deg til aat. De som jobber i aat er flinke folk som vet hvordan de kan hjelpe personer i krise. Og ofte myyye bedre hjelp enn det en poliklinisk behandler noen gang kan gi deg. Hos dem blir du forstått og møtt på en helt annen måte. Det er iallefall min erfaring. Men de brukes kun når ting er akutt og det er et presserende behov for dem. Jeg synes nå din reaksjon på å miste behandler er akutt alvorlig, og jeg ville ha prøvd å bli satt i kontakt med dem -om jeg var deg. De kan nok hjelpe deg over den verste kneika.

Hvis du har følelsen av at fastlegen ikke forstår deg, eller motarbeider deg, kan du jo prøve å bytte til en annen. 

Ønsker deg alt godt og lykke til! 

Anonymkode: a902b...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke følelsen av at fastlegen motarbeider meg. Jeg tok meg ikke nær av at han snakket bestemt og med litt høy stemme til meg. Jeg er egentlig fornøyd med han. Men jeg tror jeg var bare helt ustabil når jeg var hos han, så trengte nok å bli snakket sånn til for å roe meg litt ned...

Ser at jeg reagerer alvorlig på en ting som mange andre bare hadde sett som en filleting, men det er meg og min depresjon som er sånn. Og sånn blir det bare. Så det får behandler bare tåle. 

sant det at Akuttambulant team er et alternativ. 

Jaja.-- behandler får se meg itl uka. Så får han se hvordan jeg har tatt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt at du blir urolig, det hadde jeg også blitt hvis de avsluttet da jeg var dårligere. Det er ikke en liten filleting for deg. Prøv å gjør det beste ut av det, bruk de du kan bruke. Har hørt at mange får god hjelp av psykiatrisk sykepleier i kommunen, får du det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hele det der dps systemet er så fuck up! Har inegting med hjelp å gjøre!

avslutte når en ikke er frisk, det skulle ikke vært lov.

men de elsker jo å ødelegge mennesker! 

Krev at de beholder deg til du har fått privat behandler med avtale, de er mye flinkere og du får mye bedre oppfølging.

kommunen kan du bare glemme, burde vært nedlagt.

vært der en gang og ble bare syk av å være der. Kun en haug med uerfarne folk som tror at du blir frisk av å gå en tur.

Anonymkode: e6ae3...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎08‎.‎2017 den 23.01, Undulaten skrev:

Jeg har ikke følelsen av at fastlegen motarbeider meg. Jeg tok meg ikke nær av at han snakket bestemt og med litt høy stemme til meg. Jeg er egentlig fornøyd med han. Men jeg tror jeg var bare helt ustabil når jeg var hos han, så trengte nok å bli snakket sånn til for å roe meg litt ned...

Ser at jeg reagerer alvorlig på en ting som mange andre bare hadde sett som en filleting, men det er meg og min depresjon som er sånn. Og sånn blir det bare. Så det får behandler bare tåle. 

sant det at Akuttambulant team er et alternativ. 

Jaja.-- behandler får se meg itl uka. Så får han se hvordan jeg har tatt det. 

Bruk de timene du har igjen på dps til å snakke om reaksjonen din og om hvordan du kan takle tiden fremover. Om de nå avslutter på dps, så betyr ikke det at du ikke kan rehenvises hvis behovet øker. Det er jo sjelden slik at man kan gå til behandling på dps gjennom svært lang tid, selv om man har en kronisk lidelse. 

Det er ikke så uvanlig å reagere sterkt når avslutning diskuteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele det der dps systemet er så fuck up! Har inegting med hjelp å gjøre!

avslutte når en ikke er frisk, det skulle ikke vært lov.

men de elsker jo å ødelegge mennesker! 

Krev at de beholder deg til du har fått privat behandler med avtale, de er mye flinkere og du får mye bedre oppfølging.

kommunen kan du bare glemme, burde vært nedlagt.

vært der en gang og ble bare syk av å være der. Kun en haug med uerfarne folk som tror at du blir frisk av å gå en tur.

Anonymkode: e6ae3...919

Jeg synes det vil være en fordel om du hadde generalisert litt mindre. Hvis dps-systemet hadde vært så dårlig som du påstår, så er det jo uforståelig at mennesker ønsker behandling der... Om det er slik at du verken har fått hjelp av dps eller kommunen, så betyr ikke det at andre heller ikke kan få hjelp. De fleste som trenger hjelp for sine psykiske vansker, får det - selv om det selvfølgelig også finnes triste unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele det der dps systemet er så fuck up! Har inegting med hjelp å gjøre!

avslutte når en ikke er frisk, det skulle ikke vært lov.

men de elsker jo å ødelegge mennesker! 

Krev at de beholder deg til du har fått privat behandler med avtale, de er mye flinkere og du får mye bedre oppfølging.

kommunen kan du bare glemme, burde vært nedlagt.

vært der en gang og ble bare syk av å være der. Kun en haug med uerfarne folk som tror at du blir frisk av å gå en tur.

Anonymkode: e6ae3...919

Sitter med den erfaringen jeg og. Ikke noe kjekt og jeg pratet med erfarne folk :( endte med 5 innleggelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg gikk privat  for nå mange år siden til slutt ,men summa sumarum har jeg mest inntrykk av at hele dette området i medisinen er forferdelig underprioritert  av de som bestemmer til syvende og sist det er den såreste opplevelsen for man ser og hører om så mange som har tunge tak nå.

Alt er ikke så lett for de som bestemmer heller jeg ser jo på den annen side det også.

At ikke du ber om noen timer hos psykolog for deg og evt dine kjære slik at de er best mulig orientert i hvordan de kan støtte deg videre ( tror psykologhjelp er noe rimeligere) for en tryggere overgang til hva du nå skal gå til.

Alt godt til deg og lykke til i avslutningen av behandlingstilbudet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...