Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å leve med disse svingningene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag, som mange ganger tidligere, har jeg svinget mye i stemningsleiet/humøret. Begynte dagen med å være lav. Så måtte jeg ut å kjøre bil, og ble "high as a kite" hvor jeg omtrent takket min skaper for at jeg var blitt så frisk og fin. Så ble det en nøytral minus periode (lett senket stemningsleie), og deretter langt nede hvor jeg ikke hadde noen interesse av eller lyst til å leve,  så nøytral, så høy, og så langt nede igjen, og her er fortsatt. 

Kan noen forstå at det er et helvete å ha det sånn? Kan jeg få en bekreftelse fra noen om at de forstår meg og kan dere si noe anerkjennende om mine følelser? 

Anonymkode: f41d8...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen ytre grunn til svingningene? 

Anonymkode: 5b3c3...2e4

Nei, ikke vanligvis. Er nok mest "biologisk". Har bp2, og det pleier ikke å svinge såå raskt som i dag, men det svinger ofte. :(

Anonymkode: f41d8...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg er akkurat som deg. Ene øyeblikket elsker jeg tilværelsen, er effektiv og happy. I neste øyeblikk planlegger jeg selvmordet mitt. Klarer ikke forklare til noen hvordan det egentlig er. Men det er jævlig.

Endret av franklyscarlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, franklyscarlet skrev:

Jeg er akkurat som deg. Ene øyeblikket elsker jeg tilværelsen, er effektiv og happy. I neste øyeblikk planlegger jeg selvmordet mitt. Klarer ikke forklare til noen hvordan det egentlig er. Men det er jævlig.

På en måte godt å vite at jeg ikke er aleine om å ha det sånn. Tar du noe stemningsstabiluserende? 

Anonymkode: f41d8...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en måte godt å vite at jeg ikke er aleine om å ha det sånn. Tar du noe stemningsstabiluserende? 

Anonymkode: f41d8...b22

Ja, jeg tar litium og Abilify. Ikke helt sikker på hvor godt det virker, men. Zyprexa fungerer fint, men nekter å ta det i frykt for å legge på meg. Hva med deg? Jeg synes den beste "medisinen" er lite stress og nok søvn. Og ellers går det som det går. -Men langt inne er det som om jeg vet at dette kommer til å ta knekken på meg før eller siden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Ja, jeg tar litium og Abilify. Ikke helt sikker på hvor godt det virker, men. Zyprexa fungerer fint, men nekter å ta det i frykt for å legge på meg. Hva med deg? Jeg synes den beste "medisinen" er lite stress og nok søvn. Og ellers går det som det går. -Men langt inne er det som om jeg vet at dette kommer til å ta knekken på meg før eller siden :/

Jeg tar lamictal, quetiapin og orfiril. Men sikkert ikke i stor nok dose. Dvs. Lamictal er i passe dose på serumspeil, men har ingen aning om de to andre. Får vel be om blodprøve, tenker jeg. Og så synes jeg det virker rart at jeg skal ta tre slag medisiner som skal virke stemningsstabiliserende.

Langt (ofte kort) der inne vet jeg at dette kommer til å ta knekken på meg før eller siden også. Man orker jo ikke å ha det sånn i lengden! :( Noen ganger er det dessverre sånn at det ikke går an å hjelpe alle. Jeg er nok en av de som er behandlingsresistent. Men, men, sånn er livet. 

Hvis jeg likevel velger å se positivt på det, så er ikke disse svingningene like hyppige og kraftige hver dag. Det typiske meg er heller lengre perioder mellom svingningene (dager, uker, måneder). Men noen ganger skjer det altså på samme dag, og det er _det_ jeg synes er verst. Slitsomt. :(

Anonymkode: f41d8...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en samboer eller ektefelle eller et barn du er mye engstelig og bekymret for eller fremtidig mulighet i arbeidsmarkedet slik du ser det for deg fra øyeblikk til øyeblikk eller avis til avis. 

Som du beskriver høres dette mye mer biologisk 

Anonymkode: e02b6...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...