Gå til innhold

Identitet og mening


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Kan man på en eller annen måte danne en identitet hvis man ikke opplever at man har noen? Eller har alle det, det er bare ikke alle som kjenner sin egen identitet?

Jeg vet man må skape mening i sitt eget liv, men hvis jeg ikke har noen identitet og jeg ikke bare skal fokusere på hva jeg tror er andres behov forstår jeg ikke hvordan jeg kan skape noen mening. Hvis jeg kun skulle sett dette fra mine eventuelle behov kan jeg ikke se at jeg har noe ønske om å leve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Livet er mye hva man legger i det sjøl tror jeg. For noen er livet en eneste lang rangel. For andre er det ekstremsport eller i hobbies de føler de lever. Alle er ikke like er alt jeg vet. Men jeg tror livet er mye hva man legger i det selv og der stiller vi alle likt og er alle like rike og fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle mennesker er særs spesielle og det er vel dette " særs spesielle" som utgjør hver og en sin identitet.

Inne i seg er man kanskje en følelse av identitet. Enkelte tror at forholdet til sin mor er det mest viktige for god utvikling i barndommen. Men mødre er jo ofte like forskjellige som folk flest.

Selv synes jeg det er vanskelig å si hvor identiteten slutter og hvor den begynner. Vanskelig å " fange" eller fargelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologisk vrøvl. Du er ikke i behov av av å danne noen identitet, hva nå enn det betyr for å være, gjøre, skape, leve. 

Anonymkode: 8353d...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen 

Jeg ønsker jo å ha en identitet da, jeg ønsker å ha en følelse inni meg av at noe er meg, at jeg har noe ved meg som er verdt noe. 

Mening avhenger vel av den følelsen av at man har noen verdier, at man er verdt noe. Men enig i at man kan gjøre mye forskjellig uten å ha en følelse av identitet også, man vet bare ikke hva som er riktig da.

Kanskje jeg bare fabler her, er snufsete og tung i hodet, så klarer ikke tenke helt klart. Beklager dersom dette ikke gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 10.12, umakenverdt skrev:

Takk for svar alle sammen 

Jeg ønsker jo å ha en identitet da, jeg ønsker å ha en følelse inni meg av at noe er meg, at jeg har noe ved meg som er verdt noe. 

Mening avhenger vel av den følelsen av at man har noen verdier, at man er verdt noe. Men enig i at man kan gjøre mye forskjellig uten å ha en følelse av identitet også, man vet bare ikke hva som er riktig da.

Kanskje jeg bare fabler her, er snufsete og tung i hodet, så klarer ikke tenke helt klart. Beklager dersom dette ikke gir noen mening.

Håper dagen er litt bedre for deg i dag. Jeg synes som vanlig innleggene dine er gode, men ikke alltid like enkle å svare på :-) 

Jeg skjønner behovet/ønsket du har, og jeg tenker at jo mer du beveger deg ut i verden og kjenner på grensene dine- jo mer vil du også  kjenne på hva som gjør deg til deg. Hva som gjør godt, hva du liker, hva du mistrives med, hva som gjør deg sint, kanskje til og med rasende og hva som får deg til å føle det stikk motsatte. Jeg tror at det er i møte med andre mennesker vi blir kjent med oss selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2017 den 16.28, XbellaX skrev:

Håper dagen er litt bedre for deg i dag. Jeg synes som vanlig innleggene dine er gode, men ikke alltid like enkle å svare på :-) 

Jeg skjønner behovet/ønsket du har, og jeg tenker at jo mer du beveger deg ut i verden og kjenner på grensene dine- jo mer vil du også  kjenne på hva som gjør deg til deg. Hva som gjør godt, hva du liker, hva du mistrives med, hva som gjør deg sint, kanskje til og med rasende og hva som får deg til å føle det stikk motsatte. Jeg tror at det er i møte med andre mennesker vi blir kjent med oss selv. 

Takk, Xbellax. Jeg er ikke enig i at dette er et godt innlegg, for jeg klarer ikke få det som er i hodet ut i skriftlig form, men det er mitt forsøk på å få frem spørsmål jeg tenker på og problemstillinger som jeg synes er utfordrende.

Ja, du har kanskje rett. Jeg hadde en så innholdsrik time med behandler i dag, og er noe mer optimistisk. Men jeg synes fremdeles det å møte andre mennesker uten å kjenne meg selv er vanskelig. Men skal forsøke å bevege meg ut i verden og forsøke å kjenne på om det er noen identitet der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...